Toon verwarmt slecht.

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Daniel
Member
Member
Posts: 70
Joined: Fri Mar 15, 2019 4:50 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by Daniel »

TheHogNL wrote:
Daniel wrote:Misschien kan je nog spelen met de graden/uur opwarm snelheid, ik heb vloerverwarming en heb een wat hogere water temp nodig ivm de mengverdeler.

Bij mij heeft het zeker verbetering geven door de opwarm snelheid een stuk omhoog te gooien op de toon. Hierdoor komt het cv water met een temp van 50graden ipv 35 de mengverdeler in.
Goed punt. De algoritme hier achter is niet helemaal bekend maar als de Toon denkt dat de opwarming langer duurt dan zal hij inderdaad vast wel hogere aanvoer regelen.

Overigens, 35 graden zou theoretisch prima moeten zijn voor je vloerverdeler. Maar ik begrijp dat die aanvoertemperatuur te laag is om goed gemengd te krijgen. Wat je dan kan doen is de retourkant van de verdeelblok meer dicht te draaien. Hierdoor gaat de flow door de verdeler omlaag en is er meer tijd om het water goed gemengd te krijgen. Probeer de retour zover te knijpen dat de retourtemperatuur gelijk wordt aan de retourtemperaturen van de vloercicruits.
Ik heb een aanvoer momenteel van rond de 28 graden (warmtepomp) en krijg prima de vloer op temperatuur door deze strategie. Ja, ik heb eigenlijk geen verdeler nodig (het water kan rechtstreeks de vloer in) maar die zit er nou eenmaal nog van de CV ketel periode :)
Ik heb een wemosD1 module met 3 sensoren daar krijg ik een mooi beeld van de temp aanvoer , vloer in , en retour naar cv.
Omdat de temp aanvoer 35 graden was bleef er na het mengen maar 21/22 graden over, ketel stond soms 3-4 uur te stoken voor een halve graad opwarmen.
Heb inderdaad de retour een paar slagen dicht gezet en het retour water naar cv is 35g.
RvE
Starting Member
Starting Member
Posts: 35
Joined: Fri May 01, 2020 3:07 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by RvE »

Klein kickje van het topic.

Sinds vandaag merk ik weer dat de temperatuur niet boven de 20,5 wil uitkomen.
"currentTemp":"2047",
"currentSetpoint":"2100",
"currentInternalBoilerSetpoint":"34",
"errorFound":"255",
"connection":"0",
"burnerInfo":"1",
"otCommError":"0",
"currentModulationLevel":"25" (hier staat ie al even op)

Boiler in 32
Boiler uit 38

Helaas heb ik door een migratie van mijn Home Assistant geen logfiles meer van alle waardes.
Wat ik wel weet is dat voorheen current Modulation Level over het algemeen nooit zo laag is (behalve aan het eind van de stooklijn).
Nu staat ie al een ruime tijd rond de 25%. Dat zou normaal geen probleem zijn om de boel op temperatuur te houden maar dan moet ie wel eerst z'n setpoint zien te behalen. Nu haalt ie de setpoint niet eens.

Gisteren had ik tijdelijk even de buitendeur open staan. Uiteraard de thermostaat omlaag (we stoken niet voor de hele buurt). Naderhand was het in huis 19,5. Toon weer op 21 gezet en binnen een half uur was het huis weer op temperatuur. (CV water kan dan makkelijk richting de 55 graden oplopen). Vandaag wil ie echter dus niet meer power van de ketel vragen.

Zet ik de gevraagde temperatuur op 24 dan reageert Toon direct:
"currentTemp":"2041",
"currentSetpoint":"2400",
"currentInternalBoilerSetpoint":"70", (edit: Setting staat dus op 70graden. Dit is iets te warm voor mijn idee. Terug gezet naar 60 en binnen 30 seconden was de currentInternalBoilerSetpoint ook netjes 60)
"currentModulationLevel":"100"} (in ongeveer 1 minuut van 25 naar 70 naar 90 naar 100)

Boiler in 37
Boiler out 54

Zijn er nog meer logfiles o.i.d. in Toon waar ik in kan zoeken?
Ik kan uiteraard wel weer die file van een paar berichten terug verwijderen maar dat is natuurlijk geen langer termijn oplossing.
mAiden
Member
Member
Posts: 330
Joined: Mon Jul 10, 2017 10:22 am

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by mAiden »

Snap de terugdraaien van de aanvoerstemperatuur van 70 naar 60graden niet helemaal..
Dit toont wel aan dat Toon erg veel moeite heeft nu de aanvoerstemperatuur op 60graden staat, waarschijnlijk als je hem op 70gr zet, dan Toon weer normaal zijn stookritme kan aanhouden.

