PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Forum over de plugwise plugin van Rene Klootwijk, nu in handen van Rien du Pre (DUTCH forum)

Moderators: Rene, RdP

User avatar
RdP
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 989
Joined: Thu May 04, 2006 10:14 am
Location: Netherlands

PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by RdP »

Allen,

Versie 2.1 van de PlugWise Plug-in is nu beschikbaar !!!

De plug-in zipfile is HIER te downloaden

De documentatie is HIER te downloaden (PDF document)

Er zullen misschien nog wel wat issues boven water komen, zie daarom eerst de documentatie daar is ook beschreven hoe te handelen bij het melden van problemen en bugs.....

Korte opsomming van de nieuwe/veranderde zaken:

New/fixed since version 2.0
  • - HSlogging displayd 470 Watt instead of 4.70 W
    - Gas usage reported in Watts after upgrade to Smile P1 firmware 1.2.8
    - Extra devices for today's and total usage now have a corresponding Homeseer device names
    - If the usage was 0 (zero) the device value of the device was not set to 0.
    - GrandtotalUsage device did not show up when this was enabled.
    - Added 2 graphs for current month and current year with a consistent name
Known issues
  • - Error in XML processing for modules, when new plugwise devices are not yet fully configured in Source
    - Config page freezes after save in Google Chrome (other browser don't have this issue)
    - Hidden devices are randomly unhidden
Future plans
  • - HS3 version
    - Switch and Scan support (this depends on the support of the Plugwise development team)
    - Stretch support (as replacement for Source)
Veel plezier ermee,

Rien
Rien
JoopK
Member
Member
Posts: 58
Joined: Sun May 26, 2013 4:40 pm

Re: PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by JoopK »

Dank!
Opmerkingen voor een volgende versie:
De graphs namen zijn een verbetering, maar zou today niet -25 uur tot nu moeten zijn, this week -8 dagen tot nu (nieuw?), this month today last mont - today, thins year this month last year - this month?
Ik heb even gedacht aan een backup van de graphs (bij overgang naar een nieuwe periode renamen), maar dat is onzin, je kan ze altijd opnieuw genereren naar behoefte vanuit source.

grand total device werkt nu goed!

Na instalatie waren mijn televisie device en een versterker weer unhidden, maar mischien waren ze dat voor instalatie ook al....
Zijn wel altijd de 2 zelfde devices, dus er moet een relatie zijn met events ofzo, we komen er nog wel eens achter....

Wat betreft de last change date, mischien een optie per device toevoegen of dat op status change of op string change moet zijn?

Kan je zien wat de laatste update in source geweest is? Laatst ging mijn computer spontaan uit (event geen stroomverbuik) maar source bleek even geen contact te hebben gehad, waardoor dat data achterhaald was. Als de laatste update in source dus langer geleden is dan de laatste keer dat de plugin erom vroeg, is de data niet betrouwbaar... (maar ik zie zo 123 niet hoe je dat kan vaststellen in source).

Verder puik werk!
Last edited by JoopK on Fri Jun 28, 2013 6:08 pm, edited 1 time in total.
Zefram
Starting Member
Starting Member
Posts: 17
Joined: Mon Sep 24, 2012 10:10 pm

Re: PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by Zefram »

Rien,
Ziet er perfect uit, nog geen afwijkingen geconstateerd.
Het voorstel van Joopk van een voortschrijdend dag, maand en jaar grafiek zou ook leuk zijn.
Maar ik ben nu al erg blij met de grafiekjes.
Bedankt!

Robert
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by Bastiaan »

Er fijn dat er verder gewerkt wordt en er misschien zelfs een HS3 versie komt. erg bedankt Rene / Rien.
Ik had nog de eerste versie (1.2) draaien, werkte al die tijd prima al waren de grafieken erg traag :-)

Nu dus geupdate maar een issue: ERROR: Cannot parse XML file: Object reference not set to an instance of an object.
De XML file wordt gelezen, totaal device is ook aangemaakt maar krijg de andere devices er niet in. Wel zijn de oude verwijderd.

