Samen meer lol en meer resultaat

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Tiz »

Met mijn software gaat het al aardig, dat wil zeggen dat ik de LCD kan beschrijven als actie. Nu ben ik bezig om dat te laten gebeuren als reactie op de wijziging van een sensor.
Kortom, ik zit in een fase waarin de Hardware Testsetup belangrijker wordt. En aangezien ik geen vonkentrekker maar een fietsenmaker ben (geen electronicus maar een mechanicus in gewoon NL) loop ik tegen wat problemen aan.
1 - ik denk uit het boek te begrijpen dat ik iedere actor (handbediening), sensor en motor (handbediening) aan 5V moet leggen in "rust" situatie. (behalve de opgaande flanksensoren, deze moeten aan GND) KLOPT DIT?
2 - kan ik straffeloos 1 5V aansluiting vanuit de IOmodule connector gebruiken om op meerdere data lijnen aan te sluiten?
3 - Als het antwoord op 2 ja is, kan ik dan ook straffeloos een datalijn van een sensor aan GND leggen (oftewel schakelen) zonder dat de andere sensoren "ook schakelen"?
4 - kan ik straffeloos 1 GND gebruiken om meerdere schakelaars van sensoren op aan te sluiten?

Hopelijk kan iemand mij hier duidelijkheid verschaffen of zelfs een schema van een testopstelling met meerdere schakelaars op de sensoren laten zien. Want ik zit me nu af te vragen welke fouten in mijn software zitten en welke in mijn Hardware opstelling.
Arco
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Mon Oct 29, 2007 4:26 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Arco »

Hallo Tiz,
Kijk eens naar het draadje 'Test programma domotica interface' van dit forum. Daarin worden problemen en oplossingen besproken met het aansturen van de domoticahardware. Met een testprogramma (wat je daar kan downloaden), kun je controleren of je een software- of een hardwareprobleem hebt. Of misschien wel beide. Je kan in het programma ook zien welke commando's worden uitgewisseld tussen de pc en het domoticaprogramma. In het draadje (1e post) wordt een eenvoudige beginschakeling getoond.

Voor wat betreft je vragen. Je kan de 5V, 12V en de ground van de IO-kaart voor de actoren en sensoren gebruiken. Houdt wel in de gaten dat je niet teveel stroomt trekt, anders brandt je IC eruit. Zie het boek voor oplossingen; par. 9.1 vwt sensoren en par. 15.1.9 vwt actoren.
Een ingang wordt dvm een weerstand in de russtand gehouden. Of een positieve spanning of ground wordt gebruikt, hangt af van de soort weerstand. In het voorbeeld van par. 9.1 wordt een weerstand van 10K gebruikt om een ingang in rust te houden. Die weerstand zit al op de IO-print, maar is niet getekend in het schema van de IO-print.
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Tiz »

Arco, bedankt voor je adviezen. De testsoftware heb ik al gedraaid en ik denk dat de Hardware ok is. Echter wat ik nog altijd niet snap is volgende: als ik dezelfde 5v lijn gebruik voor meerdere sensoren, en ik trek een van de ingangen naar nul doordat een schakelaar de ingang met GND verbind, trek ik dan niet automatisch alle ingangen die door dezelfde 5v lijn hoog worden gehouden ook naar beneden? Of voorkomt die ingebouwde weerstand dat? Dit haal ik zelf niet uit het boek. Ik ben zeer geinteresseerd naar schema's met een IO module en meerdere sensore/actoren/motoren aangezloten.
wimmer
Starting Member
Starting Member
Posts: 26
Joined: Fri Oct 12, 2007 10:15 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by wimmer »

De voedingslijn mag je nooit naar GND trekken dat heet kortsluiting. De uitgang van je schakelaar "datalijn" moet dan ook via een weerstand aan de voeding hangen, 5V blijft 5V en de uitgang gaat heen en weer tussen 5V en GND met de schakelaar. Schema blz 101. De condensator is voor het dendervrij maken van het signaal, je kan de condensator ook weglaten. Elke schakelaar heeft z'n eigen weerstand en datalijn.
Ik ben zelf ook bezig met de hardware en heb voor dit soort testen een gaatjes print gemaakt met een aantal led's en schakelaars zodat ik daarmee kan testen.

