Probleem met toon voorverwarmen warm water in slapen en weg

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Post Reply
wifiminime
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Mon Nov 25, 2019 12:11 am

Probleem met toon voorverwarmen warm water in slapen en weg

Post by wifiminime »

Hallo,

Nadat ik via dit forum erachter was dat in het TSC menu een optie bestaat om 's nachts warm water uit te zetten was ik helemaal tevreden!
(thanks voor de reacties hierop). Nu heb ik inmiddels al een stuk of 10 keer gehad dat het automatisch "terug zetten om warm water op te warmen" niet gelukt is.
Dit merk je dan als je in de douche staat en het water niet echt warm is en ook steeds kouder wordt. (erg vervelend)

Het gebeurd dus af en toe en het is onvoorspelbaar wanneer het gebeurd. Als ik op de toon kijk dan zie ik dat hij gewoon in de "thuis" mode staat of in "comfort"
Het lijkt dus of het commando naar de ketel soms niet aankomt en doorgevoerd wordt op de ketel. Als ik vervolgens even schakel van "slapen" en weer terug naar "thuis" of "comfort" zie ik dat de ketel het commando wel weer accepteert en onmiddellijk begint met het water op te warmen.

Ik realiseer me dat het net zo goed aan mijn ketel kan liggen en dus vroeg ik me af of het op de een of andere manier de toestand van de ketel te lezen is er en een commando is om pre-heat aan en uit te schakelen. Dan zou ik een scriptje kunnen maken die de ketel toestand controleert en corrigeert wanneer nodig.

Alvast dank voor alle suggesties en reacties!
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Probleem met toon voorverwarmen warm water in slapen en weg

Post by TheHogNL »

Jouw ketel verwarmt helemaal niet met pre-heat uit? Normaal moet ie dan nog wel verwarmen maar duurt het opstarten dus eventjes.

Kijk de volgende keer even in de normale 'warmwater' knop van de Toon menu of in zo'n situatie 'voorverwarmen' aanstaat of nog uit. Deze knop zou namelijk de situatie van de ketel moeten spiegelen (hoe hij zich presenteeert over opentherm). Kan ook zijn dat de ketel wel zegt dat preheat aanstaan maar het toch niet heeft.
Member of the Toon Software Collective
wifiminime
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Mon Nov 25, 2019 12:11 am

Re: Probleem met toon voorverwarmen warm water in slapen en weg

Post by wifiminime »

Hi
Bedankt voor de tip. Ik heb even gekeken wat er gebeurd als de warmwater voor verwarming aan / uit zet : mijn ketel springt dan naar ECO mode en dat betekent
dat warmwater verwarming gewoonweg uit staat. Maar het betekent ook dat ik dan kan kijken als het weer een keer gebeurd wat er precies aan de hand is.
Denkt de toon dat de ketel aan of in eco mode staat.

Anyhow, is er echt geen http command of iets anders wat ik kan gebruiken om middels een script te kijken wat er aan de hand is? Is het mogelijk om op een andere manier te zien wat de instellingen zijn en of te veranderen zodat ik makkelijk kan kijken wat er nu echt aan de hand is en/of dit probleem op de een of andere manier kan oplossen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Probleem met toon voorverwarmen warm water in slapen en weg

Post by TheHogNL »

Op commandline:
Voorverwarmen aanzetten:
/qmf/bin/bxt -c -d :happ_thermstat -s Thermostat -n SetDhwSettings -a dhwEnabled -v 1 -w 0
Voorverwarmen uitzetten:
/qmf/bin/bxt -c -d :happ_thermstat -s Thermostat -n SetDhwSettings -a dhwEnabled -v 0 -w 0

Uitlezen:
/qmf/bin/bxt -c -d :happ_thermstat -s Thermostat -n GetDhwSettings
Member of the Toon Software Collective
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”