Temperatuur uitlezen op Toon met tiende graad

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Post Reply
Boulevard
Starting Member
Starting Member
Posts: 49
Joined: Thu Nov 07, 2019 1:46 pm

Temperatuur uitlezen op Toon met tiende graad

Post by Boulevard »

Wanneer het hier bv 18,3 graden is dan geeft deze dat aan, nu kan ik de instelling nergens meer vinden van hoe ik dit terug zet naar 0,5 graad.
Wie weet waar ik deze instelling kan terug vinden.?
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Temperatuur uitlezen op Toon met tiende graad

Post by TheHogNL »

Dat is niet in te stellen. Dat is een vaste modificatie op rooted toons. Zou je dat echt willen kunnen aanpassen? De meesten willen het liefst zo nauwkeurig mogelijk
Member of the Toon Software Collective
Boulevard
Starting Member
Starting Member
Posts: 49
Joined: Thu Nov 07, 2019 1:46 pm

Re: Temperatuur uitlezen op Toon met tiende graad

Post by Boulevard »

oke, ik dacht dat ik ergens een instelling had gezien dat ik de temperatuur kon aflezen op het scherm met 0,1 of 0,5 graad achter de komma of afgerond met een hele graad.
wifiminime
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Mon Nov 25, 2019 12:11 am

Re: Temperatuur uitlezen op Toon met tiende graad

Post by wifiminime »

Hi,

Ik zou ook graag de temperatuur uitlezing anders willen zien. Ik zie nu dat de ketel meer als honderd keer per dag aangaat,
puur omdat de temperatuur uitlezing zo nauwkeurig is. Dit is volgens mij helemaal niet gunstig (energie verbruik) en ook niet fijn voor de ontstekingsunit van de ketel.

Is het mogelijk om dit weer instelbaar te maken?
- Of bijvoorbeeld om een moving average te gebruiken op de temp sensor voor het schakelen
- Of alleen ketel schakelen op stappen van 0.5 graden (apart instelbaar bedoel ik, dus wel nauwkeurige uitlezing, maar hysterese toevoegen op schakelen van de ketel)

Als er nu iemand langs mijn toon loopt zie ik al een schommeling in de temperatuur en springt mij ketel gelijk aan :-(
mvg
Toonz
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1873
Joined: Mon Dec 19, 2016 1:58 pm

Re: Temperatuur uitlezen op Toon met tiende graad

Post by Toonz »

wifiminime wrote:Hi,

Ik zou ook graag de temperatuur uitlezing anders willen zien. Ik zie nu dat de ketel meer als honderd keer per dag aangaat,
puur omdat de temperatuur uitlezing zo nauwkeurig is. Dit is volgens mij helemaal niet gunstig (energie verbruik) en ook niet fijn voor de ontstekingsunit van de ketel.

Is het mogelijk om dit weer instelbaar te maken?
- Of bijvoorbeeld om een moving average te gebruiken op de temp sensor voor het schakelen
- Of alleen ketel schakelen op stappen van 0.5 graden (apart instelbaar bedoel ik, dus wel nauwkeurige uitlezing, maar hysterese toevoegen op schakelen van de ketel)

Als er nu iemand langs mijn toon loopt zie ik al een schommeling in de temperatuur en springt mij ketel gelijk aan :-(
mvg
Nee, dit kan niet. Deze functionaliteit zit in de binaries van Quby ingebakken.
Overigens staat dit helemaal los van het uitlezen van de temperatuur met een tiende graad.
Dit betreft alleen maar het weergeven van de temperatuur op het scherm (is standaard per halve graad op de Toon) maar staat helemaal los van het stook algoritme.
member of the Toon Software Collective
marcelr
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1153
Joined: Thu May 10, 2012 10:58 pm
Location: Ehv

Re: Temperatuur uitlezen op Toon met tiende graad

Post by marcelr »

Volgens mij is er wat anders aan de hand. De respons van de temperatuursensoren in toon is niet zo snel dat-ie bij een zuchtje wind al van temperatuur verandert. Waarschijnlijk staat je stookprogramma op maximale snelheid de temperatuur te regelen (3 graden stijging per uur) en pendelt je ketel daardoor als een dolle.
wifiminime
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Mon Nov 25, 2019 12:11 am

Re: Temperatuur uitlezen op Toon met tiende graad

Post by wifiminime »

Hi,

Bedankt voor de reacties, wordt al iets duidelijker, ik ga eens proberen om de "max opwarmsnelheid' omlaag te zetten. Ik zie idd temperatuur behoorlijk schommelen rondom setpoint. Ik heb vloerverwarming en verwacht dit dus eigenlijk niet, normaal gezien is de temp in mijn woonkamer vrijwel constant (sinds kort een toon, hiervoor NEST deze leek te schakelen op 0.5 graden)

Ik had in eerste instantie aangenomen dat de instellingen op de toon (max aanvoer temp en opwarmsnelheid) om specificaties van de ketel ging icm met je huis.
(max temp kan ik nl ook op mijn ketel instellen en nog 20+ andere parameters)

Ik begrijp nu dat beide settings betrekking hebben op de manier waarop toon de ketel bestuurd, maw: watertemp wordt door thermostaat ingesteld op de ketel en opwarmsnelheid wordt gebruikt om modulatie niveau in te stellen op de ketel. (Ik ga gelijk ook even modulation % monitoren in mijn domoticz omgeving, had ik nog niet erbij gezet)

(Vanwege vergelijkbare instellingen op zowel ketel als toon, was/is me niet geheel duidelijk wie wat wanneer voor zijn rekening neemt, is het de modulerende ketel of de (modulerende) thermostaat?)

mvg
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”