Oude Toon nog goed?

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

jiepiewie
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Sat Sep 17, 2022 10:31 am

Oude Toon nog goed?

Post by jiepiewie »

Om maar met de deur in huis te vallen: ik kan een Toon kopen van iemand maar deze Toon is 5 jaar geleden(!) uitgezet en sindsdien niet meer gebruikt. Is deze Toon nog te rooten of moet ik op zoek gaan naar een die pas geleden nog aan is geweest?
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Oude Toon nog goed?

Post by TheHogNL »

Ja dat is zeker te doen maar waarschijnlijk niet via de software truuk. Je zult wat kabeltjes moeten aansluiten aan de binnenkant van de toon op een Raspberry Pi.
Een toon van 5 jaar oud is een toon1 en dat is echt niet de moeite waard om over te nemen hoor. Voor 10 euro max misschien.
Member of the Toon Software Collective
jiepiewie
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Sat Sep 17, 2022 10:31 am

Re: Oude Toon nog goed?

Post by jiepiewie »

TheHogNL wrote: Sat Sep 17, 2022 1:38 pm Ja dat is zeker te doen maar waarschijnlijk niet via de software truuk. Je zult wat kabeltjes moeten aansluiten aan de binnenkant van de toon op een Raspberry Pi.
Dank voor de bevestiging. Raspberry PI heb ik hier nog wel ergens liggen dus ben benieuwd of mij dat gaat lukken. Werkt jouw Root-A-Toon script niet op deze oudere Toon? Staat er ergens nog een duidelijke handleiding voor de JTAG-manier want het filmpje dat ik zag had wel heul veul kabels meer dan alleen die JTAG...
Een toon van 5 jaar oud is een toon1 en dat is echt niet de moeite waard om over te nemen hoor. Voor 10 euro max misschien.
Tja, een Toon2 is gelijk weer erg veel duurder dan dan die oudere Toon 1 en het is voor mij ook puur om te kijken of het wat is als vervanging van mijn huidige Valliant thermostaat. Uiteindelijke doel is om ook onze CV 'smart' te maken en daar is zo'n gerootte Toon mischien wel makkelijk bij.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Oude Toon nog goed?

Post by TheHogNL »

Check even de how to root quick guide: viewtopic.php?t=11235

De oude versie heeft wat problemen met de scripts die worden gebruikt bij het rooten met de software truuk, vandaar.
Member of the Toon Software Collective
jiepiewie
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Sat Sep 17, 2022 10:31 am

Re: Oude Toon nog goed?

Post by jiepiewie »

TheHogNL wrote: Sat Sep 17, 2022 2:28 pm Check even de how to root quick guide: viewtopic.php?t=11235

De oude versie heeft wat problemen met de scripts die worden gebruikt bij het rooten met de software truuk, vandaar.
Top! Ik had die guide al gezien en ook wat andere guides/filmpjes bekeken. Ondertussen de Toon naast me liggen en die heeft versie 3.2.21. Nu kan ik hem ook aan mijn netwerk hangen en eventueel laten updaten. Is dat slim of moet ik gelijk 'los' gaan m.b.v. Root-A-Toon?
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Oude Toon nog goed?

Post by TheHogNL »

Als hij wil updaten via de normale manier dan zou ik dat doen. En dan pas rooten.
Member of the Toon Software Collective
jiepiewie
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Sat Sep 17, 2022 10:31 am

Re: Oude Toon nog goed?

Post by jiepiewie »

TheHogNL wrote: Sat Sep 17, 2022 6:52 pm Als hij wil updaten via de normale manier dan zou ik dat doen. En dan pas rooten.
En gedaan. Ik zit nu op 6.0.9 en heb te maken met error D03 en kan ik niet meer updaten. Kan ik nu beginnen met het rooten?
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Oude Toon nog goed?

Post by TheHogNL »

Ja nu kan je gaan rooten. 6.0.9 is geschikt om te rooten. D03 maakt niet uit in dit geval
Member of the Toon Software Collective
jiepiewie
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Sat Sep 17, 2022 10:31 am

Re: Oude Toon nog goed?

