RFXCOM Visonic en MCT-425

Forum over de RFXCOM plugin (DUTCH forum)

Moderator: b_weijenberg

Post Reply
Deenj
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Mon Jan 05, 2009 9:54 pm
Location: Netherlands

RFXCOM Visonic en MCT-425

Post by Deenj »

Ik gebruik de USB RFCCOM Visonic samen met de HCB van Xanura. Nu loop ik tegen het probleem aan dat van de MCT 425 rookmelders geen "Alive"signaal binnen komt op de Receiver. Ik heb de Receiver rechtstreeks op de PC aangesloten om te zien of de HCB de boosdoener is. Alle andere Visonic sensoren zoals magneetcontact en PIR geven zowel op de PC als op de HCB netjes om de 10 20 min een "Alive"signaal. Iemand bekend met dit probleem?
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

RFXCOM Visonic en MCT-425

Post by b_weijenberg »

De MCT425 geeft ook een alive. Heb je de switches in de rookmelder goed staan en probeer een som de batterij even los te koppelen en na een minuut of 5 weer aan te sluiten.

Elders op dit forum staat dacht ik ook al iets over deze sensor dat ie moeilijk deed.
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

RFXCOM Visonic en MCT-425

Post by Rene »

Ik heb een MCT425 en geen enkel probleem.


Rene.
Deenj
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Mon Jan 05, 2009 9:54 pm
Location: Netherlands

RFXCOM Visonic en MCT-425

Post by Deenj »

De dipswitches in de melder kun je maar twee van instellen, beide hebben geen betrekking op de Alive melding.

Ik heb de batterij uiteraard al los gehad, alles uitsluiten. Heb ook gewacht tot ik aan mijn tweede MCT425 toe was, deze heeft het zelfde euvel.

Rene: Gebruik jij het Alive signaal ook? De melder werkt bij mij verder ook goed met de RFCCOM.

Johan,
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

RFXCOM Visonic en MCT-425

Post by Rene »

De MCT425 verstuurt, volgens mij eens in het kwartier, net zoals de andere sensoren, een alive melding. De Homeseer RFXCom plugin gebruikt dit om vast te stellen of er nog communicatie met de MCT425 mogelijk is. Indien dit signaal gemist wordt geeft de plugin een communication failure als status.

Rene.
Deenj
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Mon Jan 05, 2009 9:54 pm
Location: Netherlands

RFXCOM Visonic en MCT-425

Post by Deenj »

Gebruik je met Homeseer ook de USB RFCCOM Visonic ontvanger

Johan
Deenj
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Mon Jan 05, 2009 9:54 pm
Location: Netherlands

RFXCOM Visonic en MCT-425

Post by Deenj »

De HCB maakt gebruik van het "Alive" bit, dit geeft de logging binnen de HCB ook aan. Door de RFXcom rechtstreeks op de PC aan te sluiten en uit te lezen bleek dat alle apparaten behalve de rookmelders dit Alive bit afgeven. Opvallend aan de logging is dat de rookmelders wel net als de andere apparaten periodiek (om de 10 15 min) een soort heartbeat afgeven. De firma RFXcom geeft aan dat zij in de software dit Alive bit niet als heartbeat gebruiken maar eigenlijk elk event dat van het betreffende apparaat komt gebruiken. Het is onduidelijk of de rookmelder nu wel of geen Alive zou moeten versturen, en of de HCB wellicht naar het verkeerde bit kijkt. Ik ben hierover in gesprek met Home Automation Europe, de leverancier van de HCB.

Johan,
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

RFXCOM Visonic en MCT-425

Post by Rene »

Ik gebruik met Homeseer idd de Visonic RFXCom ontvanger. Ik gebruik alleen de LAN versie.

Rene.
Post Reply

Return to “Homeseer Rfxcom Plugin Forum”