When it is good, try to make it better, use it only when it is best!!
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Tiz »

ok, volgens mij snap ik het nu: van de 5v uitgang van de IOmodule ga je naar een weerstand en vanaf daar naar een sensoringang. Wanneer je nu wilt schakelen dan verbind je het punt tussen de sensoringang en de weerstand met GND (via een schakelaar of "andere" sensor). Heb ik dat goed begrepen?
Maar waar komt de weerstandsarray die op de IOmodule zit dan in het spel?

Terugvoerend naat het schema op blz101 (in mijn druk trouwens blz 100) ben ik benieuwd of ik meerdere schakelaars met dezelfde 5v van de connector kan voeden. Verder staat daar idd in de tekst dat R1 al standaard voorzien is in de IO module. Ik "kan" de 5v dus niet eens aan GND leggen zonder dat daar een 10k weerstand tussen zit. Of begrijp ik het helemaal verkeerd?
Arco
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Mon Oct 29, 2007 4:26 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Arco »

Tiz, het klopt. Het spanningsnivo aan de sensoringang bepaald of er is 'ingeschakeld' of 'niet ingeschakeld'. Laten we er vanuit gaan dat +5V gelijk is aan 'niet is ingeschakeld'. Omdat de sensoringang via de weerstand is verbonden met de +5V, wordt de ingang als het ware naar +5V omhoog getrokken. Dit is de rusttoestand van de ingang.
De schakelaar wordt aangesloten tussen de sensoringang en de GND. Als de schakelaar wordt gesloten dan wordt de sensoringang direct verbonden met de GND. Er is geen kortsluiting tussen +5V en de GND doordat de sensoringang via de weerstand van 10K met de +5V is verbonden.

Als een ingang niet in de rusttoestand wordt gehouden, dan kan het spanningsnivo van de ingang gaan zweven waardoor ongewenste schakelingen (spookschakelingen) worden gezien. Om spookschakelingen te voorkomen worden de ingangen via de weerstands-arrays standaard in de rusttoestand gehouden. Anders kan het erg druk worden in het domoticanetwerk door met spookschakelingen ;o). Dit is een stukje goed ontwerp van de IO-print. Hierdoor hoeven wij bouwers er geen rekening mee te houden.

Iedere ingang is met een eigen weerstand met de +5V verbonden. Daardoor is iedere ingang onafhankelijk, ze merken niets van elkaar. De voedingslijnen van het netwerk kun je gebruiken voor je eigen schakelingen die aan de IO-print hangen. Alleen als een schakeling te veel stroomt gebruikt dan moet een extra voeding gebruiken, bv een motor.

Je merkte zelf al op dat de rusttoestand afhankelijk is van de soort ingang. Bij het ene soort ingang is +5V de rusttoestand, bij het andere soort ingang is de GND de rusttoestand. Zie het boek.
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Tiz »

Wauw, dus het is nog mooier dan ik dacht! Voor een schakelaar hoef ik dus alleen maar een leiding vanuit de GND van de IOModule en 1 vanuit een data-ingang. Omdat de 5v toevoer om de ingang standaard hoog te zetten al in de IOMOdule is geregeld?! Scheelt weer een draadje. De 5v die in de connectoren zit is dus alleen echt om eventuele sensoren van werkspanning te voorzien. Way to go Heino!
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Heino Peters »

Leuk te zien dat terwijl ik een weekje in Zweden op een houtvlot heb gedobberd jullie er samen toch helemaal uitkomen. Doet me goed! Iedere ingang (voor handbediening of als digitale ingang) zit met een zogenaamde pull-up weertand van 10k met de positieve spanningslijn (+5V) verbonden. Zie hiervoor figuur 15.33 in het boek. Uitzonderingen zijn de ingangen 20 en 21 die alleen op een stijgende flank reageren: die hangen met een pull-down constructie via 10k aan de GND. Je hoeft dus inderdaad voor een simpel schakelcontact (bijvoorbeeld een reedcontact of een druktoets) alleen de betreffende ingang en de GND aan te sluiten op het schakelende contact. De +5V op de connector is er inderdaad voor de voeding van complexere sensoren.

