Test programma domotica interface

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Gert
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Sat Nov 03, 2007 2:48 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Gert »

DMB,ik krijg op mijn i/o module als id een vraagteken. Ik heb gewoon 1 i/o module aangesloten en wil deze nummer 1 als id geven. Ik krijg het niet voor mekaar om via jouw testprogramma mijn i/o module een id te geven. Op welke manier wordt dit geregeld? Ik ga beginnen met een cursus Visual basic. Kun jij mij de source code geven van het testprogramma dan heb ik een voorbeeld om mee te experimenteren tijdens de cursus

Groeten,

Gert
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

Gert,

Ik heb een reactie naar je email adres gestuurd.

Bij het invoeren van een nieuw ID (New Id) moet de decimale waarde van de asciiwaarde worden ingevuld.
B.v. Het ? heeft een decimale ascii waarde van 63 en een hexadecimale ascii waarde van 3F.
Bij Active ID zal bij jou waarschijnlijk 3F staan en bij modules waarschijnlijk 63.

Om de module een ID van 1(Ascii representatie) te geven heb je de decimale ascii waarde 49 nodig.
Als je bij New ID(decimal) de waarde 49 invoert en op de knop ChangeId drukt dan moet de waarde 1 op het LCD display van de IO module verschijnen.

Misschien lost dit je probleem op.

DMB
Gert
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Sat Nov 03, 2007 2:48 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Gert »

DMB, bedankt. Ik zal me weer even verdiepen in hoe het ook al weer precies zit met ascii waarden etc. Ik heb hem nu goed ingesteld. Ik heb ook een temperatuursensor aangesloten ( DS18S20 ) De analoge waarde varieert zo tussen de 0.1 V en 0,4 V waarbij een temperatuur vermeldt staat van 85 c. Nu zag ik dat jij er een potmeter tussen hebt zitten. Die weerstand van 3k3 zit toch al op het i/o board? Wat moet er verder nog toegevoegd worden om de juiste temperatuur te kunnen meten? Ik probeer nu eerst dit voorbeeld zoals jij dit in dit forum hebt staan goed te begrijpen om vervolgens met visual basic aan de gang te gaan

Groeten,

Gert
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

Gert,

De potmeter gebruik ik als spanningsdeler voor de analoge ingang.
De DS1820 moet je op de daarvoor bedoelde pennen aansluiten.
Verder is er niets nodig voor een correcte temperatuur uitlezing.
De DS1820 geeft geen analoge spanning af maar wordt aangestuurd via het 1-Wire protocol van Dallas.

Ik zou even goed in het boek van Heino Peters kijken hoe je de DS1820 moet aansluiten.

DMB
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Heino Peters »

Gert,

Zoals je op de foto in de allereerste bijdrage binnen deze rubriek kunt zien zit de DS18S20 met de datalijn direct op pen 25 van de 25-polige D-connector (links onder op de foto). Die pagina 65 en pagina 125 van het prachtige domotica boek. De 3k3 weerstand die hiervoor nodig is (R7 boven in figuur 7.1 op pagina 62) zit al op de I/O module, dus je hoeft er inderdaad alleen maar de DS18S280 op te zetten. Voor de voedingslijnen kun je pen 14, 15 of 16 gebruiken (GND) en pen 17, 18 of 19 (+5 Volt).

DMB heeft een instelpotmeter gebruikt voor het testen van de analoge ingang. Hij heeft de loper aangesloten op de analoge ingang (pen 13) en de twee vaste aansluitingen zitten weer op GND en +5 Volt zoals eerder aangegeven. Zie pagina 65 en 214 voor meer informatie hierover.

Een DS18S20 geeft zoals DMB al aangeeft dus geen analoge waarde, maar een digitaal signaal zoals beschreven op pagina 126. Als je een spanning afleest op je multimeter, dan is dat een gemiddelde spanningswaarde tijdens de digitale signaaloverdracht. Deze spanning zegt helemaal niets over de temperatuur.

DMB, Bedankt!

