Hallo,
Als ik in Home assistant de set temperatuur van de OTGW aanpas dan wordt dat telkens afgerond naar een hele graad.
Ik kan dus bv de via de gateway de thermostaat niet op 19,5 zetten. In het OTGW programma (op de PC) kan ik het wel instellen maar wordt het ook overschreven. Ik heb de Honeywell Chronotherm touch modulation en hiervoor bediende ik die met de Heatlink van Homewizard waarbij een halve graad setpoint wel mogelijk was.
Is er een setting die ik over het hoofd zie?
Gateway setpoint vs thermostaat
Moderator: hvxl
Re: Gateway setpoint vs thermostaat
Ik was altijd onder de indruk dat het een beperking van de Honeywell Chronotherm touch modulation is dat die alleen een override in hele graden doet. Als de OTGW namelijk een waarde met een halve graad stuurt gaat de thermostaat toch naar een hele graad, zoals je hebt gezien.
Volgens dit artikel maakt de HeatLink gebruik van de override functionaliteit, indien aanwezig. Anders neemt hij de hele aansturing van de kachel over van de thermostaat. Maar de Chronotherm touch modulation ondersteunt de override functionaliteit, dus je zou verwachten dat de HeatLink die dan ook gebruikt.
Zag je inderdaad het "H" symbool op de thermostaat als je de temperatuur via HomeWizard op een halve graad instelde? Het zou interessant zijn om uit te vogelen hoe de HeatLink dat dan doet. Is het nog mogelijk om de HeatLink weer even aan te sluiten en dan met de OTGW de communicatie tussen de HeatLink en de thermostaat te bekijken als je het setpoint op 19,5 zet?
Voor de duidelijkheid, de apparatuur wordt dan als volgt aangesloten:
Kachel ==== HeatLink ==== OTGW ==== Thermostaat
De OTGW kan dan bij voorkeur in monitor mode worden gezet om er zeker van te zijn dat hij de communicatie niet beïnvloedt.
Volgens dit artikel maakt de HeatLink gebruik van de override functionaliteit, indien aanwezig. Anders neemt hij de hele aansturing van de kachel over van de thermostaat. Maar de Chronotherm touch modulation ondersteunt de override functionaliteit, dus je zou verwachten dat de HeatLink die dan ook gebruikt.
Zag je inderdaad het "H" symbool op de thermostaat als je de temperatuur via HomeWizard op een halve graad instelde? Het zou interessant zijn om uit te vogelen hoe de HeatLink dat dan doet. Is het nog mogelijk om de HeatLink weer even aan te sluiten en dan met de OTGW de communicatie tussen de HeatLink en de thermostaat te bekijken als je het setpoint op 19,5 zet?
Voor de duidelijkheid, de apparatuur wordt dan als volgt aangesloten:
Kachel ==== HeatLink ==== OTGW ==== Thermostaat
De OTGW kan dan bij voorkeur in monitor mode worden gezet om er zeker van te zijn dat hij de communicatie niet beïnvloedt.
Schelte
Hoi Schelte,
Bedankt voor je reply.
De thermostaat liet inderdaad een H zien als de Heatlink "in control" was.
Ik heb de Heatlink verkocht aan een vriend maar kan die nog even lenen van hem. Ik ga dat van het weekend dan aansluiten.
Even voor de goede orde, ik kan toch niets om zeep helpen in de voorgestelde configuratie toch?
Anders waar moet ik echt op letten?
De OTGW in monitormode zetten kan via het programma toch?
Bedankt voor je reply.
De thermostaat liet inderdaad een H zien als de Heatlink "in control" was.
Ik heb de Heatlink verkocht aan een vriend maar kan die nog even lenen van hem. Ik ga dat van het weekend dan aansluiten.
Even voor de goede orde, ik kan toch niets om zeep helpen in de voorgestelde configuratie toch?
Anders waar moet ik echt op letten?
De OTGW in monitormode zetten kan via het programma toch?
Zolang je geen hele gekke dingen doet, zoals een Opentherm ingang op een stopcontact aansluiten, kun je eigenlijk niks om zeep helpen.
Dit zou zo ongeveer mijn test procedure zijn:
Het is wel behulpzaam bij het analyseren van de log als je kunt bijhouden wat je hebt gedaan en hoe laat (bij benadering).
Het zou heel mooi zijn als dit zou kunnen doen. Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten.
Dit zou zo ongeveer mijn test procedure zijn:
- Trek de voedingsstekkers uit de HomeLink en de OTGW. De kachel kan gewoon aan blijven.
- Maak de volgende verbindingen:
- Van de ketel naar de ketel ingang van de HeatLink
- Van de thermostaat ingang van de HeatLink naar de Boiler aansluiting van de OTGW
- Van de Thermostat aansluiting van de OTGW naar de thermostaat.