Dat geldt ook voor de 12V die je in de praktijk vooral zult gebruiken voor het besturen van zwaardere belastingen zoals een relais. Voor de uitgangen van de IO-module geldt dat deze in rust "zweven" en bij het inschakelen naar GND getrokken worden. Om daar bijvoorbeeld een LEDje of een relais op aan te sluiten heb je dus allen die uitgang en een positieve voedingslijn (+5V of +12V) nodig. Dit alles omdat alle 8 de uitgangen op de IO-module gebufferd zijn met een ULN2803 (zie figuur 15.21 in het boek).

Succes!
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Tiz »

Eureka! Toch even een succcesje delen. Het aflopen van scenario's werkt. Althans het deel dat ik getest heb. Ik druk op een tiptoetsachtige schakelaar, flanksensor van module 'b' wordt geactiveerd, en een scenario (nu nog van waarden voorzien in de code) zorgt dat er een bericht verschijnt op het LCD van Module 'a'. Man, dat voelt echt heel goed. Deze code verder uitwerken en testen, en dan naar Fase 2: scenario's en input output variabelen inlezen vanuit XML files.
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Heino Peters »

Tiz, gefeliciteerd! Nu gaat het verder heel snel weet ik uit ervaring. Succes verder!
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Tiz »

Zo,

ik ben al weer een stap verder. Mijn hardware en scenario's worden ingelezen vanuit XML files. Het werkt! Alleen wat ik nog niet werkend had was het gebruik van een timer of teller als trigger. En toen ik daar verder over na aan het denken was, vond ik het nodig om de software weer behoorlijk over de kop te gooien. Ik wil het deel software dat de scenario's bewaakt en uitvoert namelijk los hebben staan van de software die hardware monitort, triggers genereert en acties uitvoert.

Na veel lezen en denken ben ik namelijk tot de conclusie gekomen, dat ik ook commerciele hardware ga gebruiken. Als primaire rede om aan brandgevoelige zaken niet zelf te knutselen, maar ook gewoon om ervoor te kiezen aceptabel geprijsde hardware niet zelf te bouwen (weerstation bijv).

In mijn beoogde setup gebruik ik de HPHardware met name voor inputs (triggering van scenario's en datalogging) en andere hardware voor outputs (schakelen). Nu kom ik eindelijk bij mijn vraag:

wie heeft een dergelijke setup en heeft zich net als ik nu al eens afgevraagd of het niet mogelijk is de IOModule van andere software te voorzien waardoor hij geen outputs, maar wel 8 extra inputs heeft?

Heino, deed jij niet iets vergelijkbaars? En Ron, jij gebruikt toch ook met namen Kadex om te schakelen?
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Heino Peters »

Tiz,

Op zowel de input-poort als de output-poort zitten 3 aansluitingen die speciaal bedoeld zijn om er met een simpel schuifregister een paar in- of outputs bij te zetten. Dat kun je steeds in blokjes van 8 stuks doen. Zie pagina 240 en 243 voor het principe en pagina 65 voor de aansluitingen die hiervoor op de connectoren zitten (met tussen haakjes "uitbreiding" achter de aanduiding bij de pinning). Wel even iets aan de software toevoegen, maar dat heeft weinig om het lijf. Wil ik anders wel mee helpen als je wilt.

Succes!
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Tiz »

Heino,

die uitbreiding wist ik nog uit het boek. Ben echter nog nooit zelf aan het programmeren geweest met PIC's dus daar zou ik me in moeten verdiepen en dan is alle hulp natuurlijk welkom!
Voor mezelf ligt het zwaartepunt nu nog even bij de software-ontwikkeling voor het hele Domotica systeem. Maar als ik het goed begrijp is het makkelijker om de inputs uit te breiden dan om de outputs als extra inputs in te zetten. Dat ga ik in gedachten houden voor als ik er aan toe ben.
Overigens ga ik de outputs her en der zeker ook wel gebruiken voor LV toepassingen, dus wellicht heb ik ook meer aan deze oplossing.
Mochten er al ontwerpen zijn van een uitbreidingsprintje dan houd ik me aanbevolen!
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”