Vraag omtrent het aantal stookmomenten per uur.

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Post Reply
Boulevard
Starting Member
Starting Member
Posts: 49
Joined: Thu Nov 07, 2019 1:46 pm

Vraag omtrent het aantal stookmomenten per uur.

Post by Boulevard »

Ik gebruik mijn Toon 1 om de cv aan te sturen door middel van het aan/uit principe.
De oude Honeywell die ik hiervoor gebruikte liet de ketel 6x per uur even aanslaan om de woning op temperatuur te houden, in de Honeywell was dit zelfs in te stelling in 3x, 6x, 9x of zelfs 12x.
De Toon doet dit 3x per uur wanneer hij op aan/uit ingesteld staat.....is dit te veranderen naar bijvoorbeeld 4x of 5x per uur.?
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Vraag omtrent het aantal stookmomenten per uur.

Post by TheHogNL »

Nee natuurlijk niet. Dat hangt helemaal af van hoe koud het buiten is. Toon bepaalt zelf wel wanneer hij de ketel wil laten stoken.

Waarom vraag je dit uberhaupt? Wat zijn je comfortklachten?
Member of the Toon Software Collective
Boulevard
Starting Member
Starting Member
Posts: 49
Joined: Thu Nov 07, 2019 1:46 pm

Re: Vraag omtrent het aantal stookmomenten per uur.

Post by Boulevard »

ja natuurlijk wel.... zoals ik al zei slaat de Toon om de 20 minuten eventjes aan om het op temperatuur te houden in de kamer, dus 3x in het uur.
Comfortklachten zijn koude trek om de benen.....ik ben de jongste ook niet meer en de vrouw klaagt ook.
De Honeywell sloeg 6x in het uur even aan voor een minuutje of 2 ongeveer. Bij de Honeywell kon je het dus instellen hoevaak hij er uur ff aan moest springen.
Als het niet mogelijk is om de Toon iets vaker aan te laten slaan dan dikke pech...tis nait aans.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Vraag omtrent het aantal stookmomenten per uur.

Post by TheHogNL »

Boulevard wrote:ja natuurlijk wel.... zoals ik al zei slaat de Toon om de 20 minuten eventjes aan om het op temperatuur te houden in de kamer, dus 3x in het uur.
Comfortklachten zijn koude trek om de benen.....ik ben de jongste ook niet meer en de vrouw klaagt ook.
De Honeywell sloeg 6x in het uur even aan voor een minuutje of 2 ongeveer. Bij de Honeywell kon je het dus instellen hoevaak hij er uur ff aan moest springen.
Als het niet mogelijk is om de Toon iets vaker aan te laten slaan dan dikke pech...tis nait aans.
Ik denk dat je zoekt naar een oplossing voor een probleem waarvan de oplossing in een totaal andere hoek ligt.
6x in het uur 2 minuutjes aan of 3x in het uur 4 minuutjes aan (even theoretisch) zou dezelfde warmte in de woning moeten opleveren, netto resultaat.
Maar door het 6x in het uur te verwarmen is de temperatuur in het algeheel over het uur gezien constanter en dat kan een beter comfor gevoel geven. Daar heb je gelijk in.

Dus waar je op zoek naar bent is een betere temperatuur regeling. Dat is te verkrijgen door een aantal variablen:
- ipv aan/uit op opentherm schakelen. Hierdoor verlaagt de aanvoertemperatuur vanuit de ketel waardoor de ketel langer draait en de temperatuur constant is
- als je op aan/uit blijft, de keteltemperatuur verlagen met zelfde effect
- waterzijdig inregelen van de radiatoren

Terugkomende op je echte comfortklachten, want daar gaat het eigenlijk om, de koude trek over de grond heen. Hoe komt dit?
Radiatoren verwarmen de lucht rondom de radiator. Dat stijgt vervolgens op en daalt halverwege je woning omlaag (als aan beide kanten van de woning een radiator staat), koelt daar af en komt als koude lucht over de grond weer aan bij de radiatoren. Verlaag je de aanvoertemperatuur van de radiatoer dan is dit effect veel minder groot. Wel is het dan verstandig om de thermostaat een halve graad hoger te zetten.

