Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

msx4ever
Starting Member
Starting Member
Posts: 23
Joined: Fri Mar 15, 2019 12:44 pm

Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by msx4ever »

Ik heb mijn Toon geroot (met dank aan de personen op dit forum voor de handleiding/script) en aangesloten. De slimme meter is ook gekoppeld en ik kan de totalen zien op de Toon, die verbinding werkt dus. Echter de actuele waarde van verbruik van zowel gas als electra zijn niet te zien. Moet ik nog wat instellen?

*Update: Soms laat hij de waarde wel zien voor enkele seconden en dan weer een hele tijd niet.
mAiden
Member
Member
Posts: 330
Joined: Mon Jul 10, 2017 10:22 am

Re: Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by mAiden »

Controleer de verbindings-sterkte eens van je meteradapter? Aangezien hij af en toe wel data doorlaat en dan weer niet, kan het wel eens zijn dat je Z-Wave signaal te zwak is.
Member of the Toon Software Collective
msx4ever
Starting Member
Starting Member
Posts: 23
Joined: Fri Mar 15, 2019 12:44 pm

Re: Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by msx4ever »

Heb het al gevonden :oops: Ik heb zonnepanelen, en had verwacht dat Toon het als negatief aan zou geven bij teruglevering, maar hij geeft dan 0 aan als verbruik wat dan eigenlijk toch wel logisch is...
driesk
Starting Member
Starting Member
Posts: 9
Joined: Mon Oct 20, 2014 2:33 pm

Re: Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by driesk »

Bedankt voor je hulp.

Er is geen probleem met de verbinding van de toon. Er komt namelijk continu data binnen. (z-wave stertke is maximaal)
Ik heb de meetadapter al eens opnieuw verbonden met de toon zonder dat dat verschil maakt. Zou het kunnen dat zodra de functie 'zon op toon' is aangezet er geen verschil meer wordt weergegeven tussen hoog en laag tarrief?
Wellicht kun je me vertellen of toon via het instellingen menu terug kan zetten naar fabrieks instellingen zonder dat dat het rooten, ssh, of TSC beinvloed. Als dat namelijk zo is kan ik dat namelijk nog eens proberen.
TerrorSource
Administrator
Administrator
Posts: 494
Joined: Thu May 04, 2017 9:28 pm

Re: Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by TerrorSource »

driesk wrote:Bedankt voor je hulp.

Er is geen probleem met de verbinding van de toon. Er komt namelijk continu data binnen. (z-wave stertke is maximaal)
Ik heb de meetadapter al eens opnieuw verbonden met de toon zonder dat dat verschil maakt. Zou het kunnen dat zodra de functie 'zon op toon' is aangezet er geen verschil meer wordt weergegeven tussen hoog en laag tarrief?
Wellicht kun je me vertellen of toon via het instellingen menu terug kan zetten naar fabrieks instellingen zonder dat dat het rooten, ssh, of TSC beinvloed. Als dat namelijk zo is kan ik dat namelijk nog eens proberen.
Wat bedoel je hier precies mee?
ZonOpToon heeft geen invloed op hoog/laag-tarief. Alleen dat er geen verbruik wordt getoond wanneer er teruggeleverd wordt.
msnatm
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Sun Sep 15, 2019 3:04 am

Re: Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by msnatm »

Hallo,

ik vindt het niet zo logisch dat de toon niet aangeeft dat er teruggeleverd wordt vanuit de data van de slimme meter. ik heb geen toon op zon, maar deze geeft ook geen leveringsinformatie aan het net want deze meet enkel de opwekking van de zonnepanelen en verandert niets aan de slimme meter uitlezing.
Bij netto teruglevering staat er 0, ik zie in geen grafiek teruglevering. De slimme meter laat levering zien, maar ook teruglevering. de toon lijkt niet in staat om dat te tonen.

Overigens komt de terugleverinformatie in geen grafiek voor op mijn geroote toon.

of doe ik iets verkeerd?

gr, marcel.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by TheHogNL »

Netto teruglevering komt niet voor in de Toon als je geen zon op toon PLUS aangesloten kWh productie meter module hebt.
Dat is inderdaad een tekortkoming van de Toon.

