Toon verwarmt slecht.

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

RvE
Starting Member
Starting Member
Posts: 35
Joined: Fri May 01, 2020 3:07 pm

Toon verwarmt slecht.

Post by RvE »

Hallo,

Nu het buiten weer wat kouder is, gaan we ook weer langzaam beginnen met stoken.
Omdat wij nu veel thuis werken staat Toon de hele dag op 21.
Echter haalt hij deze temperatuur bijna nooit. Het schommelt tussen de 19,6 en 20,8. De ketel wordt hierbij niet aangesproken. De schommelingen komen vooral door meer of minder personen in de kamer en het gebruik van diverse huishoudelijke apparaten.

Als ik Toon op 22 in stel dan wil die wel de ketel een paar procent aan sturen maar ook niet bijzonder effectief.
Pas als ik Toon op 25 graden zet gaat ie echt de boel op stoken.

Nu weet ik dat ik rekening moet houden met het leer proces van Toon. Maar dit speelt nu al een paar weken.

Kan ik zelf iets instellen of moet ik gewoon even wachten tot het buiten echt kouder is?

Groeten,

RvE
Toonz
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1871
Joined: Mon Dec 19, 2016 1:58 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by Toonz »

even wachten helaas
member of the Toon Software Collective
RvE
Starting Member
Starting Member
Posts: 35
Joined: Fri May 01, 2020 3:07 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by RvE »

Sinds mijn post vanochtend (4 uur geleden) heb ik Toon op 22 gezet.
Het is sinds die tijd niet warmer geweest dan 20. De CV ketel is geen 1 keer aan gegaan.

Net maar even op 23 gezet en nu pas gaat ie iets doen.
Thuis werken met 20 graden (in het kantoortje 19) is niet echt comfortabel.

Dit lijkt mij niet normaal.
Ron_nl
Member
Member
Posts: 78
Joined: Tue Mar 26, 2019 3:20 pm
Location: Friesland

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by Ron_nl »

Misschien kun je de temperatuur correctie wat bijstellen,
wellicht zit er wat verschil tussen de temperatuur door de Toon gemeten en je andere thermometer/gevoelstemperatuur.

Instellingen - Verwarming - Correctie temperatuur.

Ron.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by TheHogNL »

RvE wrote:Sinds mijn post vanochtend (4 uur geleden) heb ik Toon op 22 gezet.
Het is sinds die tijd niet warmer geweest dan 20. De CV ketel is geen 1 keer aan gegaan.

Net maar even op 23 gezet en nu pas gaat ie iets doen.
Thuis werken met 20 graden (in het kantoortje 19) is niet echt comfortabel.

Dit lijkt mij niet normaal.
Kan zijn dat de Toon allang een paar keer signaal heeft gegeven aan je CV ketel om op te starten maar dat je CV ketel gewoon niet wil reageren (misschien omdat de toon een te lage aanvoer temperatuur vraagt). Als je de waardes vanuit http://toonip/happ_thermstat?action=getThermostatInfo (vooral current, currentsetpoint, currentInternalBoilerSetpoint, currentModulationLevel en burnerinfo) even in een grafiek gooit (prima te doen met nodered en influx/grafana) dan kan je heel mooi zien waarom een toon bepaalde keuzes maakt.
Member of the Toon Software Collective
RvE
Starting Member
Starting Member
Posts: 35
Joined: Fri May 01, 2020 3:07 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by RvE »

Ook vandaag weer is het amper boven de 20,6 terwijl ik toch echt 22 vraag.
Ik heb nog niet alles in een grafiek kunnen zetten maar ik heb het wel in de gaten gehouden. O.a. met Home Assistant en de Boiler app op toon zelf.
Wat mij opvalt is dat Toon een watertemperatuur van 30 graden vraagt en dat de ketel zelf terug geeft dat het water hoger dan 30 is. Vaak is dat ook na het tappen van warm water. Wat dan opzicht ook logisch is.

Het lijkt mij sterk dat Toon zelf niet in de gaten heeft dat ie al de hele dag z'n setpoint bij lange na niet haalt.

Ik ben bijna in staat om de ketel maar aan/uit te sturen.
Ik wil dat het 22 graden is... (eigenlijk 21 maar zelfs dat haalt ie niet).... het liefst binnen een uur... dan heb ik niets aan een zelf lerende thermostaat die de hele dag niet veel doet om z'n setpoint te halen.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by TheHogNL »

RvE wrote:Ook vandaag weer is het amper boven de 20,6 terwijl ik toch echt 22 vraag.
Ik heb nog niet alles in een grafiek kunnen zetten maar ik heb het wel in de gaten gehouden. O.a. met Home Assistant en de Boiler app op toon zelf.
Wat mij opvalt is dat Toon een watertemperatuur van 30 graden vraagt en dat de ketel zelf terug geeft dat het water hoger dan 30 is. Vaak is dat ook na het tappen van warm water. Wat dan opzicht ook logisch is.

