Temp zakt onder de ingestelde grens

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Post Reply
Bruce the boss
Member
Member
Posts: 55
Joined: Wed Mar 11, 2020 10:50 am

Temp zakt onder de ingestelde grens

Post by Bruce the boss »

Hallo,

Ik heb mijn Toon laten rooten waardoor ik nu dus temp. kan zien tot op achter de komma.
Wij hebben de temp. van Toon altijd op 21 graden staan maar het valt me nu op dat de temp. regelmatig terugzakt tot 20,6 (lager dan dit heb ik nog niet gezien).
Ik heb altijd gedacht dat Toon automatisch laat bij verwarmen zodra de temp. zakt onder de ingestelde temp. (21 graden in dit geval).

Zit ik erlangs met mijn gedachte of moet ik iets instellen of ...........?
Toonz
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1871
Joined: Mon Dec 19, 2016 1:58 pm

Re: Temp zakt onder de ingestelde grens

Post by Toonz »

Dit is normaal, Toon probeert de temperatuur altijd rond de ingestelde temperatuur te houden maar dat lukt nooit precies op de tiende graad.
Voor het rooten lukte dat ook niet maar viel het minder op omdat de standaard software altijd afrond op halve graden.
Niets om je druk over te maken dus...
member of the Toon Software Collective
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Temp zakt onder de ingestelde grens

Post by TheHogNL »

Inderdaad.

Stel jij moet zelf de software schrijven voor de thermostaat. Wat doe je dan?
- Zodra ie onder setpoint zakt opwarmen? Dan ben je misschien al te laat want voordat de ketel opstart en de radiator warm worden en die warme lucht bij de toon komt is de toon al verder gezakt.
- Ok, dan beginnen we een halve graad eerder. Ja jammer.. want het kan maar zo zijn dat de zakkende temperatuur kwam doordat iemand even de gangdeur open had laten staan. Nu is de ketel aan het opwarmen en wordt het hierdoor te warm in de woonkamer.

Nee, de toon leert dus continu en het schommelt altijd wel iets (tussen de -1 en +1 graad kan zelfs). Maar hoe constanter de woonkamer is qua lekkage naar buiten (dus geen open deuren etc) hoe stabieler hij wordt gedurende de dag.

Ik zeg altijd, kijk niet naar het getal maar ervaar het comfort. Geen klachten? Niet zeuren :)
Member of the Toon Software Collective
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”