Ik herken je klachten wel bij mij eigen, op leeftijd zijnde, ouders. Ze hadden dezelfde comfortklachten. "De radiatoren worden nooit warm en we hebben een koude trek". Met als gevolg dat ze de thermostaat hoger zetten en een uur later weer lager omdat het te warm werd.
Radiatoren hoeven echt niet warm te zijn om je huis warm te houden. Een radiator van 35 graden constant houdt je huis prima warm (even afhankelijk van je isolatie natuurlijk) maar 35 graden voelt niet warm aan. Wat bleek nou bij mijn ouders? Radiatoren waren niet waterzijdig ingeregeld. Hierdoor was in de woonkamer de warmelucht verstoord en kwam de koude lucht uit de keuken terug de woonkamer in. Onlangs alles goed ingeregeld en geen klachten meer, een constante woonkamer temperatuur en een aanvoer van warme water in de radiatoren van rond de 35 graden.
Member of the Toon Software Collective
Boulevard
Starting Member
Starting Member
Posts: 49
Joined: Thu Nov 07, 2019 1:46 pm

Re: Vraag omtrent het aantal stookmomenten per uur.

Post by Boulevard »

Opentherm is geen optie, dit huis is te zwaar geïsoleerd voor opentherm en dan werkt opentherm totaal niet.
Wij zijn beide 70 jaar en missen beide de warmte straling van de radiatoren, we hadden gehoopt dat wanneer de Toon ook via een script kon worden aangepast de ketel ook iets vaker aansloeg bv een keer of 4 of 5 per uur.
De WtW zorgt voor die vervelende koude trek om de benen. We hebben de WtW al zo laag mogelijk gezet, maar helpt niets.
Zoals ik al zei, als het niet mogelijk is dan ist nait aans..
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Vraag omtrent het aantal stookmomenten per uur.

Post by TheHogNL »

Boulevard wrote:Opentherm is geen optie, dit huis is te zwaar geïsoleerd voor opentherm en dan werkt opentherm totaal niet.
Wij zijn beide 70 jaar en missen beide de warmte straling van de radiatoren, we hadden gehoopt dat wanneer de Toon ook via een script kon worden aangepast de ketel ook iets vaker aansloeg bv een keer of 4 of 5 per uur.
De WtW zorgt voor die vervelende koude trek om de benen. We hebben de WtW al zo laag mogelijk gezet, maar helpt niets.
Zoals ik al zei, als het niet mogelijk is dan ist nait aans..
Je kan uiteraard met een script de toon temperatuur een paar keer per uur verhogen (of op comfort schakelen die standaard een paar graden hoger staat), dan wachten tot de ketel aanslaat, 2 minuten wachten en dan weer terugzetten op eerdere setpoint.
Vanuit http://toon-ip/happ_thermstat?action=getThermostatInfo kan je de huidige activeState halen. Ook lees je hier de burnerInfo (staat de ketel aan).
Met http://toon-ip/happ_thermstat?action=ch ... ureState=0 zet je de toon op comfort (en temperatureState=1 weer terug op Normal).

Ik weet niet hoe handig je bent in scripts. Op de toon zou je die in bash kunnen doen. Of met nodered ergens op centrale server (raspberry pi bijvoorbeeld).

Maar nogmaals, je oplossing zit hoogstwaarschijnlijk ergens anders. Mijn eigen ouders zijn van dezelfde leeftijd en hadden exact dezelfde klachten. Hun Toon draait gewoon wanneer hij wil (en in opentherm) en levert amper 35 graden warmte. De radiatoren worden dus niet extreem warm. En toch hebben ze nu geen klachten meer. Setpoint van 22 graden want dat is wel nodig op die leeftijd.
Member of the Toon Software Collective
Boulevard
Starting Member
Starting Member
Posts: 49
Joined: Thu Nov 07, 2019 1:46 pm

Re: Vraag omtrent het aantal stookmomenten per uur.