Ik heb mijn Nefit Proline NXT Opentherm aangesloten op een aanvoerstemperatuur van 85graden, en Toon komt nooit hoger dan 69graden, zelfs niet als hij sochtends van 17,5gr naar 19gr moet.
Member of the Toon Software Collective
RvE
Starting Member
Starting Member
Posts: 35
Joined: Fri May 01, 2020 3:07 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by RvE »

mAiden wrote:Snap de terugdraaien van de aanvoerstemperatuur van 70 naar 60graden niet helemaal..
Dit toont wel aan dat Toon erg veel moeite heeft nu de aanvoerstemperatuur op 60graden staat, waarschijnlijk als je hem op 70gr zet, dan Toon weer normaal zijn stookritme kan aanhouden.
Toon heeft altijd op 70 gestaan naar mijn weten. Dus ook toen hij nog geen moeite had om z'n setpoint te halen.
De reden dat ik hem nu op 60 heb staan is omdat de aanvoer en retour leidingen voor de beneden verdieping ongeïsoleerd door mn voorraad kast heen lopen en daar een hoop warmte afgeven. (Isoleren staat op de planning..... bouwmarkten zijn dicht).

Daarnaast vind ik 70 graden voor radiatoren veel te warm. Zeker als er kinderhandjes graag aan de radiator zitten. (ok dat leren ze ook wel snel af...).

Een laatste rede is omdat ik wilde zien wat Toon zou doen als ik dit soort settings zou aan passen... zou ie dat mooi mee nemen of negeren of iets dergelijks.

De oorzaak zal niet gevonden worden bij ketel temperaturen etc. Hij vertikt het om van de een op andere dag gewoon om bij een vraag van 21 en een kamer temperatuur van bijvoorbeeld 20,5 zijn boiler temperatuur vraag hoger dan 30 te zetten. Ook als ie na 3 uur z'n setpoint nog niet haalt. Pas als ik de thermostaat naar 24 gooi, dan gaat ie wel aan de ketel 70 (of 60 in dit geval) vragen.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by TheHogNL »

RvE wrote:Klein kickje van het topic.


"currentInternalBoilerSetpoint":"34",

Boiler in 32
Boiler uit 38


Nu staat ie al een ruime tijd rond de 25%. Dat zou normaal geen probleem zijn om de boel op temperatuur te houden maar dan moet ie wel eerst z'n setpoint zien te behalen. Nu haalt ie de setpoint niet eens.
Hij haalt zijn setpoint (34 graden dankzijk opentherm) juist te makkelijk en schiet er overheen. Vandaar dat je ketel steeds in standby komt en je het niet warm krijgt. Je ketel kan niet langzaam genoeg draaien.
De toon heeft helaas de neiging om na een bepaalde tijd weer eens een ander strategie te bedenken en blijkbaar wil hij nu proberen om met een nog lagere aanvoer de temperatuur te halen. Dat pakt bij jou nu verkeerd uit.

Je moet echt proberen die json output in grafieken te krijgen. Dan krijg je veel meer duidelijkheid wat er waarom gebeurd. Een nodered json lezer naar influxdb/grafana is zo ingeregeld.

Probeer eens de nadraaitijd van je ketel te verlengen en de standby tijd voor pendelen te verkorten (installatie settings in je cv ketel). Je kan ook in de ketel instellen dat hij een te lage temperatuur (bijv onder 40 graden) negeert en beantwoord met alleen 40. Of juist helemaal niet beantwoord. Dan wordt het even kouder en dan dan zal de toon wel reageren met een hogere temperatuur.
Member of the Toon Software Collective
RvE
Starting Member
Starting Member
Posts: 35
Joined: Fri May 01, 2020 3:07 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by RvE »

Ik ga hier eens in duiken.
Ik weet nog van mijn vorige woning dat er ook nog wel wat energie winst te halen valt met het tweaken van de ketel dus dan kan ik dit mooi mee pakken.

Wel raar dat het, net als de vorige keer, een lange tijd goed gaat en dan vrijwel ineens dit.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by TheHogNL »

RvE wrote:Ik ga hier eens in duiken.
Ik weet nog van mijn vorige woning dat er ook nog wel wat energie winst te halen valt met het tweaken van de ketel dus dan kan ik dit mooi mee pakken.