Stukje DEBUG voor de volledigheid:
DEBUG3: PollPlugwiseServer: Query=http://localhost:8083/statistics.xml
29-6-2013 22:20:29 Plugwise DEBUG1: PollPlugwiseServer: Parsing statistics.xml
29-6-2013 22:20:29 Plugwise DEBUG3: PollPlugwiseServer: XML version=, Source version= 2.23(20130601.2)
29-6-2013 22:20:29 Plugwise DEBUG2: GetPlugwiseIcon: Icon '/pwimg/32/zz_misc_on.png' already cached
29-6-2013 22:20:29 Plugwise ERROR: Cannot parse XML file: Object reference not set to an instance of an object.
29-6-2013 22:20:29 Plugwise DEBUG3: DBUpdateAppliance: SQL statement: UPDATE appliances SET plugwise_mac = 'XXXXXXXXXXXXXXXX', plugwise_type = 'Special device holding grand total', plugwise_name = 'Grand total usage', plugwise_room = '', hs_ref_today = 0, hs_ref_total = 0, locked = False WHERE plugwise_id = 0 AND plugwise_network = 0
29-6-2013 22:20:29 Plugwise DEBUG3: GrandTotalUsageFormat: %GU %GD %GT, GrandTotalUsage: 0,00W

Win7 / X64 alles draait op zelfde systeem.
JoopK
Member
Member
Posts: 58
Joined: Sun May 26, 2013 4:40 pm

Re: PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by JoopK »

Zo te zien heb je ook geüpgraded naar 2.23 en de statistics.xml (en de andere) niet opnieuw gekopieerd?
User avatar
RdP
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 989
Joined: Thu May 04, 2006 10:14 am
Location: Netherlands

Re: PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by RdP »

JoopK wrote:Zo te zien heb je ook geüpgraded naar 2.23 en de statistics.xml (en de andere) niet opnieuw gekopieerd?
Daar lijkt het inderdaad op :D

En daarvoor heb ik ook een handleiding gemaakt :o

Gr,
Rien
Rien
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by Bastiaan »

Hoewel ik ook fouten maak, had ik juist voor de zekerheid dit twee keer gedaan :-)
De datum van de bestanden ook gecheckt om zeker te zijn dat het gelukt was.

Nog maar een keer voor de zekerheid en omdat alle devices toch verdwenen zijn, alles weg gehaald zowel in HS als bij Plugwise daarna alles weer vers terug gezet.
XML gecheckt en die wordt keurig gevuld met de gegevens.

<source>
<datetime>2013-06-3009:03:59</datetime>
<version>2.23(20130601.2)</version>
<versionxml>1.0</versionxml>
<language>nl</language>
</source>

Zelf heb ik meer het gevoel dat ik een instelling in plugwise heb die voor een conflict zorgt met de plugin. Zo heb ik een aantal device 'tijdelijk niet in netwerk' bv.
Aantal doet niet mee in de totalen. Wel heb ik uitsluitend circles dus geen nieuwere devices.

XML hier in te zien: dl.dropboxusercontent.com/u/7235674/sta ... istics.xml
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by Bastiaan »

Andere test gedaan:
in een VM een verse HS gezet met alleen deze plugin die wel wijst naar de zelfde plugwise XML.
Ik krijg dan precies dezelfde fout.

Ik hoop niet dat 'extended' scripting nodig is binnen Plugwise?
User avatar
RdP
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 989
Joined: Thu May 04, 2006 10:14 am
Location: Netherlands

Re: PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by RdP »

Hi,

Heb je devices die wel zichtbaar zijn in de source, maar die geen location hebben gedefinieerd ?

Zo ja, zorg dan dat deze bijvoorbeeld de locatie "tijdelijk" of "niet in gebruik" hebben, dit is nog een issue waar ik nog eens naar moet kijken.

Extended scripting is niet nodig !!!

