Nieuwe versie HS PlugWise plugin in de maak

Forum over de plugwise plugin van Rene Klootwijk, nu in handen van Rien du Pre (DUTCH forum)

Moderators: Rene, RdP

Post Reply
User avatar
RdP
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 989
Joined: Thu May 04, 2006 10:14 am
Location: Netherlands

Nieuwe versie HS PlugWise plugin in de maak

Post by RdP »

Hi,

Ik ben in contact gekomen met Stefan, die bezig was om een plugin te maken die direct (zonder de Source) met de Stick communiceert

Inmiddels hebben we onze krachten gebundeld en begint de nieuwe versie vorm te krijgen.

Wat is er nieuw:
- Mogelijkheid om direct de Stick via de com port aan te spreken zonder dat de Source software draait (wel Source nodig om de devices te configureren, maar daarna kan ie uit)
- In theorie de mogelijkheid om meerdere Sticks (netwerken) aan te sturen (nog niet getest)
- Dit geeft ons de mogelijkheid om de Switch en de Scan toe te voegen als device en nu kan je dus in HS een event aftrappen als de Switch 'switched' of de San beweging ziet.
- De Sense zal krijgt 2 devices in HA, 1 voor de temperatuur en 1 voor luchtvochtigheid
- Energy charting support, Energy charting zit nieuw in de huidige HS beta's en biedt native support voor Charts zonder 3rd party plug-in
- Current power usage events
- Betere ondersteuning voor HStouch

Wat is anders:
- De 'fancy' icons worden vervangen door de standaard HS icons om het allemaal wat meer standaard te houden. Zelf icons aan een device koppelen kan namelijk prima.

Wat is verdwenen:
- Support voor de Source software. Omdat het nu mogelijk is om direct via de Stick te communiceren, is de Source software niet meer nodig. Nadeel is wel dat remote Source server nu ook niet meer aangestuurd kunnen worden (ik hoor graag of dit een probleem is voor iemand)
- Source graphs zijn, omdat de Source software niet meer gebruikt wordt, niet meer beschikbaar. De HS energy charts, zijn het alternatief.
- Today's usage, is iets wat de Source software kon, maar nu niet meer beschikbaar is

Misschien ben ik nog wat vergeten, maar dan vullen Stefan en ik het lijstje aan.

Laat even jullie mening achter. Met name of de zaken die verdwenen zijn een probleem vormen en tevens wat er eventueel nog toegevoegd kan worden.

Stefan heeft heel veel werk verricht aan het direct aansturen van de Stick en de Energy logging, ik ben nog bezig met de Stretch en SmileP1 integratie.
Ik hoop over een week dat we de eerste beta kunnen geven aan een kleine groep.....

Groet,

Stefan en Rien
User avatar
Phaeton
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 573
Joined: Wed May 19, 2010 12:44 pm
Location: Wassenaar
Contact:

Re: Nieuwe versie HS PlugWise plugin in de maak

Post by Phaeton »

Hi Stefan en Rien,

misschien hierbij wat aanvullingen:
* Het zou mooi zijn als een circle aan/uit status en verbruik in één circle kon worden gezet. Maar als dat niet gaat zou ik het verbruik in een apart device terug willen zien.
* Ondersteunen jullie ook de P1 slimme meter module?

graag zou ik helpen met testen, laat maar weten of dit nodig is. Mijn netwerk bestaat uit +20 circles, P1 meter en één switch. Daarnaast heb ik een reserve stick en circle+, dus ik kan tijdelijk 2 netwerken aanzetten voor een test?

