Toon App: Water

Forum about forum-provided applications on Toon

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Post Reply
oepi-loepi
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 628
Joined: Sat Feb 09, 2019 7:18 pm

Re: Toon App: Water

Post by oepi-loepi »

kabelmanroel wrote:Why not use espeasy or tasmota on the D1 mini?
As long as you have the output on a webportal (http://ipofdevice/water.html) is like this : {"waterflow":"0","waterquantity":"2295565"} everything you want is possible.

I know tasmota as well as espeasy. I use them with Domoticz on the MQTT protocol. Toon does not have the MQTT on board so flashing custom software is really best, reliable and almost "stupid-proof". Why would you want to flash different software with a lot of options you cannot use?
kabelmanroel
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Thu Aug 07, 2014 2:40 pm

Re: Toon App: Water

Post by kabelmanroel »

westpat wrote:Short version of using a Toon optical (gas)sensor to read your watermeter.

Place de optical sensor on the water meter (I have a sensus 620 from Vitens):
Image
It does take some tinkering to get it positioned right, but the way it is positioned in above picture works for me.

The 3.5 mm jack electrical assignment:
Image
I used a 3.5 mm female jack connector and soldered some Dupont jumper wires onto it, with the colors in the picture.
Then just plug the original white wire that came with the sensor in the sensor and the female jack.

Connect jumper wires to the Pi:
Image
Using Dupont jumper wires might not be the best kind of wires to use, since they are very thin and are susceptible to electrical interference causing false readings.

Now I use Node-red to receive and convert the information from the sensor, but that's just how I do it.

In Node-red add a pi gpiod node and configure like below:
Image
Make sure you set the resistor to Pull-up and give enough Debounce time.
Change the host to whatever IP address your Pi is running at or use the rpi-gpio in node if the pins are local to Node-red.

This will give you a 1 or 0 as output from the node everytime the metal part on the wheel in the meter passes along the optical sensor.
The sensor will generate a pulse when going from red plastic to metal and vice versa.
This means that 2 pulses equal 1 liter of water, so remember to divide the number of pulses by 2 to get water consumption in liters.

I also incorporated the P1 data into my Node-red flow, which I need to convert to DSMR 2.2 to feed my Meetmodule.
And since we have all the data at hand, why not output it over a TCP connection and MQTT as well.
This is what my flow looks like:
Image

I don't think this forum is the right place to go into detail about this flow, but this is what happens:
  • The PIN 7 feeds the counterGlobal with pulses and these are added up to the meter total and stored in memory
  • From that total the previous reading from 15 seconds ago is subtracted, giving us the usage in liters
  • This usage is multiplied by 4 to get a flowrate of liters per minute, which is also stored in memory
  • Whenever the http in node receives a request, the stored values are returned as a JSON string: {"waterflow":"0","waterquantity":"438730"}
So besides feeding Toon with data this way, I can feed any number of devices with data.
Like for example Domoticz:
Image
Or my Node-red Dashboard:
Image

That's all folks! :)
Great work :-)
Please share the Node Red Flow
oepi-loepi
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 628
Joined: Sat Feb 09, 2019 7:18 pm

Re: Toon App: Water

Post by oepi-loepi »

Indeed great work and thanks for sharing @Westpat .
westpat
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Fri Feb 12, 2021 5:50 pm

Re: Toon App: Water

Post by westpat »

@kabelmanroel, @oepi-loepi,

Thank you! I have edited my initial post and added a link to the Node-red flow source: flows.nodered.org
Toon: pn=6500-1400-2001, sw=5.39.7
Ketelmodule: pn=6500-1200-4801, fw=37
Meetmodule: pn=6500-1102-0401, sw=35/37
Tebogo
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Wed Jan 20, 2021 10:12 am

Re: Toon App: Water

Post by Tebogo »

Ik loop tegen twee problemen aan.

Eerste probleem:
Ik heb 2 x NPN sensor en 2 x Wemos D1.
Met beide setjes krijg ik het voor elkaar dat de led gaat branden als de sensor in de buurt komt van metaal.
Maar op beide setjes zie ik geen verhoging in "waterflow" en "waterquantity" op http://ipwatermeter/water.html.
Dat zou toch wel moeten lijkt me?

Tweede probleem:
Op de Toon kan ik bij instellingen voor de ESP m'n ip-adres niet bevestigen met Save. Er gebeurt dan niks.
Wat kan er aan de hand zijn?

Versies:
Wemos D1: ToonWater2.ino.d1_mini.bin version 1.1.1
TSC: 2.1.5
Toonwater: 1.1.2

Bedankt!
Jasper
Member
Member
Posts: 85
Joined: Wed Jun 05, 2019 11:29 pm

Re: Toon App: Water

Post by Jasper »

Zit de sensor draad zeker weten op de juiste pin?
oepi-loepi
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 628
Joined: Sat Feb 09, 2019 7:18 pm

Re: Toon App: Water

Post by oepi-loepi »

Tebogo wrote:Ik loop tegen twee problemen aan.