Wel raar dat het, net als de vorige keer, een lange tijd goed gaat en dan vrijwel ineens dit.
Zeker raar maar niet onbekend bij de Toon. Is een 'bekende' euvel. Probleem is eigenlijk dat de Toon te weinig feedback krijgt dat z'n gedrag fout is. Die halve graad verschil vind de toon zelf niet zo erg. Als de temperatuur zou zakken dan zou de toon het wel afleren.
Member of the Toon Software Collective
RvE
Starting Member
Starting Member
Posts: 35
Joined: Fri May 01, 2020 3:07 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by RvE »

TheHogNL wrote: Zeker raar maar niet onbekend bij de Toon. Is een 'bekende' euvel. Probleem is eigenlijk dat de Toon te weinig feedback krijgt dat z'n gedrag fout is. Die halve graad verschil vind de toon zelf niet zo erg. Als de temperatuur zou zakken dan zou de toon het wel afleren.
Duidelijk. Nu houd ie de ketel een beetje aan waardoor het net niet genoeg afkoelt om het af te leren...
marcelr
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1153
Joined: Thu May 10, 2012 10:58 pm
Location: Ehv

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by marcelr »

RvE wrote: Boiler in 32
Boiler uit 38
Is ook een erg laag keteltemperatuurverschil. Typisch probeert een ketel dat op zo'n 15 graden te houden, door enerzijds de flow te knijpen (pompsturing) en verder het uitgangsvermogen te knijpen (temperatuursturing).
Je thermostaat kan dan wel gaan roepen dat-ie moet gaan stoken, maar die ketel zegt dan gewoon dat er nog warmte genoeg in de installatie zit en steekt verder geen vinger uit. Met een ingangstemperatuur van 38 graden in je installatie is de warmteafgifte niet zo hoog en koelt het verwarmingswater voor geen meter af.

Je verhaal klinkt als dat van een installatie met een ketel die teveel vermogen heeft voor het huis dat-ie moet verwarmen. Heb je al eens getest wat er gebeurt als je de opwarmsnelheid minimaal maakt (tammere P-actie van de ketelregeling)?
RvE
Starting Member
Starting Member
Posts: 35
Joined: Fri May 01, 2020 3:07 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by RvE »

marcelr wrote: Je verhaal klinkt als dat van een installatie met een ketel die teveel vermogen heeft voor het huis dat-ie moet verwarmen. Heb je al eens getest wat er gebeurt als je de opwarmsnelheid minimaal maakt (tammere P-actie van de ketelregeling)?
De ketel is inderdaad gekozen voor warm water (stortdouche). Voor verwarming van het huis had een maatje kleiner ook wel voldoende geweest.

Dus een te sterke CV en een iets wat eigenwijze Toon kan dit gedrag verklaren.

Ik ga in de ketel duiken.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by TheHogNL »

RvE wrote:
marcelr wrote: Je verhaal klinkt als dat van een installatie met een ketel die teveel vermogen heeft voor het huis dat-ie moet verwarmen. Heb je al eens getest wat er gebeurt als je de opwarmsnelheid minimaal maakt (tammere P-actie van de ketelregeling)?
De ketel is inderdaad gekozen voor warm water (stortdouche). Voor verwarming van het huis had een maatje kleiner ook wel voldoende geweest.

Dus een te sterke CV en een iets wat eigenwijze Toon kan dit gedrag verklaren.

Ik ga in de ketel duiken.
Je kan hem ook op aan/uit zetten en op max 50 graden. Probleem ook opgelost. Duurt dan alleen voor opwarmen na nachtverlaging wat langer.
Member of the Toon Software Collective
RvE
Starting Member
Starting Member
Posts: 35
Joined: Fri May 01, 2020 3:07 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by RvE »

Gaat dat niet ten koste van energie verbruik? Of valt dat wel mee??
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by TheHogNL »

RvE wrote:Gaat dat niet ten koste van energie verbruik? Of valt dat wel mee??
Dat valt reuze mee. Juist omdat je hem op 50 graden zet is de ketel al zeer zuinig.
Hangt even vanaf of je ketel met 50 je huis wel opgewarmt krijgt vanuit de nachtverlaging, anders 60 zoals ie nu staat. Opentherm is echt geen magische oplossing voor veel zuiniger stoken. Enige wat je wel mist is de feedback op je toon als de ketel wordt gebruikt voor warmwater (douche, kraan etc).
Member of the Toon Software Collective
Wiers
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Mon May 03, 2021 12:58 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by Wiers »

Ik heb hetzelfde probleem.
Hoe kan ik dat xml bestand verwijderen?
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by TheHogNL »

Op de toon de /qmf/config/config_happ_thermstat.xml verwijderen (bijv. met ssh en dan 'rm /qmf/config/config_happ_thermstat.xml')
Member of the Toon Software Collective
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”