Toon hystreresis aanpassen

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Post Reply
nitsoj
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Mon Nov 25, 2019 6:14 pm

Toon hystreresis aanpassen

Post by nitsoj »

Hallo allen,

Voordat ik over ga op het rooten van toon (Mits noodzakelijk) wil ik eerst even mijn probleem toelichten en hoop ik op een geschikt antwoord.

Ik stoker met een pelletketel die er niet van houd om door toon gemoduleerd te worden, deze staat dus ingesteld op aan/uit.
Het principe van een pellet ketel is vrij simpel er komt voor mij alleen 1 probleem om de hoek kijken en dat is het in en uitschakelen van de ketel, het opstarten duurt lang plus minus een half uur. Als de ketel dus gaat pendelen kast het nodig veel brandstof.

Ik heb vloerverwarming.

Het principe van mijn toon als ik het allemaal goed begrepen heb van de klantenservices : bij een ingestelde temperatuur van 20 graden het volgende doet
19.7 graad : Comando aan
20.3 graad : Comando uit

met als resultaat dat de ketel onnodig opstart omdat er nog restwarmte in de vloer zit

Wat ik graag zou willen is de hysteresis aanpassen van mijn toon bijvoorbeeld : bij een ingestelde temperatuur van 20 graden
19.0 graden : Commando aan
20,5/21,0 graden : Commando uit

Verder zou ik niet meer willen dat toon voor mij nadenkt dat als ik zeg om 8 uur wil ik het 20 graden hebben dat hij bijv om 6 uur al begint met verwarmen.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd,

Groet jostin
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon hystreresis aanpassen

Post by TheHogNL »

nitsoj wrote:
Het principe van mijn toon als ik het allemaal goed begrepen heb van de klantenservices : bij een ingestelde temperatuur van 20 graden het volgende doet
19.7 graad : Comando aan
20.3 graad : Comando uit

met als resultaat dat de ketel onnodig opstart omdat er nog restwarmte in de vloer zit

Wat ik graag zou willen is de hysteresis aanpassen van mijn toon bijvoorbeeld : bij een ingestelde temperatuur van 20 graden
19.0 graden : Commando aan
20,5/21,0 graden : Commando uit

Verder zou ik niet meer willen dat toon voor mij nadenkt dat als ik zeg om 8 uur wil ik het 20 graden hebben dat hij bijv om 6 uur al begint met verwarmen.
Het klopt niet helemaal. De toon leert zelf een bepaalde hysteresis toe te passen. Maar is zeker niet geschikt voor een pelletkachel want dan tref je nog steeds het probleem wat jij beschrijft. De Toon (en meeste andere thermostaten) zullen ook af en toe een korte warmte vraag sturen (van een minuut ofzo) en dat levert pendelen op. Voor een CV ketel geen probleem maar voor een pelletkachel wel.

Nou is de toon ook te zetten in 'warmtepomp' stand en dan zal hij minder dit gedrag tonen en langer draaien maar ook dan is pendelen niet 100% te voorkomen maar wel beter. Je zou het kunne proberen maar ik garandeer je niks.

De preheat is wel aan te passen op een gerootte toon naar bijv. 0 minuten.

Ik ben wel met een Toon app bezig die je wellicht kan helpen (zie viewtopic.php?f=103&t=12599). Daarin wil ik ook opties voor anti-pendelen opnemen. Maar daarvoor zou je dan je peletkachel via een URL moeten kunnen aansturen (bijv. een sonoff).
Member of the Toon Software Collective
nitsoj
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Mon Nov 25, 2019 6:14 pm

Re: Toon hystreresis aanpassen

Post by nitsoj »

Ik zit nog niet diep in de materie rooten haha.

In je bijgevoegde topic gaat het over elektrische vloerverwarming, ik heb gewone cv vloerverwarming alleen mijn cv ketel is vervangen voor een pelletketel. Mijn Engels is redelijk misschien dat ik het gewoon verkeerd interpreteer?
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon hystreresis aanpassen

Post by TheHogNL »

nitsoj wrote:Ik zit nog niet diep in de materie rooten haha.

In je bijgevoegde topic gaat het over elektrische vloerverwarming, ik heb gewone cv vloerverwarming alleen mijn cv ketel is vervangen voor een pelletketel. Mijn Engels is redelijk misschien dat ik het gewoon verkeerd interpreteer?
De app die ik wil maken kan op basis van de warmtevraag van de Toon externe apparaten schakelen. Waaronder dus bijvoorbeeld:
- een vloerverwarming pomp (zoals de topic starter waar dat staat) zodat de vloerverwarmingpomp alleen loopt als de toon ook warmtevraag naar de cv-ketel heeft
- een electrische kachel
- fans onder radiatoren voor een betere luchtstroom
- een infrarood warmtepaneel
- een pelletkachel

Belangrijk erin is dat die apparaten te schakelen zijn met een aangesloten zwave slimme stekker of door een smart wifi device (web url request). Het gedrag van de normale keteluitgang van de Toon is helaas niet te beinvloedden. In jouw geval zou je, mocht je willen gebruik maken van deze nog te ontwikkelen app, de pelletkachel op 1 of andere manier via een smart wifi device met in denk een relais moeten aansturen. Een hoog hobby-gehalte dus. Is maar wat je wilt.
Member of the Toon Software Collective
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”