Overigens is de terugleverdata van de slimme meter niet voldoende om je werkelijke gebruik te meten. Als je netto teruglevert is er altijd een deel wat in je huis gebruikt wordt. Toon wil je graag laten zien welk deel daarvan in je huis gebruikt wordt en heeft derhalve, naast de slimme meter informatie, ook bruto productie gevens nodig (via die extra kWh meter).
Member of the Toon Software Collective
yjb
Member
Member
Posts: 211
Joined: Fri Apr 17, 2009 1:15 pm
Location: Venhuizen, Netherlands

Re: Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by yjb »

IK heb voor < USD 20 een metermodule by Ali besteld: SDM120DB. Werkt perfect. Op deze manier kun je idd je echte productie zien en je complete verbruik.
ricardogn
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Mon Sep 30, 2019 11:20 pm

Re: Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by ricardogn »

Ik heb ook net mijn gerootte toon opgehangen. Erg blij mee natuurlijk.

Echter krijg ik geen actueel verbruik door. De Z-Wave module maakt uitstekend verbinding. Wat ik al heb gedaan:
- Z Wave module verwijderd en opnieuw verbonden.
- Daarnaast de toon opnieuw opgestart.

Het vreemde is dat hij wel mijn meterstanden weergeeft. Ik mis echter 2 meterstanden. Want ik verwacht er 5 (heb zonnepanelen) krijg nu 3 te zien.

Daarnaast heeft hij ook geen weergave van de zonnepanelen. Dus vermoed dat ik iets moet aanzetten.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by TheHogNL »

ricardogn wrote: Het vreemde is dat hij wel mijn meterstanden weergeeft. Ik mis echter 2 meterstanden. Want ik verwacht er 5 (heb zonnepanelen) krijg nu 3 te zien.

Daarnaast heeft hij ook geen weergave van de zonnepanelen. Dus vermoed dat ik iets moet aanzetten.
Voor het tonen van de zonnepanelen informatie heb je wel een extra kWh meter nodig die de productie doorgeeeft aan de toon (via een analoge sensor of digitaal met een qubino zwave kwh meter). En dan moet je nog zon op toon aan zetten (in de TSC menu, toon subscription features).

De informatie van de slimme meter alleen is niet goed. Je hebt ook de productie meter nodig zodat Toon kan bepalen hoeveel zonnestroom je huis zelf verbruikt.
Member of the Toon Software Collective
ricardogn
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Mon Sep 30, 2019 11:20 pm

Re: Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by ricardogn »

Thanks > ik heb dat nu voor elkaar.

Maar hoe krijg ik mijn actuele verbruik zichtbaar? Want de koppeling met de Zwave is goed. Zie alle meterstanden. De gasmeter laat wel zien wat ik vandaag per uur heb verbruikt maar stroom niet. Moet ik daar nog iets voor doen?
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by TheHogNL »

ricardogn wrote:Thanks > ik heb dat nu voor elkaar.

Maar hoe krijg ik mijn actuele verbruik zichtbaar? Want de koppeling met de Zwave is goed. Zie alle meterstanden. De gasmeter laat wel zien wat ik vandaag per uur heb verbruikt maar stroom niet. Moet ik daar nog iets voor doen?
Nee dat moet gewoon gelijk werken. Natuurlijk als de zon schijnt en je hebt weinig verbruik (en je hebt geen productie meter aangesloten) dan laat de Toon 0 stroomverbruik zien.
Maar wellicht is het gewoon je slimme meter die alleen je tellers doorgeeft maar niet de verbruik per paar seconden. Ik neem wel aan dat je de meetadapter in de toon op P1 poort slimme meter hebt gezet?
Member of the Toon Software Collective
ricardogn
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Mon Sep 30, 2019 11:20 pm

Re: Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by ricardogn »

Yes, heb de originele meet adapter van Eneco gewoon aangesloten op de P1 poort van de slimme meter.

Ik vindt het ook raar, want heb 2 verschillende geprobeerd (heb een reserve) en daarmee is de verbinding tussen Toon en de meetadapter beide keren goed. Ik krijg de verschillende meterstanden ook door. Dat zou betekenen dat de data verbinding dus goed is. Daarom dat ik ook niet snap wat er mis gaat. De P1 kabel heb ik ook al een keer vervangen.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by TheHogNL »

Bel anders je netbeheerder eens. Misschien dat zij kunnen zien of je slimme meter op de P1 poort niet goed werkt.
Member of the Toon Software Collective
Ron_nl
Member
Member
Posts: 78
Joined: Tue Mar 26, 2019 3:20 pm
Location: Friesland

Re: Geroote Toon geeft geen actueel electra en gasverbruik

Post by Ron_nl »

Je hebt wel via instellingen - energiemeting - meetmodule - sensoren het zon deel ingesteld? (imp/Kwh o.i.d.)

Ron.
Attachments
IMG_6897.JPG
IMG_6897.JPG (90.2 KiB) Viewed 8239 times
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”