zon op toon via 3 fase meter

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Post Reply
werner
Starting Member
Starting Member
Posts: 1
Joined: Tue Mar 16, 2021 1:25 am

zon op toon via 3 fase meter

Post by werner »

Een goede avond
ik zou Graag ook zon op toon op een juiste manier willen meten.
Ik heb een 3 fase installatie ,met op 2 aparte fase een losse omvormer.
Verder zitten beide omvormers op een schone zekering (automaat) achter een aardlek

ik heb mij laten vertellen dat dit zou kunnen met een qubino 3 fase kwh meter
zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit op een correcte manier moet aansluiten

het lijkt op een fase goed te gaan maar als is een tweede fase aansluit op de kwh meter , spingt de aardlek van de andere fase eruit (volgens de elektricien ) komt dit door de nul draad die maar van 1 fase op de kwh meter zit

iemand een idee hoe deze meter correct aangesloten dient te worden
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: zon op toon via 3 fase meter

Post by TheHogNL »

werner wrote:Een goede avond
ik zou Graag ook zon op toon op een juiste manier willen meten.
Ik heb een 3 fase installatie ,met op 2 aparte fase een losse omvormer.
Verder zitten beide omvormers op een schone zekering (automaat) achter een aardlek

ik heb mij laten vertellen dat dit zou kunnen met een qubino 3 fase kwh meter
zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit op een correcte manier moet aansluiten

het lijkt op een fase goed te gaan maar als is een tweede fase aansluit op de kwh meter , spingt de aardlek van de andere fase eruit (volgens de elektricien ) komt dit door de nul draad die maar van 1 fase op de kwh meter zit

iemand een idee hoe deze meter correct aangesloten dient te worden
Pas samenvoegen aan de qubino NA de aardleks (gezien vanaf de omvormers). Dus tussen de twee (omvormer)aardleks en de hoofdafsluiter. Vanaf hier is de N gelijk en niet meer bemonsterd door de aardlek. Je elecitricien heeft gelijk dat daardoor de aardlek er uit klapt.
Moet je dus wel eigen aardleks voor je omvormers hebben (bijvoorbeeld je 2x automaten vervangen door 2x alamats).
Member of the Toon Software Collective
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”