Rolgordijnen Automatisatie

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

EzHome
Member
Member
Posts: 165
Joined: Mon Jun 01, 2009 1:05 am
Location: Netherlands
Contact:

Rolgordijnen Automatisatie

Post by EzHome »

Hier een mooie oplossing wanneer je het volledig via z-wave aan wil sturen:
http://www.ezhome.nl/index.php?main_pag ... cts_id=284

Alleen 24V nodig, makkelijker kan het bijna niet.

Let's make z-wave EZ
Tangelo
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Wed Jul 22, 2009 9:11 pm
Location: Netherlands

Rolgordijnen Automatisatie

Post by Tangelo »

Even een electronica newbie question. Indien ik voor de Z-wave oplossing kies van ezhome: waar (in de muur) plaats ik de Z-wave motor controller? Ook belangrijk: hoe creeer ik een 24V aansluit punt? Welke draden die ik te trekken? Ik neem aan dat ik eerst extra loze leiding moet plaatsen? Of kan ik vanuit een bestaand stopcontact via bestaande leidingen een 24V aansluitpunt realiseren?

Ook de oplossing met de dubbele relais roept vraagtekens op: waar in de muur plaats ik die? Aan weerszijden van het rolgordijn? Gewoon een gat maken in de muur en de relais erin zetten?

M'n electronica-kennis als het gaat om domotica loopt nog behoorlijk achter zoals je ziet.'k Heb goede hoop dat het dankzij dit forum snel op peil komt :-)
User avatar
Jeroen Bartels
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 627
Joined: Sun Jul 20, 2008 1:23 pm
Location: Netherlands

Rolgordijnen Automatisatie

Post by Jeroen Bartels »

officieel mag zwakstroom nooit in dezelfde leidingen liggen als 220v, maar in praktijk zal dat niet echt problemen opleveren. Als je nog leidingen kan trekken zou ik daar zeker een aparte voor leggen.Ik zou je motorcontroler daar plaatsen waar je hem kwijt kan, maar ook waar je er later nog bij kan.Of je nu 24v van bijvoorbeeld de meterkast naar je gordijnen leg en daar de sturing plaatst, of dat je de sturing in bijvoorbeeld de meterkast plaatst en dan de draden naar de motor een langere weg laat afleggen.
Tangelo
Starting Member
Starting Member
Posts: 21
Joined: Wed Jul 22, 2009 9:11 pm
Location: Netherlands

Rolgordijnen Automatisatie

Post by Tangelo »

@JayBee: Dat begint al een stuk duidelijker te worden, thanks.

En dan nog de 2 relais uit de post van Henk/Bwired (het schema). Plaats ik de relais aan weerszijden van het rolgordijn (eentje links, eentje rechts) of moeten ze gewoon allebei aan 1 kant in de buurt van de actor/controller? Ik denk dat ik in verwarring wordt gebracht door het getekende rolgordijn. Dat lijkt in het getekende schema horizontaal uit te klappen ipv verticaal :-) Ik had verwacht een horizontale rol te zien voor het rolgordijn ipv een verticale.

Of dien ik het schema anders te lezen?:-)
EzHome
Member
Member
Posts: 165
Joined: Mon Jun 01, 2009 1:05 am
Location: Netherlands
Contact:

Rolgordijnen Automatisatie

Post by EzHome »

De relais heb je met de DBMZ niet nodig, daar sluit je 24V op aan en die stuur je door naar het rolgordijn.
xanhoera
Member
Member
Posts: 159
Joined: Fri Sep 05, 2008 10:38 pm
Location: Belgium
Contact:

Rolgordijnen Automatisatie

Post by xanhoera »

Ik zit min of meer met hetzelfde probleem als tangelo. De 24v transfo moet weggestopt kunnen worden - zonder al te veel kap- en breekwerk. Momenteel vind ik geen die in de muur kan worden ingebouwd, vandaar m'n volgende vraag.

Somfy heeft een schakelaar met ingebouwde transfo voor 24 Volt. De eerste schakelaar op deze pagina http://www.werff-zonwering.nl/nl/dept_116.html (reeds vermeld door Henk).
Kan ik hierachter een inbouwmodule (nog steeds te beslissen welke) plaatsen zonder probleem? (Dus ook geen transfo meer nodig?)
Daarmee bereik ik dat de schakelaar nog manueel kan bediend en kan geautomatiseerd worden door de module erachter, en geen lelijke opbouw-netvoeding.

Ps: er zijn trouwens ook 230v motoren voor de grotere ramen; er werd me een aangeraden voor een raam met afmetingen 3060x2300mm (Somfy Motor 230 V "Mercure")
EzHome
Member
Member
Posts: 165
Joined: Mon Jun 01, 2009 1:05 am
Location: Netherlands
Contact:

Rolgordijnen Automatisatie

Post by EzHome »

@xanhoera: Volgens mij kan je achter die schakelaar/trafo geen domotica schakelaar toevoegen.

Voor de grote van je rolgordijn kan ik me voorstellen dat nog wel met een 24V te doen is al zal 220V krachtiger zijn.

Kies je voor 220 en je motor heeft een eindschakelaar en 3-draads aansluiting dan kan je in Z-Wave kiezen voor bijv. de Popp 761 262.
Zo kan je hem lokaal en via z-wave bedienen.

Let's make z-wave EZ
xanhoera
Member
Member
Posts: 159
Joined: Fri Sep 05, 2008 10:38 pm
Location: Belgium
Contact:

Rolgordijnen Automatisatie

Post by xanhoera »

Henk, weer bedankt voor de uitleg!