Post by Boulevard »

De temperatuur verhogen voor een paar maal per uur is niet wat wij zouden willen... het gaat ons om de koude trek wanneer we vooral in de avond op de bank zitten.
Mijn vrouw heeft liever de Honeywell weer aan de muur hangen, qua stookgedrag á 6x per uur even aanslaan is lekkerder dan de 3x die de Toon doet.
De radiatoren blijven op deze manier een beetje warm en dat neemt net de koude trek even weg.
Scripts maken is voor mij hocus spocus en veel te hoog gegrepen.
Misschien dit weekend maar weer eens de Honeywell aan de muur hangen..
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Vraag omtrent het aantal stookmomenten per uur.

Post by TheHogNL »

Boulevard wrote:De temperatuur verhogen voor een paar maal per uur is niet wat wij zouden willen... het gaat ons om de koude trek wanneer we vooral in de avond op de bank zitten.
Mijn vrouw heeft liever de Honeywell weer aan de muur hangen, qua stookgedrag á 6x per uur even aanslaan is lekkerder dan de 3x die de Toon doet.
De radiatoren blijven op deze manier een beetje warm en dat neemt net de koude trek even weg.
Scripts maken is voor mij hocus spocus en veel te hoog gegrepen.
Misschien dit weekend maar weer eens de Honeywell aan de muur hangen..
Het is ook niet echt verhogen. Het is het verhogen van een paar minuten om zo kunstmatig de ketel even te laten opstarten. Niet ideaal, maar wel wat je wilt bereiken.
Maar dan de honeywell terughangen is net zo makkelijk :) Waarom heb je dan de toon genomen? Je kan de toon ook gebruiken als alleen display voor de andere apps (voor gas/stroom inzage etc) en dus de thermostaat functie uitzetten.

Je kan trouwens ook gewoon de temperatuur altijd een halve graad hoger zetten. Kan zomaar zo zijn dat de toon temperatuur anders is dan de honeywell meet. En dat de toon dus lager zit en daarom minder vaak aanslaat. Heb je de temperatuur van de toon en van de honeywell wel eens vergeleken met elkaar met een (geijkte) thermometer er naast?
Member of the Toon Software Collective
Boulevard
Starting Member
Starting Member
Posts: 49
Joined: Thu Nov 07, 2019 1:46 pm

Re: Vraag omtrent het aantal stookmomenten per uur.

Post by Boulevard »

We hebben de Toon genomen doordat we deze op afstand konden bedienen, maar vooral voor het aflezen van het gebruik van gas en electra.
De opties en ideeën die u aandraagt is niet was ik zou willen.... We moeten er ons maar bij neer leggen, net als we moeten accepteren dat er corona heerst en we niet op vakantie kunnen. Zoals we hier in het noorden zeggen...T`is nait aans. (Het is niet anders)
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Vraag omtrent het aantal stookmomenten per uur.

Post by TheHogNL »

Boulevard wrote:We hebben de Toon genomen doordat we deze op afstand konden bedienen, maar vooral voor het aflezen van het gebruik van gas en electra.
De opties en ideeën die u aandraagt is niet was ik zou willen.... We moeten er ons maar bij neer leggen, net als we moeten accepteren dat er corona heerst en we niet op vakantie kunnen. Zoals we hier in het noorden zeggen...T`is nait aans. (Het is niet anders)
Maar dan blijf je toch de toon gebruiken daarvoor en zet je dus alleen de thermostaatfunctie uit? Best of both worlds.

Niet te snel opgeven he :)
Member of the Toon Software Collective
Boulevard
Starting Member
Starting Member
Posts: 49
Joined: Thu Nov 07, 2019 1:46 pm

Re: Vraag omtrent het aantal stookmomenten per uur.

Post by Boulevard »

TheHogNL wrote:
Boulevard wrote:We hebben de Toon genomen doordat we deze op afstand konden bedienen, maar vooral voor het aflezen van het gebruik van gas en electra.
De opties en ideeën die u aandraagt is niet was ik zou willen.... We moeten er ons maar bij neer leggen, net als we moeten accepteren dat er corona heerst en we niet op vakantie kunnen. Zoals we hier in het noorden zeggen...T`is nait aans. (Het is niet anders)
Maar dan blijf je toch de toon gebruiken daarvoor en zet je dus alleen de thermostaatfunctie uit? Best of both worlds.

Niet te snel opgeven he :)
:wink:
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”