Groet,
Rien
Rien
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by Bastiaan »

RIen, alles nog eens na gelopen. Allen hebben een lokatie toegewezen. Er waren twee locaties zonder plug dus die heb ik verwijderd.
Ook in de XML kan ik niets vreemds vinden. IK blijf zoeken maar het blijft vreemd dat de oude versie geen probleem had en de nieuwe plotseling wel.
Heb jij ene blik geworpen op de XML die ik hier linkte? Misschien zie jij iets wat ik over het hoofd zie.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by Bastiaan »

Gisteren nog een keer de tijd genomen alles weg te halen en weer terug te zetten. Dat een aantal keren met verschillende opstart volgordes gedaan. (plugwise / HS)
Plotseling ging het werken. Dus ergens ging het nu wel goed terwijl ik al een keer of 4 hetzelfde had gedaan.
Het ziet er allemaal erg fijn uit dus kan weer verder om alle devices terug te brengen in mijn HStouch schermen.
Misschien een idee om straks voor de graphs een 'alias' systeem voor de namen te gebruiken? IK heb nu erg lange URL's in te voegen.
Dank voor al het werk mannen!
CaptNemo
Member
Member
Posts: 50
Joined: Mon Dec 28, 2009 12:51 pm

Re: PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by CaptNemo »

Net mijn eerste setje plugwise ontvangen. Werkt lekker, alleen met het aan Homeseer knopen via v2.1 van de Plugin die Rene heeft geschreven krijg ik ook de foutmelding:

"ERROR: Cannot parse XML file: De objectverwijzing is niet op een exemplaar van een object ingesteld."

Eerste install. HSPRO 2.5.0.49, Source 2.23

XML:
<items type="array">
<source>
<datetime>2013-07-0323:01:00</datetime>
<version>2.23(20130601.2)</version>
<versionxml>1.0</versionxml>
<language>nl</language>
</source>
<appliance>
<id>1</id>
<name>
<![CDATA[ Condensdroger ]]>
</name>
<type>Droogtrommel</type>
<image>/pwimg/32/dryer_off.png</image>
<locked>False</locked>
<realstate>off</realstate>
<powerstate>off</powerstate>
<powerusage>0</powerusage>
<totalusage>0</totalusage>
<todaysusage>0</todaysusage>
<moduleid>2</moduleid>
<macaddr>000D6F00029C51F0</macaddr>
<moduletype>Circle+</moduletype>
<room>Keuken</room>
<network>Network['90862D']</network>
<isproducer>False</isproducer>
<module>Module['29C51F0']</module>
<donotswitchoff>False</donotswitchoff>
<skipintotals>False</skipintotals>
<notinnetwork>False</notinnetwork>
</appliance>
</items>

Enig idee?
JoopK
Member
Member
Posts: 58
Joined: Sun May 26, 2013 4:40 pm

Re: PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by JoopK »

Heb je de gelezen over het kopieren van de files naar de plugwise directory? Zie eerder in dit topic.
User avatar
Harry
Member
Member
Posts: 329
Joined: Mon Apr 10, 2006 1:43 am
Location: Drachten

Re: PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by Harry »

Ik heb de laatste tijd last van dat de icons weg vallen in HST.?
bij het aanmaken van een knop in HST verschijnt netjes het icoontje, echter sommige verdwijnen na een paar dagen of zo weer.
En komen ook niet terug.
zijn er meer die hier last van hebben.
in homeseer staan ze wel,.. of is dit een HST probeem?
User avatar
Phaeton
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 573
Joined: Wed May 19, 2010 12:44 pm
Location: Wassenaar
Contact:

Re: PlugWise Plug-in 2.1 beschikbaar

Post by Phaeton »

Heb je toevallig afbeeldingen ingesteld voor bepaalde waarden? Wellicht een waarde die je niet hebt afgedekt?
groeten,
Harry
Post Reply

Return to “Homeseer Plugwise Plugin Forum”