DIN Rail modules

Forum and Topics about Z-Wave devices.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: DIN Rail modules

Post by Bastiaan »

Wat opvalt bij de Quibino DIN dimmer is dat er maar 1 contact voor een schakelaar lijkt te zijn? Wordt die met een enkele puls drukker aangestuurd en kan er geen up/down opgezet?
Quibino heeft verder nog een (dikke) DIN module om stroom te meten en evt andere schakelaars aan te sturen die er naast geplaatst moeten worden. Zie die in NL alleen aangekondigd maar nog niet verkocht. Het ziet er goed uit maar het heeft wel veel ruimte nodig.
Misschien dat we net als bij KNX blokken gaan krijgen met een flink aantal functie er al in zodat je per kamer bv 3xdim 3x schakel en 1x gordijn aan sturing in een compact setje krijgt.

Heb zelf de 'gewone' Quibino dimmers en schakelaars in gebruik (met matige ondersteuning in HS3) , stel Fibaro's v1 op de werkbank waar ik niet echt blij mee was en recent een stel Dimmer2 versies binnen om te testen. Prijs onder de 50 euro plus een DIN behuizing kom je op iets van 65 euro per set. Dat is ook de prijs van de kant en klare Quibino DIN dimmer.
Dus de functionaliteit zal de doorslag geven denk ik.
fabian
Member
Member
Posts: 110
Joined: Sun Dec 12, 2010 11:25 am
Location: NL, Zuidhorn

Re: DIN Rail modules

Post by fabian »

Bastiaan wrote:Wat opvalt bij de Quibino DIN dimmer is dat er maar 1 contact voor een schakelaar lijkt te zijn? Wordt die met een enkele puls drukker aangestuurd en kan er geen up/down opgezet?
Dit zal het zelfde zijn als bij een xanura daix12 of een fibaro dimmer (2) waarbij alleen S1 met Sx wordt verbonden. Bij ingedrukt houden doet ie bright, los laten, opnieuw ingedrukt houden en dan doet ie dim. Daarna weer omgekeerd.
Bastiaan wrote:Heb zelf de 'gewone' Quibino dimmers en schakelaars in gebruik (met matige ondersteuning in HS3) , stel Fibaro's v1 op de werkbank waar ik niet echt blij mee was en recent een stel Dimmer2 versies binnen om te testen.
Welk verschil zie je bij HS3 ondersteuning tussen Quibino en Fibaro?
Is het alleen dat je zelf alle program nummers moet kiezen en daarbij een waarde moet instellen, ipv een handige snel klik klik gui ?

Wat viel er tegen aan fibaro v1 ?
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: DIN Rail modules

Post by Bastiaan »

Dimmers met 1 knop vind ik niet werken en vallen dus af.

Er lopen een paar draadjes hier en op het HS forum over de problemen met Quibino. Aantal dingen werken niet goed zo als energie verbruik en vreemde dingen als schakelaars die onverwacht elkaar inschakelen. Zal nog wel goed komen.

Heb hier een stel v1 schakelende Fibaro's met steeds vast lopende relais. Vonden de inductieve last niet leuk maar gingen wel erg snel kleven. Zowel de enkele als de dubbele had er last van. De v1 dimmers vond ik snel flikkeren en niet mooi oppakken.
Nog geen tijd gehad om met de V2 te spelen.De quibino Zwave plus dimmer bevalt wel goed. Hopelijk volgende week tijd om te vergelijken met de Fibaro.
Het is wel duidelijk dat de stap naar Zwave plus meteen ook betere spullen heeft opgeleverd. Mooie doorontwikkeling.
fabian
Member
Member
Posts: 110
Joined: Sun Dec 12, 2010 11:25 am
Location: NL, Zuidhorn

Re: DIN Rail modules

Post by fabian »

Zoals toegezegd mijn bevindingen in de vergelijking tussen 3 dimmers.

In het filmpje zijn te zien, van links naar rechts:
Qubino Din Rail QUB_ZMNHSD1
Haseman 4x500W Din rail (Fibaro FGRGBWM-441)
Fibaro FGD-212 Dimmer 2

https://youtu.be/SER0-hE9IRs

Alle drie met de 'standaard' parameters mbt dim range, start/stop. Op dezelfde wijze toegevoegd aan het z-wave netwerk en homeseer.

De haseman dimmer is opgebouwd uit een Fibaro FGRGBWM-441 met vier triacs waardoor 4 500 Watt verbruikers gedimd kunnen worden of geschakeld (true sine wave) door te dimmen tussen 0% en 100%. Wat aan deze dimmer opvalt is dat er onderin het bereik wat mist waardoor de lamp van enkele procenten naar uit gaat en ook bij een bright van 0 naar 100, komt de lamp eerst op naar enkele procenten voordat deze verder gaat naar 100%

In het eerste deel van het filmpje worden alle drie de lampen bediend vanuit HS3. In het tweede del bedien ik ze lokaal met pulsdrukkers. Deze pulsdrukkers hebben een feedback ledje die afhankelijk zijn van de status van een dimmer in HS3.

Bij de Qubino dimmer lijkt er geen terugkoppeling naar HS3 te zijn. Omdat ik verder nog niet bekend erg bekend ben met z-wave weet ik niet of dit een ligt aan een setting in HS of dat de ondersteuning 'out of the box' voor qubino nog niet optimaal is.

De Z-wave dimmer2 is het snelste met de terugkoppeling.