- Zet spanning op de OTGW
- Start OTmonitor en verbind met de OTGW
- Zet de OTGW in monitor mode (Options -> Miscellaneous -> Operating mode -> Monitor)
- Zet logging aan in OTmonitor (Onder Options -> Logging -> Logfile: Kies een Directory en vul een Name pattern (bijvoorbeeld otlog-%Y%m%d.txt). Zet daarna het Logfile vinkje aan).
- Zet nu spanning op de HeatLink.
- Laat dit een paar minuten data verzamelen.
- Zet via de HomeWizard app de temperatuurinstelling op 18,5 of 19,5 graden (iets met een halve graad, en anders dan de huidige instelling).
- Wacht tot de thermostaat een "H" laat zien, samen met de gevraagde instelling.
- Als extra test zou je ook nog een andere temperatuur via de app kunnen instellen.
- Wacht weer totdat dit door de thermostaat is opgepikt.
- Druk dan op de "Geen" knop op de app om de thermostaat zijn programma te laten hervatten.
- Wacht tot de "H" op de thermostaat verdwijnt.
- Stop de logging.
- Zip de log file en hang die aan een post op het forum. Je mag hem ook in een PM naar mij sturen, als je hem liever niet publiekelijk beschikbaar wilt maken.
Het is wel behulpzaam bij het analyseren van de log als je kunt bijhouden wat je hebt gedaan en hoe laat (bij benadering).
Het zou heel mooi zijn als dit zou kunnen doen. Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten.
Schelte
Hoi Schelte,
Ik denk dat een Mea Culpa op z'n plaats is. Ik heb de test uitgevoerd maar zie inderdaad dat ook met de Heatlink het setpoint op de Chronotherm afgerond wordt naar hele graden (naar beneden btw).
Ik denk dat ik op het verkeerde been gezet ben omdat in tegenstelling tot de gateway in Home Assistant, de Heatlink de afgeronde thermostaatwaarde niet overneemt en dus gewoon op bv 17,5 blijft staan.
Ik heb als nog de Log bijgevoegd maar daar zal het bovenstaande bevestigd worden.
Ik denk dat een Mea Culpa op z'n plaats is. Ik heb de test uitgevoerd maar zie inderdaad dat ook met de Heatlink het setpoint op de Chronotherm afgerond wordt naar hele graden (naar beneden btw).
Ik denk dat ik op het verkeerde been gezet ben omdat in tegenstelling tot de gateway in Home Assistant, de Heatlink de afgeronde thermostaatwaarde niet overneemt en dus gewoon op bv 17,5 blijft staan.
Ik heb als nog de Log bijgevoegd maar daar zal het bovenstaande bevestigd worden.
- Attachments
-
- log140724_1311.zip
- (49.18 KiB) Downloaded 109 times
Jammer, maar niet heel erg verrassend.
Uit de log is mij niet helemaal duidelijk wat je precies hebt gedaan. Dat is ook de reden dat ik vroeg om dat bij te houden. De log begint met de thermostaat ingesteld op 18,0 graden. Om 13:11:47 stuurt de HeatLink een override naar 18,5 graden. Eerst lijkt er niets te gebeuren, maar om 13:14:51 geeft de thermostaat toch aan dat de instelling 18,5 is! Of was dat een handmatige actie op de thermostaat?
Vervolgens stuurt de HeatLink om 13:16:46 een override van 19,5 graden, waarna de thermostaat om 13:17:50 aangeeft dat de instelling nu 19,0 is. Dan om 13:18:45 weer een override van 18,5 waarvan het resultaat ontbreekt omdat er een gat van 10 minuten in de log zit. Daarna is alles gewoon, geen override en een instelling van 17,0.
Uit de log is mij niet helemaal duidelijk wat je precies hebt gedaan. Dat is ook de reden dat ik vroeg om dat bij te houden. De log begint met de thermostaat ingesteld op 18,0 graden. Om 13:11:47 stuurt de HeatLink een override naar 18,5 graden. Eerst lijkt er niets te gebeuren, maar om 13:14:51 geeft de thermostaat toch aan dat de instelling 18,5 is! Of was dat een handmatige actie op de thermostaat?
Vervolgens stuurt de HeatLink om 13:16:46 een override van 19,5 graden, waarna de thermostaat om 13:17:50 aangeeft dat de instelling nu 19,0 is. Dan om 13:18:45 weer een override van 18,5 waarvan het resultaat ontbreekt omdat er een gat van 10 minuten in de log zit. Daarna is alles gewoon, geen override en een instelling van 17,0.
Schelte