Visonic rookmelders

Forum over de RFXCOM plugin (DUTCH forum)

Moderator: b_weijenberg

Post Reply
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Visonic rookmelders

Post by stefxx »

Hoi Bert en anderen,

Ik heb een drietal MCT425 rookmelders icm een RFXcom en 868 receiver. Werkt op zich prima, maar ik kom er niet helemaal uit wat nu een handige manier is om mij te waarschuwen voor meldingen van die rookmelders. Wat ik graag wil zien is "battery low", "tamper" en natuurlijk de echte alerts bij een rookmelding.

In de documentatie staat een voorbeeld script, wat triggert op "Alarm Panel Status" met status Panic of Alarm. Op basis daarvan, en soortgelijke scripts op het Interface Panel en Sensor Panel device, heb ik dit nu:

Code: Select all

  message = hs.PluginFunction("RFXCOM","","GetLastAlarmMessage", nothing)
  if message <> "" then
    hs.Writelogex("RFXCOM", "Alarm message: " & message, "#FF0000")
    hs.SendEmail("me@domain.com", "me@domain.com", "", "", "Alarm", message, "")
  end if
De email adressen in het script heb ik uiteraard aangepast om spam te voorkomen. Maar dit doet niets met Tamper meldingen, en ik ben bang ook niet met low battery (maar dat is wat lastig testen zonder vrijwel lege batterij :D)

Ik heb nog een extra trigger toegevoegd, "IF Status Status Alarm Panel Display has a value that just changed.". Dat werkt 1 keer, maar bij de volgende Tamper melding lijkt het niets meer te doen. Ook de afhankelijkheid van het "Alarm Control Panel" is mij niet geheel duidelijk. Een rookmelder moet wat mij betreft altijd melding maken van problemen, of ik nou thuis ben of niet, en of er nou een alarm geactiveerd is of niet (ik heb verder geen alarm hier overigens).

Heb je wellicht een goed voorbeeld hoe dit betrouwbaar in te richten? Het lijkt me vervelend te moeten ontdekken dat het niet goed werkt als de boel hier al in de fik staat :twisted:

Andere vraag, ik wil eea uitbreiden met een koolmonoxide melder, bijv. de MCT-422. Wordt deze ook ondesteund door RFXcom? Ik kan er niets over vinden helaas. En zo niet, heeft iemand een suggestie voor een alternatief?

Dank!
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Visonic rookmelders

Post by b_weijenberg »

Je kunt een script ook starten op een sensor en zo de battery low en tamper opvangen.
Of je maakt gebruik van de Notify My Android optie in de HS3 plugin.

De CO2 melder wordt ondersteund.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Visonic rookmelders

Post by stefxx »

Bedankt. Helaas heb ik geen Android :D En ik wilde eigenlijk voorkomen dat ik op ieder afzonderlijk device een event moet gaan zetten, dat is bij de andere devices nou net zo mooi geregeld via het message panel!

Goed te horen dat de MCT-422 ondersteund wordt.
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Visonic rookmelders

Post by b_weijenberg »

Het battery empty bericht komt ook in het message panel en kan je dus op jouw manier opvangen.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Visonic rookmelders

Post by stefxx »

Top, goed om te weten.
Post Reply

Return to “Homeseer Rfxcom Plugin Forum”