Voor mij is de keuze gemaakt. Ik ga voor de Fibaro Dimmer2 in Din-rail behuizing van de openingspost van raymonvdm.
- Het fibaro product lijkt het meest doorontwikkeld.
- De haseman 4x500 heeft als nadeel dat alle in te stellen parameters direct van toepassing zijn op 4 kanalen
- In mijn situatie komen er 5 verschillende fases (5 groepen) uit in de schakelkast. De lampen kunnen niet per 4 gegroepeerd worden waardoor het voordeel van de ruimtewinst t.o.v. Fibaro Dimmer 2 in Din-Rail komt te vervallen
- Fibaro Dimmer 2 heeft snelste terugkoppeling richting HS3
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: DIN Rail modules

Post by Bastiaan »

Leuk om je test te zien.

Net even gekeken bij mijn Qubino dimmer en die reageert behoorlijk snel zowel in HS3 als vanaf de pulsdrukkers.
Ik heb deze associates aanstaan:
Screen Shot 2016-08-28 at 13.55.38.png
Screen Shot 2016-08-28 at 13.55.38.png (26.84 KiB) Viewed 9535 times
Maar het is inderdaad zo dat HS3 nog niet 100% lekker werkt met Qubino. Als ik bv de lamp uitschakel dan blijft de dimmer slider gewoon staan en zo nog wat issues.
Zal uiteindelijk wel goed komen.

Erg benieuwd hoe goed het er allemaal ingaat passen maar je maakt vast wel een paar mooie plaatjes :-)
fabian
Member
Member
Posts: 110
Joined: Sun Dec 12, 2010 11:25 am
Location: NL, Zuidhorn

Re: DIN Rail modules

Post by fabian »

Tipje van de Sluier: De huidige drie rijen aan relais van 35mm breed worden vervangen door Wago klemmenstrook relais van 6mm breed. Scheelt veel ruimte en omdat ze toch alleen maar worden gebruikt voor het 'pulsen' door 24v knoppen van de ingangen van een xanura/fibaro module, worden ze toch niet warm.
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: DIN Rail modules

Post by raymonvdm »

fabian wrote:Zoals toegezegd mijn bevindingen in de vergelijking tussen 3 dimmers.

In het filmpje zijn te zien, van links naar rechts:
Qubino Din Rail QUB_ZMNHSD1
Haseman 4x500W Din rail (Fibaro FGRGBWM-441)
Fibaro FGD-212 Dimmer 2

https://youtu.be/SER0-hE9IRs

Alle drie met de 'standaard' parameters mbt dim range, start/stop. Op dezelfde wijze toegevoegd aan het z-wave netwerk en homeseer.

De haseman dimmer is opgebouwd uit een Fibaro FGRGBWM-441 met vier triacs waardoor 4 500 Watt verbruikers gedimd kunnen worden of geschakeld (true sine wave) door te dimmen tussen 0% en 100%. Wat aan deze dimmer opvalt is dat er onderin het bereik wat mist waardoor de lamp van enkele procenten naar uit gaat en ook bij een bright van 0 naar 100, komt de lamp eerst op naar enkele procenten voordat deze verder gaat naar 100%

In het eerste deel van het filmpje worden alle drie de lampen bediend vanuit HS3. In het tweede del bedien ik ze lokaal met pulsdrukkers. Deze pulsdrukkers hebben een feedback ledje die afhankelijk zijn van de status van een dimmer in HS3.

Bij de Qubino dimmer lijkt er geen terugkoppeling naar HS3 te zijn. Omdat ik verder nog niet bekend erg bekend ben met z-wave weet ik niet of dit een ligt aan een setting in HS of dat de ondersteuning 'out of the box' voor qubino nog niet optimaal is.

De Z-wave dimmer2 is het snelste met de terugkoppeling.

Voor mij is de keuze gemaakt. Ik ga voor de Fibaro Dimmer2 in Din-rail behuizing van de openingspost van raymonvdm.
- Het fibaro product lijkt het meest doorontwikkeld.
- De haseman 4x500 heeft als nadeel dat alle in te stellen parameters direct van toepassing zijn op 4 kanalen
- In mijn situatie komen er 5 verschillende fases (5 groepen) uit in de schakelkast. De lampen kunnen niet per 4 gegroepeerd worden waardoor het voordeel van de ruimtewinst t.o.v. Fibaro Dimmer 2 in Din-Rail komt te vervallen
- Fibaro Dimmer 2 heeft snelste terugkoppeling richting HS3

Graag gedaan :D En leuk filmpje trouwens :!:

Die terug koppeling heeft volgens mij altijd te maken met de associaties, als die goed zijn dan moet de terug koppeling direct zijn. Tenzij HS3 nog iets traags doet in de software
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
arachnida
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Sun Oct 23, 2016 1:46 pm

Re: DIN Rail modules

Post by arachnida »

Din Rail Back
Din Rail Back
IMG_8678 kopie.jpg (127.29 KiB) Viewed 8992 times
Din Rail Front
Din Rail Front
IMG_8681kopie.jpg (147.96 KiB) Viewed 8992 times
Ik was ook op zoek naar een goede oplossing om mijn X10 Din Rail modules te vervangen door Z-Wave en kwam met deze oplossing.

Benodigd:

1 DIN Rail module "3" van Velleman
2 klein formaat lusterklemen
1 Zipato Module Dimmer of schakelaar
Boormachine om gaatje voor antenne te maken

De foto's spreken voor zichzelf, laat nog wat opening voor koeling (Dimmer) en met het doorzichtig dekseltje kan je de LED zien en als je het eraf klikt kan je aan de learn knop. De aansluitingen maakte ik net zoals de oude X10 modules. In een grotere behuizing van Velleman kan je makkelijk 2 tot 3 modules weg, ook de dubbele schakelaars b.v.
Locked

Return to “Z-Wave Forum”