PM maar voor e-mail. Maar wellicht heb je die nog bewaard.

grt,
Harry
groeten,
Harry
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie HS PlugWise plugin in de maak

Post by stefxx »

Wat Rien zegt klopt inderdaad, we schieten lekker op. Het aansturen van de devices via de stick is grotendeels afgerond en wordt momenteel getest. Rien is druk met de Stretch en Smile dus hoelang de eerste beta op zich laat wachten hangt volledig van Rien af :D

Een ander nadeel is de conversie vanaf de "oude" plugin. Zoals het nu gebouwd is dienen er nieuwe devices gemaakt te worden. De aanpak is namelijk dusdanig anders zonder Source dat daar eigenlijk geen ontkomen aan is. Dat betekend dus wel eventuele events en scripts waar deze devices gebruikt worden nalopen en aanpassen.

@Phaeton: aan/uit, huidig verbruik en totaal verbruik zitten in 1 device. De verbruiksgetallen zitten in "extra" velden en zijn dus niet zomaar te gebruiken (maar staan natuurlijk wel in de devicestring). Er zijn enkele event triggers gemaakt om erop te kunnen schakelen en een paar script functies om deze waardes op te vragen. Hopelijk dekt dat de meeste situaties af.

Groet, Stefan.
Akatar
Senior Member
Senior Member
Posts: 1134
Joined: Thu Nov 22, 2007 12:25 am
Location: the netherlands

Re: Nieuwe versie HS PlugWise plugin in de maak

Post by Akatar »

hoop wel dat er een keuze komt, wel of niet de source gebruiken.
ik gebruik meerdere sticks en als dit niet ondersteund gaat worden zou het mooi zijn als het via de source nog wel werkt
User avatar
RdP
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 989
Joined: Thu May 04, 2006 10:14 am
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie HS PlugWise plugin in de maak

Post by RdP »

Akatar wrote:hoop wel dat er een keuze komt, wel of niet de source gebruiken.
ik gebruik meerdere sticks en als dit niet ondersteund gaat worden zou het mooi zijn als het via de source nog wel werkt
Ik was al bang dat je met deze feedback zou komen :-)

Als je Sticks aangesloten zijn aan je HS server, kan je meerdere instances van de nieuwe plug-in gaan draaien (nog niet getest). Ook zou het volgens mij mogelijk moeten zijn om remote je plug-in te draaien, maar ook dat heb ik nog niet zelf geprobeerd.

Hoe gebruik je het nu ?
Rien
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie HS PlugWise plugin in de maak

Post by stefxx »

Beide heb ik wel getest, maar dat was wel een beetje een theoretische exercitie. Want ik heb maar 1 Stick en 1 Circle+. Maar ik zie geen echte problemen hiermee.

Groet, Stefan.
Akatar
Senior Member
Senior Member
Posts: 1134
Joined: Thu Nov 22, 2007 12:25 am
Location: the netherlands

Re: Nieuwe versie HS PlugWise plugin in de maak

Post by Akatar »

RdP wrote:
Akatar wrote:hoop wel dat er een keuze komt, wel of niet de source gebruiken.
ik gebruik meerdere sticks en als dit niet ondersteund gaat worden zou het mooi zijn als het via de source nog wel werkt
Ik was al bang dat je met deze feedback zou komen :-)

Als je Sticks aangesloten zijn aan je HS server, kan je meerdere instances van de nieuwe plug-in gaan draaien (nog niet getest). Ook zou het volgens mij mogelijk moeten zijn om remote je plug-in te draaien, maar ook dat heb ik nog niet zelf geprobeerd.

Hoe gebruik je het nu ?
haha. je was er al bang voor :)

in de source zie je de drie sticks staan, maar alle devices staan in 1 rij
met de huidige plugin zie je in homeseer 1 rij devices, ook niet herkenbaar wie bij welke stick hoort (en dit is prima natuurlijk)
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie HS PlugWise plugin in de maak

Post by stefxx »

Akatar wrote:in de source zie je de drie sticks staan, maar alle devices staan in 1 rij
met de huidige plugin zie je in homeseer 1 rij devices, ook niet herkenbaar wie bij welke stick hoort (en dit is prima natuurlijk)
Devices zijn devices in Homeseer, daar veranderd niets aan. Tenzij we ze gaan groeperen maar dat doen we (vooralsnog) niet. als je meerdere instances moet gebruiken omdat je meerdere sticks hebt (of meerdere Stretch of Smiles) dan moet je wel even opletten bij het aanmaken van devices. Afhankelijk van de manier waarop we dat gaan doen (is nog in ontwikkeling) kies je bij het aanmaken van een device de juiste stick (instance), of kies je eerst de juiste stick (instance) en dan het device erbij.