Post by jiepiewie »

TheHogNL wrote: Sun Sep 18, 2022 11:17 am Ja nu kan je gaan rooten. 6.0.9 is geschikt om te rooten. D03 maakt niet uit in dit geval
Ik ben er mee begonnen maar loop toch vast. RasPi is actief en mijn Toon is verbonden met de RasPi. TCPDump is geinstalleerd. Hoe ga ik dan verder met de scripts van Root-A-Toon? Daarover staat niets in de PDF of op de github pagina. Dus heb ik een gitclone van Root-A-Toon gemaakt op de RasPi maar ik loop vast op een error in het script als ik "sudo bash root-toon.sh payload":

Code: Select all

- root-toon.sh: regel 41: exit: tcpdump failed: vereist een numeriek argument
Hoe nu verder?

Heb je wel de raspi versie geinstalleerd die aanbevolen is (Raspbian Buster, https://downloads.raspberrypi.org/raspi ... 021-05-28/) ? Beetje terug naar twee jaar geleden dus :)
Denk compatibiliteits probleem met nieuwere versies raspbian.

Je kan ook de usb methode gebruiken https://github.com/JackV2020/Root-A-Toon-USB-Stick
Last edited by jiepiewie on Sun Sep 18, 2022 12:24 pm, edited 2 times in total.
jiepiewie
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Sat Sep 17, 2022 10:31 am

Re: Oude Toon nog goed?

Post by jiepiewie »

jiepiewie wrote: Sun Sep 18, 2022 12:17 pm
TheHogNL wrote: Sun Sep 18, 2022 11:17 am Ja nu kan je gaan rooten. 6.0.9 is geschikt om te rooten. D03 maakt niet uit in dit geval
Ik ben er mee begonnen maar loop toch vast. RasPi is actief en mijn Toon is verbonden met de RasPi. TCPDump is geinstalleerd. Hoe ga ik dan verder met de scripts van Root-A-Toon? Daarover staat niets in de PDF of op de github pagina. Dus heb ik een gitclone van Root-A-Toon gemaakt op de RasPi maar ik loop vast op een error in het script als ik "sudo bash root-toon.sh payload":

Code: Select all

- root-toon.sh: regel 41: exit: tcpdump failed: vereist een numeriek argument
Hoe nu verder?

Heb je wel de raspi versie geinstalleerd die aanbevolen is (Raspbian Buster, https://downloads.raspberrypi.org/raspi ... 021-05-28/) ? Beetje terug naar twee jaar geleden dus :)
Denk compatibiliteits probleem met nieuwere versies raspbian.

Je kan ook de usb methode gebruiken https://github.com/JackV2020/Root-A-Toon-USB-Stick
Heb je nu mijn eigen bericht aangepast @TheHogNL? Ik had dat commentaar over de juiste OS-versie niet geplaatst... Affijn: ik heb inderdaad de laatste versie gebruikt want die had ik nog op mijn RasPI staan. Dus maar die versie net gedownload en op een andere SD-card gezet. Maar even opnieuw beginnen nu...
Last edited by jiepiewie on Sun Sep 18, 2022 6:54 pm, edited 2 times in total.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Oude Toon nog goed?

Post by TheHogNL »

Ha inderdaad. Foutje.
Ipv quote op edit gedrukt :)
Member of the Toon Software Collective
jiepiewie
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Sat Sep 17, 2022 10:31 am

Re: Oude Toon nog goed?

Post by jiepiewie »

De status tot nu toe: RasPi draait, Toon is verbonden met de AP. Root-toon.sh (met payload) draait op de achtergrond en wacht op de Toon-update query. De herstart-optie werkte niet blijkbaar dus heb ik maar de stekker er 'even' uitgehaald om een reboot te forceren. Reboot gedaan maar geen update-verzoek. En die komt maar niet want ik krijg geen 'Update' button te zien in het software-scherm. Ik draai dus nu 6.0.9 en kan niet updaten.. Of moet ik hier geduld voor hebben?
Last edited by jiepiewie on Sun Sep 18, 2022 8:04 pm, edited 1 time in total.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Oude Toon nog goed?

Post by TheHogNL »

Je krijgt ook geen update te zien. Maar je moet gewoon een paar keer naar het 'software' scherm en weer weg. Elke keer dat je naar 'software' gaat, doet hij onderwater een update controle. Maar het kan even duren voordat hij hem ziet want vanaf 6.x.x werkt het even wat anders en duurt het even voordat de toon op de 'oude' manier de update verzoek stuurt.

