Wifi connection dropped

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Geert-JanG
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Thu Jan 09, 2020 11:19 am

Re: Wifi connection dropped

Post by Geert-JanG »

Ik weet niet of dit hetzelfde probleem is maar ik heb sinds een week een Toon.
Meteen geroot en opgehangen. Dit ging 5 dagen goed tot ik een paar dagen geleden thuis kwam en Home Assistant niet reageerde.

Dit bleek te liggen aan de Toon die niet meer reageerde op het netwerk.
Hij reageerde ook niet via SSH en na een reboot deed alles het.

Tot 5 minuten later de Toon weer niet meer reageerde op het netwerk.

Vanalles geprobeerd met oa het update script maar niks werkt.
Als ik in Unifi de wifi verbinding met de Toon opnieuw laat opzetten werkt het weer 5 minuten.
Ook als ik in de Toon verbind met een andere wifi netwerk gaat het weer 5 minuten goed of als ik even de UTP eraanhang.

Via de UTP verbinding werkt hij wel foutloos. Iemand tips?

Software versies:
- Firmware: 5.18.8
- TSC 2.1.1
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Wifi connection dropped

Post by TheHogNL »

Zo specifiek ken ik dit probleem niet. Of wifi werkt of het werkt niet. Uitvallen na 5 minuten heb ik nog niet gehoord.
Dus ook met een wifi hotspot via je telefoon valt ie na 5 minuten uit? Ik zou eens met console aan de toon gaan hangen en kijken wat ie dan doet na 5 die 5 minuten.
Member of the Toon Software Collective
Geert-JanG
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Thu Jan 09, 2020 11:19 am

Re: Wifi connection dropped

Post by Geert-JanG »

Hhhhmmm, voor zover ik kon testen via een hotspot van de telefoon werkt dat wel. In ieder geval 10 minuten.
De dag voor het misging is hier het internet wel om gegaan van Ziggo naar KPN glasvezel. Ben bang dat het daar dan mee te maken heeft.
Er is alleen niks veranderd aan de WiFi.
Wel gek dat het daarna nog een hele dag goed is gegaan

Altijd fijn als veranderingen samen vallen. Vrijdag vanuit de E-thermostaat om naar Rooted Toon. En maandag nieuwe internetverbinding

Dat console gedeelte moet ik nog maar kijken, geen ervaring mee. Dus even zoeken naar een uitleg
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Wifi connection dropped

Post by TheHogNL »

Hoe heb je alles aangesloten (je wifi unify en de kpn router)? Ik denk dat je probleem daar in moet zoeken (ook al lijkt het dat de rest wel werkt).
Wellicht stond je ziggo modem in bridge (en deed je unify dhcp) en je kpn router niet waardoor er nu twee dhcp-servers staan.
Member of the Toon Software Collective
Geert-JanG
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Thu Jan 09, 2020 11:19 am

Re: Wifi connection dropped

Post by Geert-JanG »

Ik ga (als ik er straks tijd voor heb) even een andere router ertussen gooien om te kijken of dat het oplost als test.

Ik had de Ziggo modem in bridge naar een software router (pfsense).
Nu heb ik vanuit het KPN NT de UTP weer direct naar de pfsense server. En daar de VLANs afgehandeld en doorgestuurd.
Vaak kom ik wel uit dit soort dingen maar het is best veel nieuw spul dus even goed in duiken.

Wel jammer dat van de 12 WiFi apparaten juist de Toon er last van heeft.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Wifi connection dropped

Post by TheHogNL »

De KPN aansluiting zit in de WAN kant van de pfsense? Dan zit je goed. Waarom eigenlijk pfsense er tussen?

Met console bedoel ik even met de seriele kabel op de Toon aansluiten (waarmee je hem geroot hebt) en inloggen in de Toon via die manier (moet je wel busybox bijwerken om 'getty' te krijgen).
Member of the Toon Software Collective
Geert-JanG
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Thu Jan 09, 2020 11:19 am

Re: Wifi connection dropped

Post by Geert-JanG »

Pfsense zit er niet tussen maar is de vervanger van de Experiabox. Zo blijft alles snel en kan ik meer configureren.
(En bijkomend voordeel dat het weer een stroom verbruiker scheelt. Pfsense draait op een VMware server waar ook bv home assistant op draait)

Ik snap wat het inhoud maar heb nog nooit zelf handmatig een seriële connectie vanuit een raspberry gemaakt.
Heb alleen de scripts gedraaid voor rooten en update-en.
Dus moet opzoek naar de commando’s en programma’s.

Maar ga het eerst aan de netwerk kant proberen aangezien ik daar iets meer in thuis ben
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Wifi connection dropped

Post by TheHogNL »

Geert-JanG wrote:Pfsense zit er niet tussen maar is de vervanger van de Experiabox. Zo blijft alles snel en kan ik meer configureren.
(En bijkomend voordeel dat het weer een stroom verbruiker scheelt. Pfsense draait op een VMware server waar ook bv home assistant op draait)
Maar hoe zit de experiabox dan aan de pfsense? Ik hoop in een vlan wat je als 'WAN' beschouwd in pfsense. Want anders hangt de pfsense en de experiabox allebei ip adressen uit te delen.
Member of the Toon Software Collective
Geert-JanG
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Thu Jan 09, 2020 11:19 am

Re: Wifi connection dropped

Post by Geert-JanG »

De experiabox ligt ergens in een kast in z’n doos. Pfsense vervangt de hele experiabox.
De glasvezel word door de NT/FTU omgezet in UTP en die gaat rechtstreeks naar pfsense. Dit kan als je geen vaste telefoon gebruikt van KPN. Pfsense split het internet en iptv VLAN op en routert alles.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Wifi connection dropped

Post by TheHogNL »

Geert-JanG wrote:De experiabox ligt ergens in een kast in z’n doos. Pfsense vervangt de hele experiabox.
De glasvezel word door de NT/FTU omgezet in UTP en die gaat rechtstreeks naar pfsense. Dit kan als je geen vaste telefoon gebruikt van KPN. Pfsense split het internet en iptv VLAN op en routert alles.
Owh ok duidelijk :)
Kijk even waar je leasetime op je pfsense op staat voor dhcp. Staat die toevallig op 5 of 10 minuten?
Member of the Toon Software Collective
Geert-JanG
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Thu Jan 09, 2020 11:19 am

Re: Wifi connection dropped

Post by Geert-JanG »

Denk je dat ik het bij de DHCP instellingen moet zoeken? Die zijn niet veranderd en dan zou het via de UTP ook gek moeten doen. Vandaag helaas geen tijd meer.
Ga morgen even een access point erbij plaatsen en kijken wat dat doen. Anders via een router
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Wifi connection dropped

Post by TheHogNL »

Geert-JanG wrote:Denk je dat ik het bij de DHCP instellingen moet zoeken? Die zijn niet veranderd en dan zou het via de UTP ook gek moeten doen. Vandaag helaas geen tijd meer.
Ga morgen even een access point erbij plaatsen en kijken wat dat doen. Anders via een router
Succes!
Member of the Toon Software Collective
Geert-JanG
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Thu Jan 09, 2020 11:19 am

Re: Wifi connection dropped

Post by Geert-JanG »

Even een kleine status update.
Nog weinig tijd gehad maar er was een update voor mijn UniFi access points.
community.ui.com/releases/UAP-USW-Firmw ... 24c?page=2

Deze geïnstalleerd en 2 uur geleden de UTP uit de Toon gehaald en voor nu doet ie het. Fingers crossed dat het zo blijft
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”