Heino
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Test programma domotica interface

Post by Digit »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Gert</i>
<br />De analoge waarde varieert zo tussen de 0.1 V en 0,4 V waarbij een temperatuur vermeldt staat van 85 c.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Pas maar op met die 85 graden. Dan klopt er ergens iets niet. Ikzelf heb een HA7Net van EDS waarbij een DS1820 ook soms 85 graden meldt, terwijl dat niet kan. En Google er maar eens op (DS18S20 85 ofzo), er zijn meerdere gevallen bekend. Oorzaak is mij nog niet precies bekend.

Robert.
Gert
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Sat Nov 03, 2007 2:48 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Gert »

Heino, volgens het schema op blz 62 zit de temperatuursensor op pen 3 van de PIC, allen als ik dit doormeet zit pen 3 van de PIC verbonden met pootje 15 van K4. Volgens mij zit hij op de foto ook aan pootje 15.

Gert
Gert
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Sat Nov 03, 2007 2:48 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Gert »

Het is trouwens pootje 14 van K4. De temp. sensor heb ik verder goed aangesloten voor zover ik kan nagaan. Op internet wordt inderdaad melding gemaakt van het zogenaamde 85 C probleem bij de DS18S20

Gert
linkitall
Starting Member
Starting Member
Posts: 9
Joined: Sun Feb 03, 2008 10:05 pm
Location: Belgium

Test programma domotica interface

Post by linkitall »

@DMB

Nu ik de bestellingen heb geplaatst voor wat hardware materiaal voor het project, wou ik beginnen met de software onder de loep te nemen. Voor mij is het eveneens een tijd geleden dat ik nog VB geprogrammeerd heb en poortsturingen heb ik nooit gedaan. Daarom had ik graag een kijkje willen nemen naar de broncode van jouw programma. Zou dat kunnen? Hoe ver sta je trouwens met je project dusver ?
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

@linkitall

Ik heb een reactie naar je email adres gestuurd.
De ontwikkeling van de homeseer plugin staat door andere zaken met hogere prioriteit op een laag pitje.

DMB
wimmer
Starting Member
Starting Member
Posts: 26
Joined: Fri Oct 12, 2007 10:15 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by wimmer »

DMB

Na de workshop van HP en het in elkaar zetten van de hardware en natuurlijk testen met bovenstaand test programma, ben ik eigenlijk toe aan het schrijven van m'n eigen thuisprogramma. Helaas heb ik nog maar weinig ervaring met vb, daarom de vraag, zou ik ook de source van jou perfekte testprogramma kunnen krijgen als begin van mijn eigen programma.

Wim
Noob
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Mon Mar 24, 2008 11:18 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Noob »

Hoi DMB,

Prima testprogramma.
Zou je mij ook kunnen voorzien van de broncode ?
Alvast bedankt.

Ron
Arco
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Mon Oct 29, 2007 4:26 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Arco »

Hallo,
Ik ben ook een beginnend domoticabouwer met een programmeerprobleem.

Wie kan me een stukje Visual Basic 6 code leveren voor het controleren van de seriele poort van de pc? Het lukt me niet om de responses van het domoticanetwerk te kunnen lezen. Ik heb verschillende dingen geprobeerd:
- Ik krijg of lees steeds de code '8' uit. Op zich een toegestane respons volgens het boek, maar niet een die ik steeds wil.
- Of in een andere constructie blijft mijn programma oneindig wachten op respons. (Hier wordt zou een event van het comm-object moeten afgaan).
Met de help-informatie van Microsoft kom ik er niet uit.

Mijn docomoticanetwerkje werkt wel omdat ik het via een tool (LookRS232) wel kan aansturen.

Ik ben dus op zoek naar een subroutine die terugontvangen waarden (van het domotica netwerk) van de seriele poort bewaakt.

Groeten,
Arco
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

Noob, Arco en alle andere volgelingen van Heino.

Op veler verzoek hierbij de source van versie 1.5 van het testprogramma.

DMB

<b>Download Attachment:</b> [img]images/icon_paperclip.gif[/img] domotica interface v1[1].5.zip<br />48.43KB
Noob
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Mon Mar 24, 2008 11:18 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Noob »

Dank je,DMB. Ik had inmiddels wel werkends code in elkaar geknutseld in C#, maar jouw code zal zeker nog van pas komen.
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”