Ondertussen heb ik dit gevonden: http://www.benthin.com/pdfdb/pdf/Planun ... OMFY_E.pdf

Voor m'n kleinere ramen is er dus de Somfy 24V transformator (artikelnr 1870 031). Volgens de documentatie voor maximum 4 motoren. Ik vroeg me nu af of die dan elk apart konden worden bediend. Volgens wat ik uit de pdf kan concluderen wel, maar ik zocht nog een bevestiging van de kenner(s) :).

(ik moet me dringend eens een elektriciteit voor dummies boek aanschaffen)
xanhoera
Member
Member
Posts: 159
Joined: Fri Sep 05, 2008 10:38 pm
Location: Belgium
Contact:

Rolgordijnen Automatisatie

Post by xanhoera »

Sorry om nog maar eens dit topic op te rakelen. Ik wil even zeker zijn dat ik het begrijp. Onderstaande (simplistische) tekening zou normaal moeten voldoen? Dit is de situatie voor 2x 24V motoren, met elk hun schakelaar (actor) en elk hun 2 relais, op eenzelfde transfo.

Image

Wat me nu bezig houdt is welke kabel(dikte) juist te gebruiken.

A=1,5 (of 2,5?)
B=C=0,75?
D=E=0,75?
F=G=0,75?

Iemand ook een voorstel voor de 24V (ca 15W) netvoeding conrad productcode? Ik vind er blijkbaar geen juiste match.

Thanks!

(even correctie aangebracht ondertussen, te vlug lijnen getrokken :))
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Rolgordijnen Automatisatie

Post by Henk »

Het is allemaal niet kritisch ..... als je een netvoeding trafo neemt van Conrad gebruik je een apparaten stekker met aangegoten stekker ....
en verder is het allemaal zwakstroom - nauwelijks echt vermogen hooguit 1 Amp dus 0,75 voldoende of neem felxibel luidsprekersnoer met gecodeerde aders ... als het een somfy rolgordijnmotor is kijk maar naar het flexibele snoertje wat er aanzit ..... is zelfs minder dan 0,75....
Zou een trafo van ca. 30Watt nemen mochten beide motoren gelijktijdig bediend worden kijk eens bij conrad naar 511123 - 89 of 510263 - 89
in de hardcopy catalogus staat meer informatie ook of ze energie zuinig zijn ... deze informatie mis ik op de website en heb nu geen catalogus bij de hand ... anders wachten tot begin oktober dan heb ik die informatie wel.

Henk
mgb
Starting Member
Starting Member
Posts: 22
Joined: Sat Nov 17, 2007 9:52 pm
Location: Netherlands

Rolgordijnen Automatisatie

Post by mgb »

Hallo,

Ik heb voor mijn rolgordijnen de schakelaar van KlikaanKlikuit gebruikt.
http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=20
Type SUN-500.

Werkt prima en is aan te sturen met rfxcom.

De schakelaars in deze module zijn potentiaalvrij. Dus kan gebruikt worden met 230V en laagspanning.

Groet,
Michael
xanhoera
Member
Member
Posts: 159
Joined: Fri Sep 05, 2008 10:38 pm
Location: Belgium
Contact:

Rolgordijnen Automatisatie

Post by xanhoera »

Jongens, zijn er alternatieven voor Conrad om de relais te bestellen? Ze zijn daar pas leverbaar in december :(.

Liefst een directe link naar het juiste product met de juiste specs. Want ik vrees er weer niet veel van de specs te kennen :).
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Rolgordijnen Automatisatie

Post by Henk »

Het is de relaisplaat 50.33.33 die niet leverbaar is .... en deze was handig vanwege de schroefterminals.

Als solderen geen probleem is neem dan de kale 230V relais met 2x OM deze is wel direct leverbaar onder nummer 50.39.81. Bestel gelijk een inbouwdoosje erbij.

succes,

Henk
xanhoera
Member
Member
Posts: 159
Joined: Fri Sep 05, 2008 10:38 pm
Location: Belgium
Contact:

Rolgordijnen Automatisatie

Post by xanhoera »

Sorry jongens om even niets te laten horen hebben :). Ondertussen zijn we beginnen slijpen om voor alle gordijnen (ook de kleinere) een 230V motor aan te sluiten.

Nu, ik zie in de handleiding (pdf) andere benamingen voor de aansluitingen van de pop rolluikschakelaar dan in het boekje erbij geleverd (Duits is niet mijn sterkste kant). Dus even confirmeren op dit forum dat ik de correcte aansluit gebruik :).

Dus: 220V motor, rolluikschakelaar popp 05436 aansluiting, klopt onderstaand schema? :)

L (bruin) moet dus zowel in L als in de com van de popp, <s>en nog een doorsluizen naar de motor</s>. N (blauw) moet in de N van de popp en doorsluizen naar de motor. De aarding passeert langs de popp (zonder aansluiting) door naar de motor. De op en neer van de motor moeten in 1 en 2 van de popp.

Image

Edit: tekst gecorrigeerd :).
EzHome
Member
Member
Posts: 165
Joined: Mon Jun 01, 2009 1:05 am
Location: Netherlands
Contact:

Rolgordijnen Automatisatie

Post by EzHome »

Het is moeilijk te bepalen of dit de juiste aansluiting voor uw situatie is. Afhankelijk van het systeem wat u heeft dient de aansluiting hiervoor bepaald te worden.

Zie onderstaande overzicht voor de verschillende varianten:


Image

Wanneer het dus een 220V motor is dan dient u de motor ook te voorzien van een NULL (Blauwe) en Aarde (Geel/Groen)
En de L (Bruin) dient u in de L en Com aan te sluiten van de Popp/Duwi.
Locked

Return to “Domotica for Dummies Forum”