Even voorstellen

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
daferra
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Wed Jul 15, 2009 10:42 am
Location: Netherlands

Even voorstellen

Post by daferra »

Hoi Allen,

Wat is dit een geweldig forum zeg, Ik (Ferdi) al jaren geleden ooit een gestart om media center te combineren met X10. Nu heb ik laatst een nieuw media center gebouwd dus...... laat ik ook de domotica maar eens onderhanden nemen. Dit forum heeft me zeker genspireerd om met homeseer en een RFXcom aan de slag te gaan. Nu zal de belangrijke bediening uit z-wave gaan bestaan, echter de RFXcom zal zeker geen miskoop worden lijkt me.

Groet,
Ferdi
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Even voorstellen

Post by Snelvuur »

Welkom zou ik zeggen, uiteraard heb je al rondgekeken.. de meeste dingen kan je met de search terug vinden aangezien we ook best vaak de vraag krijgen "ik wil graag het volgend: wat heb ik nodig?" terwijl dit al meerdere keren besproken is. Zo ie zo voor nu is het zeker geen miskoop om rfxcom te nemen met homeseer en wat z-wave spullen. Ook daar de geruchten molen omtrend xanura ook wat vaag zijn en z-wave ook meer opmars heeft (en volgens mij wel snellere reactie tijd) alleen security technisch (sniffen e.d.) is het wat minder, maar ja sommige mensen hebben hun wifi zelfs nog open :)

en mocht je nog veel infrarood apparatuur hebben is een irtrans ook op het "want to have lijstje"

// Erik (binkey.nl)
daferra
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Wed Jul 15, 2009 10:42 am
Location: Netherlands

Even voorstellen

Post by daferra »

Hey Erik,

Er is hier inderdaad voldoende te vinden om je homeseer helemaal in te richten, misschien te veel. Ik heb wel even getwijfeld over xanura/z-wave. Maar z-wave geeft me nu de opties die ik wil hebben en lijkt me daarom de juiste toekomst gerichte optie. Voor een type product/protocol kiezen zal toch niet geheel lukken, je zult altijd weer net iets anders willen als gebruikelijk, maar goed daar is homeseer voor, koppelen we alles weer aan elkaar.

Mijn eerste zoektocht is het zoeken van micro dimmers die achter een bestaande doos passen waarbij er ook handmatig gedimd kan worden..... dat gaat nog wat worden.

Ferdi
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Even voorstellen

Post by Snelvuur »

dus niet zoiets? http://www.ezhome.nl/index.php?main_pag ... cts_id=225

// Erik (binkey.nl)
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Even voorstellen

Post by Alexander »

@ferdi: stop maar met zoeken, want die zijn op merten na er niet. En die van merten heb je een inbouwdoos nodig van 6 cm diep (volgens hun specs/aanbevelingen).
daferra
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Wed Jul 15, 2009 10:42 am
Location: Netherlands

Even voorstellen

Post by daferra »

@snelvuur: deze zouden al alternatief het beste uit de bus komen lijkt me... echter de wederhelft wil een matte uitvoering.... dat gaat dus een probleem worden lijkt me. had het ook wel fijn gevonden voor de toekomstige verhuizing (2 jaar). wellicht eens verder kijken wat voor opties er zijn.

@mgizmo: o0o0o0o zover had ik het nog niet bekeken! ik was al afgehaakt bij de prijs.

Gaat er nu even een lampje branden.... de merten transceiver is maar een centimeter dik die je in een frame plakt, en de reciever hoeft natuurlijk geen merten te zijn wanneer ik HS gebruik.. maar als HS er mee stopt... ff verder uizoeken.

Ferdi
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Even voorstellen

Post by Alexander »

ben je wel tweemaal zo duur uit, aangezien je een ZWave inbouwmodule dan nodig hebt en een zwave remote.
Volgens mij bedoel je deze: http://www.ezhome.nl/index.php?main_pag ... cts_id=266 ?
Bij een remote heb je dan wel weer een merkafhankelijke afwerkplaat, zoals bij popp: http://www.ezhome.nl/index.php?main_pag ... cts_id=223

Nadeel is dan wel weer dat je alles in hetzelfde merk moet doen of in ieder geval per ruimte. Ik ben nu dus "verplicht" om POPP's te nemen. Dus ik begrijp je vereiste, maar ik ben nog niets zinnigs tegengekomen.
EzHome
Member
Member
Posts: 165
Joined: Mon Jun 01, 2009 1:05 am
Location: Netherlands
Contact:

Even voorstellen

Post by EzHome »

De Merten 507001 is te schakelen met een conventionele schakelaar, je bent dus niet verplicht een complete schakelmodule te nemen.
Nadeel is zoals mgizmo al zei, je heb inbouwdozen nodig van zo'n 50 60mm. (de meeste zijn 40mm)

Overigens, de Popp serie is in een matte uitvoering te verkrijgen. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap, jij z-wave zij matte schakelaars....

P.s. Trancievers zou ik voor zo iets dergelijks niet nemen, is een erg dure optie. Deze lenen zich uitstekend voor het leidingloos aanleggen van hotelschakelingen.
daferra
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Wed Jul 15, 2009 10:42 am
Location: Netherlands

Even voorstellen

Post by daferra »

@mgizmo; klopt het moet wel leuk blijven natuurlijk... wanneer ik voor popp ga (en die kans is nu wat groter omdat ezhome aangeeft in een matte uitvoering te kunnen leveren) kies ik de dimmer die ook lokaal kan dimmen. Heb jij dezen toevallig in gebruik?

@ezhome, heb je de gelegenheid om wat artikel nummers (mat), aansluit schema's etc te sturen van dat popp spul. tevens een goede foto's om goedkeuring te vragen haha

Ferdi
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Even voorstellen

Post by Alexander »

@ferdi: De dimmer nog niet. Schakelaar wel en dat werkt gewoon prima. Moet je wel genoegen willen nemen met de "soft klik". Ik heb hier bijv in de nieuwbouwappartement nog veel Peha schakelmateriaal, dat echt hard plastic is, dat zijn de popp's niet. Moeilijk uit te leggen. Ik weet niet wat je locatie is, maar als je in de buurt van Rotterdam zit of de afstand maakt je niet uit, kun je gewoon op de koffie komen ;-) Maar ik ben vast niet de enige die zich daarvoor aanbied.
Van de aansluitschema's moet je niet veel verwachten (en dat geldt niet alleen voor Popp). Als je L, N, ~ begrijpt dan is het easy.
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”