Laat hem even een tijdje zo staan. Soms had ik na 10 minuten geluk. Soms na een uur. Soms was een reboot nodig. Zolang hij maar aan de wifi van de RasPi zit en het script draait. Dan gewoon dus op menu 'software' blijven drukken.
Member of the Toon Software Collective
jiepiewie
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Sat Sep 17, 2022 10:31 am

Re: Oude Toon nog goed?

Post by jiepiewie »

TheHogNL wrote: Sun Sep 18, 2022 8:14 pm Laat hem even een tijdje zo staan. Soms had ik na 10 minuten geluk. Soms na een uur. Soms was een reboot nodig. Zolang hij maar aan de wifi van de RasPi zit en het script draait. Dan gewoon dus op menu 'software' blijven drukken.
De hele nacht de Toon aan gelaten en verbonden aan de RasPi. Vanmorgen maar weer eens geprobeerd en opeens kreeg ik een update-query. Vervolgens ging de rest van het script 'los':

Code: Select all

Rooting your toon
Patching firewall
Detected QB2 device, installing dropbear and setting password
Installing dropbear (2015.71-r0) to root...
update-alternatives: Linking //usr/bin/scp to /usr/sbin/dropbearmulti
update-alternatives: Linking //usr/bin/ssh to /usr/sbin/dropbearmulti
 Adding system startup for /etc/init.d/dropbear.
Configuring dropbear.
Flushing iptables: iptables.
Loading iptables settings: iptables.
Starting Dropbear SSH server: Public key portion is:
ssh-rsa <hele lange key weggehaald>
root@eneco-001-087012
Fingerprint: md5 3d:46:dd:aa:67:32:ca:e4:60:75:95:ed:ed:4e
dropbear.
===================================================================================================================================================================
Welcome to the rooted Toon upgrade script. This script will try to upgrade your Toon using your original connection with Eneco. It will start the VPN if necessary.
Please be advised that running this script is at your own risk!

Version: 4.75  - TheHogNL - 02-07-2022

===================================================================================================================================================================

Only fixing files.
creating backup of inittab...
creating backup of chrony.conf...
creating backup of hosts...
creating backup of config_happ_scsync.xml...
creating backup of qmf_tenant.xml.save ...
FIXING: Downloading resources.rcc TSC mod for this version 6.0.9.
FIXING: Now updating all toonstore installed apps
-- Updating custom app toonstore to release 5.1.3 ... DONE
EDITING: Time server, removes unnecessary link to Quby
EDITING: Hosts file, removes unnecessary link to Quby
EDITING: Disable add google DNS on top of resolv.conf
EDITING: disable ovpn connection to quby
EDITING: Activating Toon, enabling ElectricityDisplay and GasDisplay
EDITING: removing data gathering by Quby and whitelisting web services
EDITING: disabling Eneco subscription feature apps to free up memory on this toon 1
EDITING: disabling KPI and weather happ as these are not necessary on rooted toons
EDITING: disabling samba nmbd on toon 1 as probably it is not necessary
EDITING: download certificate store pem file
Finished fixing files!
mkstemp: No such file or directory
Warning: Permanently added '192.168.4.15' (RSA) to the list of known hosts.
root@192.168.4.15's password:
Is alles nu goed gegaan? Zo te zien wel maar 'mijn' Toon ziet er niet anders uit ofzo. Ik heb wel een aantal nieuwe notificaties:
  • eentje over een nieuwe 'TSC resource file' plus een extra TSC menu in de instellingen. Kan ik die TSC resources bijwerken zonder problemen?
  • een melding dat de webserver certificaten zijn bijgewerkt.
  • Ook zie ik een ToonStore-icoon maar de store zelf is leeg. Kan dat te maken hebben met dat mijn Toon nog steeds is verbonden met de RasPi? Kan ik hem weer aan mijn normale netwerk koppelen?
Is alles nu goed gegaan en wat zijn 'mijn' eventuele volgende stappen? Of ben ik nu klaar? Ik kan nu inloggen op mijn Toon want ik zie een cmd. Als ik dat doe zie ik een update-rooted.sh. Moet ik die soms starten?
Last edited by jiepiewie on Mon Sep 19, 2022 8:02 am, edited 2 times in total.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Oude Toon nog goed?

Post by TheHogNL »

Je kan hem nu weer aan je wifi hangen en dan ben je eigenlijk klaar.
De rest kan je vergeten :)
Member of the Toon Software Collective
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”