Dimmer op de octobus

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Post Reply
mgb
Starting Member
Starting Member
Posts: 22
Joined: Sat Nov 17, 2007 9:52 pm
Location: Netherlands

Dimmer op de octobus

Post by mgb »

Hallo Heino,

Ik ben bezig met de schakelingen uit het boek en ik heb de printjes net binnen dus ik kan beginnen met bestukken. Ik zag echter dat de dimmers draadloos worden aangesloten.
Is het mogelijk om op een envoudige wijze de dimmers gewoon op de bus aan te sluiten?
Ik zit nu te overwegen om het project van pcdimmer.de te gebruiken voor het dimmen van mijn lampen maar dat betekent dat ik twee bussen door elkaar ga gebruiken. Dat lijkt mij niet zo handig. Van de wireless oplossing ben ik niet zo gecharmeerd omdat ik die vergeleken met de rest van het systeem overmatig complex vind.

Michael
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Dimmer op de octobus

Post by Tiz »

Voor mij geldt precies het omgekeerde namelijk dat ik graag draadloos een aan/uit schakelcontact interessant vindt. Maar volgens mij kunnen meerdere mensen deze vragen beantwoorden. Het gaat met name om de electrotechnische kennis. Dus.....wie weet raad?
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Dimmer op de octobus

Post by Heino Peters »

Tja, zoveel mensen zoveel wensen. Een bedrade dimmer lijkt mij niet handig omdat je dan een draad moet trekken naar je schakelpunt (of je lamp). Is ook niet automatisch veilig omdat dan je domotica bus onder spanning zou kunnen komen te staan (gebeurt natuurlijk niet bij jou, maar toch). Tijdens de domotica praktijkdag op 5 september van Elektor in Eindhoven wil ik inventariseren waar de grootste behoefte aan is en wie eventueel willen helpen samen stappen te zetten. Ik heb namelijk een gigantische lijst met ideen en een beperkte hoeveelheid tijd om deze zelf allemaal uit te werken. Als we het werk een beetje kunnen verdelen en we samen kunnen vaststellen waar de meeste belangstelling voor is, dan werkt dat beter. Dus het antwoord is: ja, zowel de bedrade dimmer als de draadloze schakelaar zijn goed te maken. Het liefst zou ik daar dan ook meteen een nette PCB voor maken (dus niet zo'n zelfgesoldeerd eilandenprintplaatje) en ik zou graag voor het draadloze stukje overstappen op en RFM12 module (transceiver) omdat die goedkoper, betrouwbaarder en kleiner is dan het setje van Conrad dat in mijn boek staat beschreven. Tijdens de domotica praktijkdag vertel ik er graag meer over.

Nog even over de complexiteit van de dimmer: je hebt een beetje gelijk. Ik heb namelijk om praktische redenen in het hele boek gebruik willen maken van alleen de PIC16F84. Als we een andere PIC gebruiken, dan kunnen we met veel minder externe componenten uit. Moet ik de software voor omschrijven, maar dat is allemaal een kwestie van tijd en prioriteit.
mgb
Starting Member
Starting Member
Posts: 22
Joined: Sat Nov 17, 2007 9:52 pm
Location: Netherlands

Dimmer op de octobus

Post by mgb »

De reden voor de bedrade dimmer is simpel. Omdat ik mijn huis aan het verbouwen ben heb ik in diverse ruimtes een soort mini meterkastjes gebouwd. Ik heb bijvoorbeeld boven de schouw in de keuken een mooie ruimte gelaten waar ik alle buizen van de eetkamer en de keuken laat uitkomen. Dit concept probeer ik een beetje door te voeren in mijn hele huis. ipv overvolle centraaldozen heb ik dus een soort supercentraaldoos gemaakt. Verder heb ik in mijn gehele huis netwerk bekabeling aangelegd en dus ook naar al deze mini meterkastjes. Dit komt dan uit in mijn CV ruimte waar ook een klein 19" rack staat waar mijn server inzet en een patchpanel. Dit is dus mijn centrale hub voor de domotica.
Tot nu toe heb ik alles gerealiseerd met het KiKa systeem en is het domotica gedeelte nog niet echt je van het. Ik heb slechte ervaringen met het KiKa systeem en vind de betrouwbaarheid over tijd erg slecht. Dat is ook eigenlijk de reden dat ik de dimmers bedraad wil doen. Op dit moment ben ik voornamelijk bezig met muziek door het hele huis. Ik gebruik hiervoor Squeezecenter met 4 usb geluidskaarten in mijn server en squeezeslave. Ook maak ik gebruik van 3 xbmc units voor video en geluid in diverse ruimtes. Het gaat langzaam maar het moet wel hobby blijven.
Zoek nu nog een centrale software oplossing voor dit alles welke draait onder linux.

Michael
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Dimmer op de octobus

Post by Heino Peters »

Ok, geen standaard installatie zo te horen. Dan kan dit inderdaad. Een snelle manier om een lamp bedraad te dimmen met een I/O module is dat je 4 uitgangen van de 4094 waarop de ULN2803 aangesloten is gebruikt om er de spanning mee op te bouwen die de dimmer nodig heeft om de 16 standen in te stellen. Waarschijnlijk begrijp je wat ik hiermee bedoel, anders hoor ik het wel. Bij voldoende belangstelling komt er vast nog wel een een bedrade dimmer.
wr0x
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Wed Jan 14, 2009 12:01 am
Location: Belgium

Re: Dimmer op de octobus

Post by wr0x »

Een bedrade dimmer voor dit systeem zou mij ook interesseren! :)
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”