Warmtepomp reageert niet niet langer op warmtevraag

Dit is de Nederlandse tak van het Forum voor de Opentherm gateway (OTGW) van Schelte

Moderator: hvxl

Post Reply
Entune
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Mon Nov 13, 2023 4:05 pm

Warmtepomp reageert niet niet langer op warmtevraag

Post by Entune »

We zijn vanuit een installatiebedrijf meerdere warmtepompen nl Intergas Xtend en de Remeha Elga Ace aan monitoren en aansturen. Uitlezen gaat zonder problemen. Bij sturen gaat het bij beide warmtepompen verkeerd.
We sturen op Control Setpoint(CS):
Na een a twee dagen draaien op bijgestuurde CS, reageert de warmtepomp niet langer of warmtevraag.

De warmte-vraag staat op 1 zoals ook in het rapport te lezen is.

Code: Select all

 00000011/00000010	51.41	00000000/00000000	0.00	0.00	100.00	0/0	20.00	0.00	1.45	0.00	0.00	18.84	19.55	0.00	10.00	0.00	0.00	0	0/0	0/0	0.00	55.00	00000000/00000000	0	0	0	0	0	0	0	0	0	0
Mijn CS-override-input heeft geen effect, en ook de originele CS van de thermostaat werkt niet meer, na stoppen met sturen van CS.
De warmtepomp blijft uit en doet geen enkele poging te verwarmen. Beide systemen meldden geen storingen; Remeha : System OK e Intergas idem dito.

Bij de Intergas kreeg ik de boel toch nog aan de praat met een reset -> GW=R. Dit was ook te zien op de warmtepomp zelf; de streefwaarde schoot van 15 graden naar 51.
Bij remeha moeten we dan eerst een power-off-on-cycle doen, hetgeen niet wenselijk is.
Mijn firmware versie:OpenTherm Gateway 6.5, met de meest recente versie van OTGW.

Wat kan de oorzaak zijn van deze freezes van de warmtepomp?
Alvast bedankt
hvxl
Senior Member
Senior Member
Posts: 1967
Joined: Sat Jun 05, 2010 11:59 am
Contact:

Re: Warmtepomp reageert niet niet langer op warmtevraag

Post by hvxl »

Ik heb zelf nog totaal geen ervaring met warmtepompen, dus ik ben bang dat ik niet heel behulpzaam kan zijn.

Uit een enkel overzichtsrapport valt sowieso niet erg veel op te maken. Ik zou zelf een uitgebreide log van de opentherm berichten (dus niet met PS=1) van de 2 situaties (aansturing door een thermostaat tegenover CS commando's) maken en die bestuderen om te kijken of er een belangrijk verschil te ontdekken is.

Als je die 2 logs als bijlage aan een post hangt ben ik zeker bereid er een blik op te werpen.
Schelte
Entune
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Mon Nov 13, 2023 4:05 pm

Re: Warmtepomp reageert niet niet langer op warmtevraag

Post by Entune »

Ha mooi. Dan ga ik dat in orde maken.
Ik heb nu alle logging uitstaan omdat mijn script PS=1 gebruikt om alle variabelen uit te lezen. Dan pas ik dat aan zodat na het uitvoeren/uitlezen van het PS=1 -rapport de logging weer wordt aangezet met PS=0.
Ik kom hier nog op terug. Alvast bedankt.
Mvg, Henk-Jan
hvxl
Senior Member
Senior Member
Posts: 1967
Joined: Sat Jun 05, 2010 11:59 am
Contact:

Re: Warmtepomp reageert niet niet langer op warmtevraag

Post by hvxl »

OTmonitor heeft daar een vinkje voor. Maar vanwege de lage baudrate waarmee de OTGW communiceert kost het versturen van een PS=1 rapport bijna een kwart seconde. Er bestaat daardoor een redelijke kans dat je 1 of 2 berichten mist. Dat kunnen net belangrijke berichten zijn. Dus liefst het PS=1 commando zo weinig mogelijk gebruiken. En bij voorkeur helemaal niet.
Schelte
Post Reply

Return to “Opentherm Gateway Forum (NL)”