Het lijkt mij sterk dat Toon zelf niet in de gaten heeft dat ie al de hele dag z'n setpoint bij lange na niet haalt.

Ik ben bijna in staat om de ketel maar aan/uit te sturen.
Ik wil dat het 22 graden is... (eigenlijk 21 maar zelfs dat haalt ie niet).... het liefst binnen een uur... dan heb ik niets aan een zelf lerende thermostaat die de hele dag niet veel doet om z'n setpoint te halen.
Vertel eens wat je currentInternalBoilerSetpoint momenteel is of paste de hele json output eens hier?

Het kan zijn dat de toon van slag is qua leren. Dat kan je eventueel resetten als je wilt.
Member of the Toon Software Collective
mAiden
Member
Member
Posts: 330
Joined: Mon Jul 10, 2017 10:22 am

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by mAiden »

Zonder een log is het voor ons koffiedik kijken, kunnen we niet vertellen waar het hem in zit.
Member of the Toon Software Collective
RvE
Starting Member
Starting Member
Posts: 35
Joined: Fri May 01, 2020 3:07 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by RvE »

TheHogNL wrote: Vertel eens wat je currentInternalBoilerSetpoint momenteel is of paste de hele json output eens hier?

Het kan zijn dat de toon van slag is qua leren. Dat kan je eventueel resetten als je wilt.

Code: Select all

{"result":"ok", "currentTemp":"2102", "currentSetpoint":"2200", "currentInternalBoilerSetpoint":"32", "programState":"2", "activeState":"0", "nextProgram":"1", "nextState":"2", "nextTime":"1602622800","nextSetpoint":"1900","randomConfigId":"643013120","errorFound":"255","connection":"0","burnerInfo":"0","otCommError":"0","currentModulationLevel":"0"}
Ik zag een uur geleden dat ie de gewenste ketel temperatuur wat omhoog gooide en dat daarna het boeltje lekker begon te stoken.
Een reset zou kunnen. Dan kan die weer opnieuw leren.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by TheHogNL »

RvE wrote:
TheHogNL wrote: Vertel eens wat je currentInternalBoilerSetpoint momenteel is of paste de hele json output eens hier?

Het kan zijn dat de toon van slag is qua leren. Dat kan je eventueel resetten als je wilt.

Code: Select all

{"result":"ok", "currentTemp":"2102", "currentSetpoint":"2200", "currentInternalBoilerSetpoint":"32", "programState":"2", "activeState":"0", "nextProgram":"1", "nextState":"2", "nextTime":"1602622800","nextSetpoint":"1900","randomConfigId":"643013120","errorFound":"255","connection":"0","burnerInfo":"0","otCommError":"0","currentModulationLevel":"0"}
Ik zag een uur geleden dat ie de gewenste ketel temperatuur wat omhoog gooide en dat daarna het boeltje lekker begon te stoken.
Een reset zou kunnen. Dan kan die weer opnieuw leren.
Opnieuw leren kan door /qmf/config/config_happ_thermstat.xml weg te gooien en dan rebooten. Je moet dan wel weer je programma en gewenste temperaturen opnieuw instellen.

Probleem is eigenlijk dat de Toon een te lage aanvoer kan vragen aan de ketel die hem dan niet beantwoord (omdat de ketel niet zo laag kan).
Ik heb al eens lopen stoeien met <minHeaterTemp>40</minHeaterTemp> toe te voegen aan het <happ_thermstat> blok in /qmf/etc/qmf_release.xml. Maar ik heb zelf geen CV ketel meer en de keer dat ik het getest had met een Toon op een opentherm ketel zag ik dat de ketel daarna altijd minstens 40 graden aan het stoken was, ook al was er geen warmte vraag. Maar misschien heb ik niet lang genoeg gewacht en had ik de toon z'n gang moeten laten gaan. Je zou het kunnen proberen.
Member of the Toon Software Collective
RvE
Starting Member
Starting Member
Posts: 35
Joined: Fri May 01, 2020 3:07 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by RvE »