Eerste probleem:
Ik heb 2 x NPN sensor en 2 x Wemos D1.
Met beide setjes krijg ik het voor elkaar dat de led gaat branden als de sensor in de buurt komt van metaal.
Maar op beide setjes zie ik geen verhoging in "waterflow" en "waterquantity" op http://ipwatermeter/water.html.
Dat zou toch wel moeten lijkt me?

Tweede probleem:
Op de Toon kan ik bij instellingen voor de ESP m'n ip-adres niet bevestigen met Save. Er gebeurt dan niks.
Wat kan er aan de hand zijn?

Versies:
Wemos D1: ToonWater2.ino.d1_mini.bin version 1.1.1
TSC: 2.1.5
Toonwater: 1.1.2

Bedankt!
Bedankt voor de feedback.

- Er zat een fout in het opslaan van het esp ip adres. In versie 1.1.3 heb ik dat gelijk hersteld.
- Zelf heb ik alleen getest met PNP sensor. Echter als ik op de Wemos een verbinding maak (met een los draadje) tussen de g en pin D2 dan loopt bij mij de teller op (na verversen met F5). Kun je dat eens proberen?

Ik had ook eerst een sensor 6-36Volt aangesloten. Het ledje brandde wel flauw maar contact werd niet gemaakt. Heb je een 5V sensor?
Tebogo
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Wed Jan 20, 2021 10:12 am

Re: Toon App: Water

Post by Tebogo »

Jasper wrote:Zit de sensor draad zeker weten op de juiste pin?
Yes, maar met de tip van Oepi-loepie, lijkt het erop dat de sensor defect is, of een draadbreuk..
Tebogo
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Wed Jan 20, 2021 10:12 am

Re: Toon App: Water

Post by Tebogo »

oepi-loepi wrote:
Tebogo wrote:Ik loop tegen twee problemen aan.

Eerste probleem:
Ik heb 2 x NPN sensor en 2 x Wemos D1.
Met beide setjes krijg ik het voor elkaar dat de led gaat branden als de sensor in de buurt komt van metaal.
Maar op beide setjes zie ik geen verhoging in "waterflow" en "waterquantity" op http://ipwatermeter/water.html.
Dat zou toch wel moeten lijkt me?

Tweede probleem:
Op de Toon kan ik bij instellingen voor de ESP m'n ip-adres niet bevestigen met Save. Er gebeurt dan niks.
Wat kan er aan de hand zijn?

Versies:
Wemos D1: ToonWater2.ino.d1_mini.bin version 1.1.1
TSC: 2.1.5
Toonwater: 1.1.2

Bedankt!
Bedankt voor de feedback.

- Er zat een fout in het opslaan van het esp ip adres. In versie 1.1.3 heb ik dat gelijk hersteld.
- Zelf heb ik alleen getest met PNP sensor. Echter als ik op de Wemos een verbinding maak (met een los draadje) tussen de g en pin D2 dan loopt bij mij de teller op (na verversen met F5). Kun je dat eens proberen?

Ik had ook eerst een sensor 6-36Volt aangesloten. Het ledje brandde wel flauw maar contact werd niet gemaakt. Heb je een 5V sensor?
Dank voor de tip, ik heb een 5V en een 6-36V. Op beide Wemos contact tussen g en D2 laat de teller oplopen. Zal eens onderzoeken of de 5V sensor defect is, of dat het een kabelbreuk is.Die van 6-36V licht heel licht op, waarschijnlijk te weinig. Kan er nog een spanningsregelaar tussen zetten. Anders maar een nieuwe bestellen.

Ik zie op de Toon dat 1.1.3 beschikbaar is, maar kan nog niet updaten, zal vannacht vanzelf gaan. Ik kijk er morgen naar.

Ik neem aan dat ToonWater2.ino.d1_mini.bin voor een Toon2 is en ToonWater1.ino.d1_mini.bin voor een Toon1?
Jasper
Member
Member
Posts: 85
Joined: Wed Jun 05, 2019 11:29 pm

Re: Toon App: Water

Post by Jasper »

Ik heb bij mijn 6v wel een weerstand zitten tussen de 5v en signaal. Wellicht is dat het verschil dat hij bij mij wel werkt?

Was ooit eens een how to van toen ik nog domoticz gebruikte, kan hem alleen niet meer terug vinden.
Jasper
Member
Member
Posts: 85
Joined: Wed Jun 05, 2019 11:29 pm

Re: Toon App: Water

Post by Jasper »

How to wasn't from Domoticz I used this one
https://www.jbswebcom.nl/knutselen/inde ... npm-sensor
Tebogo
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Wed Jan 20, 2021 10:12 am

Re: Toon App: Water

Post by Tebogo »

Tebogo wrote:Dank voor de tip, ik heb een 5V en een 6-36V. Op beide Wemos contact tussen g en D2 laat de teller oplopen. Zal eens onderzoeken of de 5V sensor defect is, of dat het een kabelbreuk is.Die van 6-36V licht heel licht op, waarschijnlijk te weinig. Kan er nog een spanningsregelaar tussen zetten. Anders maar een nieuwe bestellen.

