Toon Solar krijg ik niet werkend

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

said0066
Starting Member
Starting Member
Posts: 13
Joined: Mon Feb 18, 2019 4:18 pm

Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by said0066 »

Hallo,

Ik probeer de Toon Solar werkend te krijgen op mijn geroote Toon.

alleen krijg ik telkens de volgende foutmelding. Weet iemand hoe ik dit werkend kan krijgen? Zie onderstaande foto.
Ik heb trouwen geen aparte meter voor de zonne-energie, maar de slimme meter registreert hoeveel ik teruglever er verbruik van de zonne-energie. Dezelfde slimme meter die nu werkt met de P1 aansluiting voor mijn energie en gas verbruik.

Image
Toonz
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1871
Joined: Mon Dec 19, 2016 1:58 pm

Re: Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by Toonz »

Voor Zon op Toon heb je een aparte kwh meter nodig die je via een meteradapter koppelt aan Toon. De data van de P1 poort kan je hiervoor niet gebruiken omdat die het netto resultaat van het verbruik en opwek weergeeft. Toon heeft echt de preciese opwek kwh metingen nodig om te kunnen uitrekenen wat het eigen verbruik is en hoeveel er is opgewekt.
member of the Toon Software Collective
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by TheHogNL »

En daarbij lijkt de foutmelding ook nog dat, als je al een kwh meter zou hebben en deze met analoge sensor zou aansluiten op de meetmodule, jouw meetmodule niet van de juiste type is te herkennen aan 3 icoontjes, 2 rode en 1 gele. Die van jou heeft waarschijnlijk twee icoontjes (een rode en een gele).

Dus of je koopt een simpele kWh meter (bij www.kwhmeter.nl bijvoorbeeld) en koopt een nieuwe meetmodule (op marktplaats) of je koopt een draadloze kwh meter die direct met de toon kan praten (https://www.robbshop.nl/qubino-dinrail- ... sqr=qubino&). En dan uiteraard aansluiten aan de productie kant van je zonenpanelen groep.
Member of the Toon Software Collective
said0066
Starting Member
Starting Member
Posts: 13
Joined: Mon Feb 18, 2019 4:18 pm

Re: Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by said0066 »

Bedankt voor jullie reacties. Volgens mij hebben mijn zonnepanelen al een eigen kwh meter. Zie foto's.
Ik kan daarnaast met een app van de panelen leverancier het opgewekte energie zien (via mobiel internet).
Heb ik dan nu alleen een nieuwere meetmodule nodig?
Dus 2 nieuwere? 1 voor de kwh panelen meter en 1 voor de p1 aansluiting van de slimme meter?
Bb
Image
Image
Image
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by TheHogNL »

Dat veranderd de zaak. De meetmodule die je hebt kan je blijven gebruiken voor je P1-meting (dus de normale slimme meter).

Deze extra kwh-meter (wordt vaak bruto meter genoemd, vanwege subsidies van sommige gemeeentes of leverancier hangt er dan een officiele meter voor de productie van zonnestroom) kan je prima gebruiken om door te geven aan je Toon. Er zit een ledje op met 1000 pulsjes per kwh. Je hebt een tweede meetadapter nodig (met ondersteuning voor zon op toon dus) gezien (neem ik aan) deze extra kwh meter niet in de buurt hangt van je normale slimme meter. En natuurlijk een analoge sensor ervoor (met gele electra icoontje).

Je kan deze tweede meetmodule toevoegen aan je Toon (je hebt dus dan twee meetmodules toevoegd) waarop je dan de zon op toon meting doet.
Member of the Toon Software Collective
said0066
Starting Member
Starting Member
Posts: 13
Joined: Mon Feb 18, 2019 4:18 pm

Re: Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by said0066 »

Bedankt!

Heeft iemand een idee waar ik deze nieuwere meetadapter + analoge sensor kan halen?
Heeft iemand er nog 1 liggen die ik kan overkopen?

Op marktplaats vind ik alleen complete Toon-sets.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by TheHogNL »

Member of the Toon Software Collective
said0066
Starting Member
Starting Member
Posts: 13
Joined: Mon Feb 18, 2019 4:18 pm

Re: Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by said0066 »

Haha, zoveel aliases,

Thanks, hij heeft alle onderdelen behalve de meteradapter "met 2 vlammetjes". En laat ik die nou net nodig hebben. :(
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by TheHogNL »

Die heeft ie vast ook wel
Member of the Toon Software Collective
TerrorSource
Administrator
Administrator
Posts: 494
Joined: Thu May 04, 2017 9:28 pm

Re: Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by TerrorSource »

said0066 wrote:Haha, zoveel aliases,

Thanks, hij heeft alle onderdelen behalve de meteradapter "met 2 vlammetjes". En laat ik die nou net nodig hebben. :(
Heb je hem al een berichtje gestuurd? :)
said0066
Starting Member
Starting Member
Posts: 13
Joined: Mon Feb 18, 2019 4:18 pm

Re: Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by said0066 »

TerrorSource wrote:
said0066 wrote:Haha, zoveel aliases,

Thanks, hij heeft alle onderdelen behalve de meteradapter "met 2 vlammetjes". En laat ik die nou net nodig hebben. :(
Heb je hem al een berichtje gestuurd? :)
Ja, hij zou er eind van de week weer eentje hebben voor mij :)
Jeroen2403
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Tue Jan 07, 2020 7:15 pm

Re: Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by Jeroen2403 »

Goedendag,
Ik ben opzoek naar het zelfde.
Maar de link van marktplaats werkt niet meer
Ik hoop dat je mij ook kan helpen
Ik heb exact de zelfde installatie[
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by TheHogNL »

Gewoon blijven rondkijken op marktplaats. De sensoren komen soms wel voorbij. Meetadapter ook wel. En anders koop je een andere 2e hands met juiste meetadapter en verkoop je hem daarna weer met jou meetadapter :)
Member of the Toon Software Collective
Toonz
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1871
Joined: Mon Dec 19, 2016 1:58 pm

Re: Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by Toonz »

Jeroen2403 wrote:Goedendag,
Ik ben opzoek naar het zelfde.
Maar de link van marktplaats werkt niet meer
Ik hoop dat je mij ook kan helpen
Ik heb exact de zelfde installatie[
Alternatief is een Toon abonnement nemen bij Eneco (4,50 per maand) en ze direct een extra meetmodule laten opsturen.
Vervolgens zo snel mogelijk weer opzeggen :-) (opzegtermijn is 1 maand, intitieel heb je zelfs geloof ik nog een aantal weken bedenktijd)
member of the Toon Software Collective
Jeroen2403
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Tue Jan 07, 2020 7:15 pm

Re: Toon Solar krijg ik niet werkend

Post by Jeroen2403 »

Dank je voor je reactie.
Heb kontact gehad met eneco maar dan moet er een monteur bij mijn langskomen anders doen ze het niet en om dat ik geen abo heb gaat dat niet door.
Is er ook een andere manier?
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”