zon/warmtepomp energiemeting

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Post Reply
Timeless
Member
Member
Posts: 54
Joined: Fri Jan 06, 2017 12:51 pm

zon/warmtepomp energiemeting

Post by Timeless »

Binnenkort beschik ik over een zon/warmtepomp combinatie installatie en ben eigenlijk wel benieuwd of Toon hier ook mogelijkheden voor kent.
Heb al wat zitten zoeken op het internet maar de informatie is schaars of tegenstrijdig.

Momenteel beschik ik over:
1Gen Toon + Meteradapter (zonder stadsverwarming symbool)

Nu heb ik begrepen dat wanneer mijn zonnecel installatie over een S0 pulspoort/LED zal beschikken en op een aparte groep is aangesloten dat ik deze dan op mijn meteradapter zou moeten kunnen aansluiten via de 3.5mm jack, en de bestaande 'slimme' meter via de P1 poort zodat ik zowel de energie winning als het netverbruik/teruglevering kan meten. Echter lees ik dat ik hier een nieuwe generatie meteradapter voor nodig zou moeten hebben, klopt dit?

Verder vroeg ik mij af of Toon ook mogelijkheden kent voor een warmtepomp want ik kan hierover weinig vinden. Natuurlijk gebruikt een warmtepomp stroom en zal ik deze bij mijn elektra meting opgeteld gaan krijgen, maar ik ben wel benieuwd hoeveel mijn elektra opgaat aan verwarming.
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: zon/warmtepomp energiemeting

Post by TheHogNL »

Timeless wrote:
Nu heb ik begrepen dat wanneer mijn zonnecel installatie over een S0 pulspoort/LED zal beschikken en op een aparte groep is aangesloten dat ik deze dan op mijn meteradapter zou moeten kunnen aansluiten via de 3.5mm jack, en de bestaande 'slimme' meter via de P1 poort zodat ik zowel de energie winning als het netverbruik/teruglevering kan meten. Echter lees ik dat ik hier een nieuwe generatie meteradapter voor nodig zou moeten hebben, klopt dit?
Klopt helemaal. Echter je kan ook een https://www.xura.nl/shop/qubino-smart-meter-zmnhtd1/ plaatsen (die gebruikt Eneco nu zelf). Dat is dus een kWh meter die draadloos via zwave de data naar de toon stuurt.
Timeless wrote: Verder vroeg ik mij af of Toon ook mogelijkheden kent voor een warmtepomp want ik kan hierover weinig vinden. Natuurlijk gebruikt een warmtepomp stroom en zal ik deze bij mijn elektra meting opgeteld gaan krijgen, maar ik ben wel benieuwd hoeveel mijn elektra opgaat aan verwarming.
De enige optie die de toon kent is een slimme stekker er tussen te plaatsen. De fibaro gaat tot 2500 watt, dus kijk wel even of je warmepomp daar niet bovenuit komt.
Member of the Toon Software Collective
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”