Ik zie op de Toon dat 1.1.3 beschikbaar is, maar kan nog niet updaten, zal vannacht vanzelf gaan. Ik kijk er morgen naar.

Ik neem aan dat ToonWater2.ino.d1_mini.bin voor een Toon2 is en ToonWater1.ino.d1_mini.bin voor een Toon1?
Het lijkt dat de Wemos defect is. Ik kan op alle Dx de teller ophogen, behalve op D2 en D0. Vreemd, of is er nog een instelling die deze twee GPIO’s anders maken?

Update 1.1.3 is niet geïnstalleerd. Hoe kan ik dat forceren. Toon reboot, geen effect. Verversen in ToonStore, geen effect. Watermeter-app opstarten, geen effect.

Bedankt voor de hulp Jasper en oepi-loepi!
oepi-loepi
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 628
Joined: Sat Feb 09, 2019 7:18 pm

Re: Toon App: Water

Post by oepi-loepi »

Tebogo wrote: Dank voor de tip, ik heb een 5V en een 6-36V. Op beide Wemos contact tussen g en D2 laat de teller oplopen. Zal eens onderzoeken of de 5V sensor defect is, of dat het een kabelbreuk is.Die van 6-36V licht heel licht op, waarschijnlijk te weinig. Kan er nog een spanningsregelaar tussen zetten. Anders maar een nieuwe bestellen.

Ik zie op de Toon dat 1.1.3 beschikbaar is, maar kan nog niet updaten, zal vannacht vanzelf gaan. Ik kijk er morgen naar.

Ik neem aan dat ToonWater2.ino.d1_mini.bin voor een Toon2 is en ToonWater1.ino.d1_mini.bin voor een Toon1?
Een NPN sensor geeft maakt de uitgang laag dus dat zal met de sensor dan ook moeten werken. (Bruin = Wemos 5V, Blauw = Wemos g, Zwart = D2). Iemand anders geprobeerd met een NPN inductieve sensor?

D2 heeft een interne pullup dus weerstanden enzo zouden niet nodig zijn.

Inmiddels is de toonWater update goedgekeurd en kan worden geinstalleerd via de toonStore.

Voor toon1 en toon2 zit er geen verschil in de Wemos software.
Toonwater.ino is een versie met alleen een watermeter. Die maakt een portal tussen de sensor en de toon.
Toonwater2.ino is hetzelfde maar met een extra mogelijkheid om ook de sensorpulsen naar Domoticz te gooien. Gebruik je dat niet, dan kun je ook de andere versie gebruiken.
Tebogo
Starting Member
Starting Member
Posts: 42
Joined: Wed Jan 20, 2021 10:12 am

Re: Toon App: Water

Post by Tebogo »

oepi-loepi wrote: Inmiddels is de toonWater update goedgekeurd en kan worden geinstalleerd via de toonStore.

Voor toon1 en toon2 zit er geen verschil in de Wemos software.
Toonwater.ino is een versie met alleen een watermeter. Die maakt een portal tussen de sensor en de toon.
Toonwater2.ino is hetzelfde maar met een extra mogelijkheid om ook de sensorpulsen naar Domoticz te gooien. Gebruik je dat niet, dan kun je ook de andere versie gebruiken.
toonWater update naar 1.1.3 gelukt! Werkt perfect!

EDIT: 1.1.3 werkt prima, alleen in de ToonStore blijft de melding staan dat er een nieuwe versie is, en dat ik 1.1.2 heb geïnstalleerd. Rechtsboven staat er dan toch 1.1.3

Probleem met m’n sensor opgelost: Andere Wemos gepakt, werkt goed. Vorige lijkt dus defect.

Idee 1: i.p.v. sensorpulsen naar Domoticz te sturen, hiervoor een MQTT bericht van te maken?
Idee 2: Reset button een stuk kleiner maken, heb er al een keer per ongeluk opgedrukt, toen ik de tellerstand wilde invoeren.
Idee 3: Gekoppeld aan 2, een een invulveld, met een OK button voor het invoeren van de tellerstand?
Last edited by Tebogo on Thu Feb 18, 2021 3:19 pm, edited 1 time in total.
Jasper
Member
Member
Posts: 85
Joined: Wed Jun 05, 2019 11:29 pm

Re: Toon App: Water

Post by Jasper »

Idee 3 had ik ook al aangedragen, bij setup je eerste meterstand ingeven, nu heb ik op 1 dag een verbruik van 2200m3 staan.
Post Reply

Return to “Toon Apps”