Runtime software

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Post Reply
Patrick
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Sun Dec 02, 2007 1:01 pm
Location: Belgium

Runtime software

Post by Patrick »

Ik heb het schrijven van software voor het Domoticasysteem van Mr Peters flink onderschat.Ik heb vroeger in school nog in BASIC kleine programmatjes gemaakt op een commodore 64, maar kan de link niet meer leggen met de aansturing van de RS232 poort.

Ik overweeg nu om bestande software te kopen, maar hoe zit het dan met de juiste drivers?

Kan me hier iemand advies over geven?

Mvg

Patrick
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Runtime software

Post by Heino Peters »

Patrick,

Als je het goed en flexibel wilt opzetten, dan is het inderdaad best een flinke klus. Gelukkig hebben zich er al een hoop mensen eerder over gebogen. Zo heeft Arthur Vogels al een oplossing gebouwd in C die onder Linux draait op een ASUS router. DMB is bezig met het schrijven van drivers voor het pakket Homeseer. Beide mannen zijn via dit forum te benaderen en hebben daar op dit forum ook al over geschreven.

Zelf ben ik tussen een hoop andere leuke projekten door bezig met de ontwikkeling van een oplossing in BASIC, onder DOS. Lekker snel en simpel. Ik verwacht daar overigens dit jaar nog wel voor nodig te hebben. Ik hoop dat dit je voldoende hoop geeft voor de toekomst van jouw domotica installatie.

"Mr Peters"
Patrick
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Sun Dec 02, 2007 1:01 pm
Location: Belgium

Runtime software

Post by Patrick »

Hoi Reino,

Bedankt voor de reactie, ik hoop en veronderstel wel dat er en boek uit volgt dat even goed en begrijpbaar is als de voorgaande, want dit was héél goed opvolgbaar en uitvoerbaar.
Ik zal nog geduld moeten hebben.

Mvg

Patrick
vanluchenetim
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Tue Sep 16, 2008 8:12 pm
Location: Belgium

Runtime software

Post by vanluchenetim »

Beste MR. Peters

Ik ben nu ekele maanden bezig met het in elkaar steken van het ganse systeem met wat enkele fouten waar ik ondertussen nog altijd niet uit ben. Maar in verband met de runtime softweare waar je over sprak. Waar kan ik die ergens vinden of moesten er al andere oplossingen zijn om het systeem ( weerstation ) te testen. Want die vind ik namelijk nergens.

ps. DBV
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Runtime software

Post by Heino Peters »

Ik weet op dit moment van 2 mensen dat ze hier momenteel mee bezig zijn en zal binnenkort de status weer eens opvragen. Ik weet niet of zij de software volledig willen vrijgeven, maar dat valt te onderzoeken. In ieder geval kun je met de software voor de ASUS router al een hoop doen, alsook met de testsoftware van DMB die in dit forum ook regelmatig schrijft. Als je vastloopt met fouten in je systeem, dan kun je me hierover het best even rechtstreeks mailen op het mailadres dat in het voorwoord van het boek staat. Ik kan dan kijken of ik je even persoonlijk kan helpen, of dat je me je probleemschakeling anders even kunt toesturen. Meestal is het een kleinigheidje, maar ik begrijp dat het zoeken hiernaar niet altijd eenvoudig is.

Heino
wr0x
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Wed Jan 14, 2009 12:01 am
Location: Belgium

Runtime software

Post by wr0x »

Dag allen,

Zelf ben ik bezig met de software van Arthur te gebruiken. De software blijkt zonder problemen te draaien op mijn Debian PC maar ik krijg echter de communicatie niet in orde. Volgens de output van de software stuurt mijn master-interface nooit een juist antwoord terug. De software valt in de functie Domotica::start_command(void) in de klasse domotica.cpp elke keer in de default van de case. Heeft er iemand enig idee hoe ik kan testen of dit niet aan mijn hardware ligt? Ik heb wel nog de oude versie van de software op de PIC staan, omdat de software van Arthur daarvoor ontworpen was.
Ik had eigenlijk nog een ander (off-topic) vraagje, voor de verbinding tussen de 2 modules (master en slave) gebruik je daar aan soort van straight-RJ11 kabel voor? een foto ofzo van de RJ11 connectors zou wel helpen [:)] zo kan ik de kleurcodes zien. en op welk van de RJ11-print-connectoren sluit ik dit aan? [:o)]

Alvast bedankt!
wr0x
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Wed Jan 14, 2009 12:01 am
Location: Belgium

Runtime software

Post by wr0x »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by wr0x</i>
<br />Dag allen,

Zelf ben ik bezig met de software van Arthur te gebruiken. De software blijkt zonder problemen te draaien op mijn Debian PC maar ik krijg echter de communicatie niet in orde. Volgens de output van de software stuurt mijn master-interface nooit een juist antwoord terug. De software valt in de functie Domotica::start_command(void) in de klasse domotica.cpp elke keer in de default van de case. Heeft er iemand enig idee hoe ik kan testen of dit niet aan mijn hardware ligt? Ik heb wel nog de oude versie van de software op de PIC staan, omdat de software van Arthur daarvoor ontworpen was.
Ik had eigenlijk nog een ander (off-topic) vraagje, voor de verbinding tussen de 2 modules (master en slave) gebruik je daar aan soort van straight-RJ11 kabel voor? een foto ofzo van de RJ11 connectors zou wel helpen [:)] zo kan ik de kleurcodes zien. en op welk van de RJ11-print-connectoren sluit ik dit aan? [:o)]