TheHogNL wrote: Probleem is eigenlijk dat de Toon een te lage aanvoer kan vragen aan de ketel die hem dan niet beantwoord (omdat de ketel niet zo laag kan).
Ik heb al eens lopen stoeien met <minHeaterTemp>40</minHeaterTemp> toe te voegen aan het <happ_thermstat> blok in /qmf/etc/qmf_release.xml. Maar ik heb zelf geen CV ketel meer en de keer dat ik het getest had met een Toon op een opentherm ketel zag ik dat de ketel daarna altijd minstens 40 graden aan het stoken was, ook al was er geen warmte vraag. Maar misschien heb ik niet lang genoeg gewacht en had ik de toon z'n gang moeten laten gaan. Je zou het kunnen proberen.
Met <minHeaterTemp>40</minHeaterTemp> vraagt Toon constant 40 graden. Dus ook als ik Toon op 10graden zet / geen warmte vraag :lol:
Die regel is er snel weer uit :lol:
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by TheHogNL »

RvE wrote:
TheHogNL wrote: Probleem is eigenlijk dat de Toon een te lage aanvoer kan vragen aan de ketel die hem dan niet beantwoord (omdat de ketel niet zo laag kan).
Ik heb al eens lopen stoeien met <minHeaterTemp>40</minHeaterTemp> toe te voegen aan het <happ_thermstat> blok in /qmf/etc/qmf_release.xml. Maar ik heb zelf geen CV ketel meer en de keer dat ik het getest had met een Toon op een opentherm ketel zag ik dat de ketel daarna altijd minstens 40 graden aan het stoken was, ook al was er geen warmte vraag. Maar misschien heb ik niet lang genoeg gewacht en had ik de toon z'n gang moeten laten gaan. Je zou het kunnen proberen.
Met <minHeaterTemp>40</minHeaterTemp> vraagt Toon constant 40 graden. Dus ook als ik Toon op 10graden zet / geen warmte vraag :lol:
Die regel is er snel weer uit :lol:
Klopt maar hij zou met burnerState moeten vragen aan de ketel om ook werkelijk de brander aan of uit te zetten. Maar ik denk dat dat afhankelijk is van de implementatie van opentherm in de ketel.
Member of the Toon Software Collective
Daniel
Member
Member
Posts: 70
Joined: Fri Mar 15, 2019 4:50 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by Daniel »

Misschien kan je nog spelen met de graden/uur opwarm snelheid, ik heb vloerverwarming en heb een wat hogere water temp nodig ivm de mengverdeler.

Bij mij heeft het zeker verbetering geven door de opwarm snelheid een stuk omhoog te gooien op de toon. Hierdoor komt het cv water met een temp van 50graden ipv 35 de mengverdeler in.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by TheHogNL »

Daniel wrote:Misschien kan je nog spelen met de graden/uur opwarm snelheid, ik heb vloerverwarming en heb een wat hogere water temp nodig ivm de mengverdeler.

Bij mij heeft het zeker verbetering geven door de opwarm snelheid een stuk omhoog te gooien op de toon. Hierdoor komt het cv water met een temp van 50graden ipv 35 de mengverdeler in.
Goed punt. De algoritme hier achter is niet helemaal bekend maar als de Toon denkt dat de opwarming langer duurt dan zal hij inderdaad vast wel hogere aanvoer regelen.

Overigens, 35 graden zou theoretisch prima moeten zijn voor je vloerverdeler. Maar ik begrijp dat die aanvoertemperatuur te laag is om goed gemengd te krijgen. Wat je dan kan doen is de retourkant van de verdeelblok meer dicht te draaien. Hierdoor gaat de flow door de verdeler omlaag en is er meer tijd om het water goed gemengd te krijgen. Probeer de retour zover te knijpen dat de retourtemperatuur gelijk wordt aan de retourtemperaturen van de vloercicruits.
Ik heb een aanvoer momenteel van rond de 28 graden (warmtepomp) en krijg prima de vloer op temperatuur door deze strategie. Ja, ik heb eigenlijk geen verdeler nodig (het water kan rechtstreeks de vloer in) maar die zit er nou eenmaal nog van de CV ketel periode :)
Member of the Toon Software Collective
RvE
Starting Member
Starting Member
Posts: 35
Joined: Fri May 01, 2020 3:07 pm

Re: Toon verwarmt slecht.

Post by RvE »

Ik heb /qmf/config/config_happ_thermstat.xml verwijderd.
Nu is het hier weer aangenaam in huis. Vanochtend was het netjes 21graden en de radiatoren waren warm. Zeker in de badkamer is dat erg fijn.

Toon schiet af en toe nog wel eens een halve graad door maar dat leert hij van zelf wel af. :lol:

Ik denk dat dit voor mij de oplossing is geweest. Ik weet niet waarom hij eerst die aanvoer temperatuur niet omhoog wilde gooien (zeker na 6 uur nog steeds je setpoint nog niet halen).
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”