Elektor Domotica Praktijkdag zaterdag 5 september 2009

Forum about other Home automation topics which can not be categorized in any other forum. So this needs to be Home automation Domotica related! (otherwise use Off Topic)
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Elektor Domotica Praktijkdag zaterdag 5 september 2009

Post by Lennart »

Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Elektor Domotica Praktijkdag zaterdag 5 september 2009

Post by Bwired »

@Lennart: Leuk stukje :-) jij bent natuurlijk wel een luxe domoticagebruiker :-) als je lean and mean een kastje in de meterkast hebt waarmee je apparaten kunt uitschakelen dan kun je zeker wel wat bezuinigen, zeker als je gezin geen dicipline heeft. Maar in ons geval heb ik er ook vaak mijn bedenkingen over :-)
@Chak: Ik ken Kadex al jaren en heb regelmatis met ze gesproken (Heino is ook een fan) al meerdere malen geprobeerd een demopakket te krijgen maar helaas niet gelukt :-( Ik zie dat ze nu ook open source, rs232 en zelfs tcp-ip hanteren!

<hr noshade size="1"><font size="1">Pieter Knuvers
http://www.bwired.nl <i>Online House in the netherlands. Domotica, Home Automation.</i></font id="size1">
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Elektor Domotica Praktijkdag zaterdag 5 september 2009

Post by Lennart »

@Pieter: Thanks! :-) Volgens mij zijn we het hier wel over eens: zoals gebruikelijk in dit soort stukjes worden de onvermijdelijke nuanceringen die volgen op de one-liners weggelaten.

Wat ik met mijn opmerking bedoelde is dat als je als "gewoon" gezin (en dus (?!?) zonder domotica) meer dan 5000 kWh per jaar verbruikt, er kennelijk een zekere nonchalance in het gedrag aanwezig is die redelijk goed gecompenseerd kan worden met de inzet van domotica (zelfs een eenvoudig setje van de bouwmarkt met een timer zal dan al flink helpen): het (beetje) extra stroomverbruik is een investering die je vervolgens dubbel en dwars terugziet door de vermindering van je verbruik.

Als je echter toch al gewend bent om spaarzaam te zijn en goed op te letten, dan zal elke vorm van domotica het energieverbruik doen toenemen, ook dat kleine kastje in de meterkast. Los van het always-on verbruik zal ook het automatisch schakelen van bijvoorbeeld de verlichting altijd ruimer zijn dan je in dat geval zelf zou doen als de verlichting handbediend zou zijn.

Populaire uitspraken als "met Plugwise kun je 40% besparen op je energierekening" gelden dus ook uitsluitend voor die eerste situatie. Niet voor niets zie je (bijvoorbeeld) Plugwise zich dan ook vooral richten op de zakelijke markt waar in termen van bewustwording en spaarzaamheid nog veel te winnen valt.

De uitdaging is niet om van een huishouden met 5000 kWh zonder domotica een huishouden van 4000 kWh met domotica te maken. De echte uitdaging is om van een huishouden met 2500 kWh zonder domotica een huishouden van 2000 kWh met domotica te maken...

(Is er hier overigens iemand die dat voor elkaar heeft gekregen?)

Lennart
User avatar
Jeroen Bartels
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 627
Joined: Sun Jul 20, 2008 1:23 pm
Location: Netherlands

Elektor Domotica Praktijkdag zaterdag 5 september 2009

Post by Jeroen Bartels »

Ik denk wel dat je energie kan besparen met domotica. Maar geld zeker niet!!
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Elektor Domotica Praktijkdag zaterdag 5 september 2009

Post by Bwired »

@Lennart: we zijn het inderdaad helemaal eens [:)]

<hr noshade size="1"><font size="1">Pieter Knuvers
http://www.bwired.nl <i>Online House in the netherlands. Domotica, Home Automation.</i></font id="size1">
Post Reply

Return to “Miscellaneous Home Automation topics”