Alvast bedankt!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Zojuist nog wat testjes gedaan:
Ik heb met een nullmodem kabel de output gecontroleerd van de software (met cutecom). De software stuurt wel degelijk zijn ff signaal dus dit is niet het proleem denkik.
Als ik manueel het ff commando stuur van cutecom naar de master interface krijg ik geen reactie. Heef iemand enig idee waar de fout zou kunnen zitten of wat ik best kan testen? alle suggesties en hulp is welkom!!
rveld
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Mon Jan 21, 2008 7:58 pm
Location: Netherlands

Runtime software

Post by rveld »

@wr0x
Ik ben al enige tijd bezig met de software van Athur. Ik heb de zaak draaien op een Freebsd machine.
Intussen heb ik de programmatuur aangepast zodat e.e.a. werkt met versie 3 (io-module).
Ik heb voordat ik voor de eerste keer de software heb gebruikt de io-module ingesteld op "a". Dit heb ik toen gedaan met het programma dat in het topic "test programma domotica interface" is beschreven en is te downloaden. Hiermee kun je ook testen of je hardware goed werkt.
De C-programmatuur verwacht dat een io-module "a" aanwezig is. Kijk maar eens in ScenarioProcess::StartProcess().

De aansluitingen van de modules verbind je gewoon 1 op 1 door, welke van de 2 aansluitingen je neemt maakt niet uit. Kijk anders even in het boek daar staat het beschreven, inclusief de aansluitingen.
wr0x
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Wed Jan 14, 2009 12:01 am
Location: Belgium

Runtime software

Post by wr0x »

rveld, alvast bedankt voor je reactie.
Ik had gezien dat de software een module verwacht met id 'a', deze lijnen had ik gecommentarieerd. Maar ook, als de software zijn 'FF' commando stuurt dan krijg ik niets terug van de 'master'... dit blijkt uit de output van de software. ik heb dit ook manueel getest met een terminal emulation programma cutecom.

Nog een andere vraag, zou je je code die compatibel is met de nieuwe versie van de PIC-software willen delen? dan kan ik die eens testen en mijn PIC's opnieuw programmeren, misschien verhelpt dat het probleem!

mvg
wr0x
rveld
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Mon Jan 21, 2008 7:58 pm
Location: Netherlands

Runtime software

Post by rveld »

wr0x,
Ik wil je code wel toesturen, echter heb ik er vanalles extra ingebouwd, zoals rrdtool opties, mysql DB, x10 communicatie e.d.
Ik zal dit weekend de programmatuur een beetje strippen, zodat e.e.a. ook zonder dit werkt.

Heb je niet de mogelijkheid om de test uit te voeren met het test programma uit de "test programma domotica interface" topic.
Dit is namelijk een programma dat door meerdere mensen uitgetest is. Hiermee kun je met zekerheid de software uitsluiten.

groet, rob
wr0x
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Wed Jan 14, 2009 12:01 am
Location: Belgium

Runtime software

Post by wr0x »

Ik heb het test programma ook al gebruikt en die gaf ook niet bijster veel resultaat... daarom vrees ik dat er nog ergens een fout zit in mijn hardware. Dus ik ga vrijdag of zaterdag men PIC's updaten naar de laatste nieuwe versie en dan nog eens een testje runnen. Hopelijk lost dit al iets op... anders wordt het hardware-debuggen :s :(

De MySQL dingen die u heeft ingebouwd, is dit voor het inlezen van de scenario's e.d.? als dit het geval is mag u dit laten staan, ik was van plan dit ook op deze manier te implementeren.

Alvast bedankt!
Wr0x
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Runtime software

Post by Heino Peters »

Mannen, als het niet wil lukken, dan help ik jullie graag aan een configuratie die draait. Mail me even via het mailadres dat op pagina 11 van mijn boek staat. Ik woon bij Nijmegen en werk in Eindhoven. Verder kom ik nog al eens op andere plaatsen in het land. Het zal een kleinigheidje zijn, maar zie het maar eens te vinden.

Verder staat er op 5 september in Eindhoven een domotica praktijkdag gepland, samen met de uitgeverij van Elektor. Ik doe daar ondermeer zelf wat praatjes en zal ook een "spreekuur" hebben voor mensen die klem zitten. Duurt nog even, maar een goed moment om evenkennis te maken.

Heino
wr0x
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Wed Jan 14, 2009 12:01 am
Location: Belgium

Runtime software

Post by wr0x »

Dag allen,

ok mijn probleem zat wel degelijk in de hardware, heb er mij vandaag nog even aangezet om het nog eens te bekijken. Uit de eerste tests denk ik dat alles wel werkt nu :)
Kan het zijn dat de software van Arthur te 'snel' is voor de domotica interface? want hij geeft telkens 'geen IO-module gevonden' en om de x-aantal tijd geeft hij wel het juiste -> 'IO-interface gevonden zonder wijzigingen'.

mvg,
wr0x
wr0x
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Wed Jan 14, 2009 12:01 am
Location: Belgium

Runtime software

Post by wr0x »

@ rveld
Heb je toevallig al tijd gehad om je programmatuur te strippen?
Want ik heb maar een 2 - 3 tal weken meer om een werkende opstelling in elkaar te steken [V]

mvg,
Wr0x
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”