Verder merk je alleen bij triggers (en actions, maar die hebben we vooralsnog niet) alsmede bij scripting waarbij je de plugin aanroept dat je dan de juiste stick (instance) moet kiezen. Dus heel praktisch, als je wilt triggeren op een bepaald verbruik op een device maak je een event met een event trigger. Bij twee sticks zie je dan twee triggers waarbij je dan moet kiezen voor je juiste stick (instance) voordat je het device kunt kiezen. Homeseer moet namelijk weten welke instance hij aan moet spreken om de trigger te laten functioneren.
freakstar
Member
Member
Posts: 118
Joined: Thu Sep 22, 2011 4:07 pm

Re: Nieuwe versie HS PlugWise plugin in de maak

Post by freakstar »

Leuk! Ik wil wel helpen testen. Heb 9 circles.
genoenhuis
Starting Member
Starting Member
Posts: 19
Joined: Wed Mar 14, 2007 1:32 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie HS PlugWise plugin in de maak

Post by genoenhuis »

Ik wil ook wel helpen testen, ik heb de stick, 2 circles en 3 stealths voor mijn zonnepanelen.
De p1 poort van mijn kamstrup slimme meter is met een compoort verbonden, dus niet via plugwise. Hiervoor gebruikt ik de plugin van sddroog

Graphs via hs energy zou heel mooi zijn.
User avatar
RdP
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 989
Joined: Thu May 04, 2006 10:14 am
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie HS PlugWise plugin in de maak

Post by RdP »

Hi,

We zijn zover om de beta test fase in te gaan :-)

Stuur mij een PM met je Plugwise setup en email adres, dan krijg je de link naar de beta en doen verdere communicatie via email ipv het forum
Met name Stefan heeft heel veel tijd gestoken in het programmeren en eigenlijk is bijna alle code wel nieuw. We hebben daarom besloten om deze versie Plugwise Pro te noemen (klinkt goed toch) en kan ook naast de huidige Plugwise plugin draaien indien gewenst. De Pro versie blijft ook gratis :-)
Zie hieronder de compatibility matrix van de (3) versies. Ik zie de verzoeken wel komen.....

Groet,
Stefan en Rien
2014-10-26_1209.png
2014-10-26_1209.png (64.93 KiB) Viewed 16271 times
Rien
PietjeNL
Member
Member
Posts: 150
Joined: Sun May 30, 2010 8:47 am

Re: Nieuwe versie HS PlugWise plugin in de maak

Post by PietjeNL »

So it would be possible to run HS3 with the Stick in a Raspberry Pi in the future then?
Would like that setup allot, low power consumption with the flexibility of HS3.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuwe versie HS PlugWise plugin in de maak

Post by stefxx »

We have made some good progress on running the Plugwise Pro plugin on Linux so I hope we can include Linux support on the first release.

Running HS3 on a Raspberry Pi is the goal for my own setup, including all of the plugins I need. I will receive my Raspberry Pi in a few days, and if I get HS3 running on a Pi I will be testing Plugwise Pro on the Pi as well in the next few days and weeks. Next will be my other plugins like A10, P1 and Pushalot. Assuming the standard HS plugins like HSTouch server and Netcam will run on the Pi as well I am ready to do the move before Christmas... but that might be wishful thinking :-)

I am still looking for a guide to install HS3 on a Raspberry Pi. A full HS3 install that is, not the Zee image. On Linux I am still a novice user :oops:
Post Reply

Return to “Homeseer Plugwise Plugin Forum”