Toon (vloer)koeling

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Kadinc
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Apr 06, 2016 5:17 pm

Toon (vloer)koeling

Post by Kadinc »

Mijn warmtepomp heeft ook de mogelijkheid om te koelen. Normaliter wordt via een potentiaalvrij contact de werking van de mijn standaard thermostaat omgekeerd zodat we kunnen koelen.

Is het mogelijk dat we in thermostat plus de optie krijgen om de toon omgekeerd te laten regelen. Dus als de setpoint lager is dan de werkelijke waarde dat dan het contact voor de warmtepomp wordt gesloten.

Alvast bedankt
Toonz
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1877
Joined: Mon Dec 19, 2016 1:58 pm

Re: Toon (vloer)koeling

Post by Toonz »

Helaas kan dat niet standaard met de Toon keteladapter.
Ik heb wel onlangs voor een kennis een oplossing hiervoor gemaakt met behulp van een Raspberry Pi.

Op zijn Toon draait een 'Koeling' app die de Raspberry Pi aanstuurt (app staat niet in de ToonStore).
Op de Raspberry Pi draait een NodeRed flow die een van de GPIO pinnen van de Raspberry aanstuurt op basis van http calls vanuit de Toon Koeling app.
Die GPIO pin is aangesloten op een relais die de koeling functie aanstuurt op de warmtepomp.

Laat maar weten of dit iets is wat je ook zou willen doen.
Waarschijnlijk zijn er simpelere oplossingen mogelijk om een relais aan te sturen vanuit de Toon maar dit werkt in ieder geval wel.
member of the Toon Software Collective
Kadinc
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Apr 06, 2016 5:17 pm

Re: Toon (vloer)koeling

Post by Kadinc »

Dank je wel voor deze workaround, ik had eigenlijk gehoopt dat we de k factor (versterkingsfactor) een negatief getal zouden kunnen invullen zodat de regeling omgekeerd werkt.

Nogmaals bedankt.
oepi-loepi
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 636
Joined: Sat Feb 09, 2019 7:18 pm

Re: Toon (vloer)koeling

Post by oepi-loepi »

Dat zou inderdaad op diezelfde manier (of via Websockets) ook prima kunnen met een ESP8266.Bijvoorbeeld een Wemos met een relais boardje (https://nl.aliexpress.com/item/32596395175.html).
Kadinc
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Apr 06, 2016 5:17 pm

Re: Toon (vloer)koeling

Post by Kadinc »

Aangezien ik weinig kaas heb gegeten van het programmeren zal ik waarschijnlijk gaan voor de workaround dat ik de setpoint lager instel dan de werkelijke temperatuur, dan zal de warmtepomp verwarmen oftewel dus koelen. Ik heb nog wel een akkoord d1 liggen en een relais aanschaffen is het probleem niet, maar de software schrijven wel :).

Ik kan het eventueel proberen met een siemens logo.

In ieder geval bedankt voor de tip
Kadinc
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Apr 06, 2016 5:17 pm

Re: Toon (vloer)koeling

Post by Kadinc »

Het is een Mitsubishi ecodan, deze dien je zelf handmatig op koeling over te zetten.

Weten jullie toevallig van de PID regeling van de toon is ingenesteld. Dan zou ik de P actie kunnen beinvloeden met een negatief getal zodat de toon averechts gaat werken.
Kadinc
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Apr 06, 2016 5:17 pm

Re: Toon (vloer)koeling

Post by Kadinc »

Ondertussen al gevonden.

Het is in config_happ_thermstat.xml, heating factor aanpassen naar een negatief getal. In mijn geval van 0,000755 naar -0,000755.

Is het mogelijk dat er een knopje wordt toegevoegd aan thermostat+, waarbij deze waarde van positief naar negatief wordt veranderd. Dan kan ook de vuurhaard worden veranderd in ijsblokjes :).

Zou geweldig zijn als dit aangepast kan worden.
oepi-loepi
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 636
Joined: Sat Feb 09, 2019 7:18 pm

Re: Toon (vloer)koeling

Post by oepi-loepi »

Ik ben een beetje bang dat de versterkings factor regelmatig wordt bijgesteld door de toon zelf. Het is immers een slimme thermostaat en de pid regeling wordt dus bijgesteld. Een knopje die alleen de P omkeert zal in dat geval van korte duur effect hebben.

Is het geen optie om een device te maken die de toon controleerd en bij bijvoorbeeld twee gaden boven setpoint een relais schakelt (koelen)?
Kadinc
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Apr 06, 2016 5:17 pm

Re: Toon (vloer)koeling

Post by Kadinc »

Ik ben het op dit moment aan het monitoren, wat ik tot nu toe heb gezien is dat outsiderate en outsiderate0 worden aangepast. Dit is ook begrijpelijk aangezien het weer continu veranderd. Echter worden de waarden outsiderate1 en 2 en ook de heatingfactor niet aangepast en staat deze waarde nog steeds op een negatieve waarde -0,000755.
oepi-loepi
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 636
Joined: Sat Feb 09, 2019 7:18 pm

Re: Toon (vloer)koeling

Post by oepi-loepi »

Ok, ik ben benieuwd of die dan toch behouden blijft.
Toonz
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1877
Joined: Mon Dec 19, 2016 1:58 pm

Re: Toon (vloer)koeling

Post by Toonz »

Op mijn dev Toon werd de waarde na een paar uur weer overschreven naar een positief getal
member of the Toon Software Collective
Kadinc
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Apr 06, 2016 5:17 pm

Re: Toon (vloer)koeling

Post by Kadinc »

Die van mij staat al bijna een dag op de negatieve getal. Ook een paar reboots gegeven via tsc menu en ssh om te kijken of deze werd overgeschreven, maar het staat nog steeds op negatief.
Ik zal het van de week weer melden.
oepi-loepi
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 636
Joined: Sat Feb 09, 2019 7:18 pm

Re: Toon (vloer)koeling

Post by oepi-loepi »

Ik heb hem ook eens negatief gesteld. Lijkt mij wel lekker een beetje koeling.
oepi-loepi
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 636
Joined: Sat Feb 09, 2019 7:18 pm

Re: Toon (vloer)koeling

Post by oepi-loepi »

ook bij mij na een paar uur weer een positief getal..
Kadinc
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Apr 06, 2016 5:17 pm

Re: Toon (vloer)koeling

Post by Kadinc »

Nou bij mij al drie dagen op het negatief getal. Ook blijft de toon "verwarmen" terwijl de SP lager staat dan de actuele waarde.

Joost mag weten waarom die van mij negatief blijft staan.
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”