Test programma domotica interface

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Heino Peters »

Imnama, DMB,

Mijn excuses. DMB had eerder al een oplossing voor dit probleem gevonden en op dit forum gepubliceerd. Ik heb verzuimd de nieuwe versie op de site van Elektuur (Elektor) te publiceren. Zojuist heb ik de nieuwe zip-file aangeboden aan de redactie van de site, dus hij zal binnenkort wel verschijnen. Voor wie niet kan wachten kun je hem hier al oppakken. De I/O module heeft hiermee versienummer 3 van de software gekregen. Let wel op: als je nieuwe software in de I/O module laadt, dan wordt het ID altijd automatisch weer '?'. Met de functie 'm' (pagina 78 van het boek) kun je het weer wijzigen.

Heino

<b>Download Attachment:</b> [img]images/icon_paperclip.gif[/img] DomoticaSoftware.zip<br />96.31 KB
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Heino Peters »

Imnama,

Na ontvangst van de 'X' [58] stuur jij [FF]. Dit is correct: je start hiermee een nieuwe communicatie op. Vervolgens ontvang je '5' [35]. Dit zou de netwerkstatus moeten zijn (I/O module gevonden met wijziging), maar het zou ook een foutmelding kunnen zijn als reactie op een niet bestaande commandocode (zie pagina 28-29 van het boek). Als je me even laat weten of je probleem goed te reproduceren is en wat de condities zijn, dan test ik het zelf ook even en kijk ik of ik je kan helpen. Dat van die 3 seconden is inderdaad wel erg lang. Het kan natuurlijk zijn dat Windows je PC even aan de praat heeft gehouden, maar dan is het meestal niet reproduceerbaar. Laat ook even weten of het met versie 3 van de software van de I/O module nog steeds fout gaat, want misschien lost dat je probleem al op.

Heino
imnama
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Tue Oct 16, 2007 8:30 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by imnama »

Is 100 % reproduceerbaar. DWZ, ik stuur F en ontvang F.
Zodra ik dan een IO_Module wijzig (schakelaartje indrukken) dan ontvang ik een X.
So far so good.
Echter, na de eerste F die ik dan verstuur moet ik 3 sec wachten.
Ik zal V3 morgen (Dinsdag) testen, zoals iedereen nogal druk etc.
vooraldenbucht
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Tue Nov 06, 2007 4:24 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by vooraldenbucht »

Kan iemand mij vertellen waar ik een voorbeeldje van dit programma kan downloaden ?

Ik heb er wschlk glad overgelezen, maar vind het niet . . . .

Geert.
vooraldenbucht
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Tue Nov 06, 2007 4:24 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by vooraldenbucht »

Ooooooooops,

gevonden !!
ratje
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Sun Dec 09, 2007 2:36 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by ratje »

Hoi DMB ik je testprogramma uitgeprobeerd en het werkt perfect.Ik zou nu zelf een programmatje willen schrijven in VB 6.0 maar heb wijnig ervaring in het programeren. Heb reeds enkele boeken VB gekocht maar vind het bos tussen de bommen niet.Zou het mogelijk zijn een voorbeeld van je testprogramma door te sturen.Bedank bij voorbaat.
Gert
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Sat Nov 03, 2007 2:48 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Gert »

Ik heb de interface schakeling en de i/o module gebouwd en de software voor de beide module's geladen. Omdat ik verder niet kan programmeren wilde ik het testprogramma gebruiken zoals die in dit forum aangeboden wordt. Alleen bij het opstarten van testprogramma krijg ik de melding:"Kan de toepassing niet initaliseren". Heeft iemand een idee? Op welke manier worden de commando's die in het boek beschreven staan van de PC naar de interface gestuurd? Gebeurt dit onder dos en met welk programma?
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by b_weijenberg »

Gert,

het zou kunnen dat het programma de .NET framework software nodig heeft.

.NET V1.1
http://www.microsoft.com/downloads/info ... ylang%3den

SP .NET V1.1
http://www.microsoft.com/downloads/info ... ylang%3den

.NET V2.0
http://www.microsoft.com/downloads/info ... ylang%3den

.NET V3.0
http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en

.NET V3.5
http://www.microsoft.com/downloads/info ... ylang%3den

Het zijn zelfstandige versies dus ze moeten allemaal achtereenvolgens geïnstalleerd worden.

Bert
Gert
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Sat Nov 03, 2007 2:48 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Gert »

Bert, bedankt voor de snelle reactie. Ik zal dit eerst gaan installeren.Ik heb verder op het i/o module nog niets aangesloten. Verder valt het op dat de LCD display's totaal niets weergeven. Moet dit niet zo zijn bij het aansluiten van de voedingsspanning??

Gert
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Heino Peters »

Gert,

Het display van de interface en de I/O module moeten inderdaad beide al meteen iets weergeven. De interface meldt dat het de interface is, de I/O module geeft zijn ID en het versienummer van de software weer. Het kan zijn dat het contrast niet goed staat (de instelpotmeter die je door het gaatje vanaf de onderkant kunt draaien). Het kan ook zijn dat de voeding niet goed is aangesloten op je domotica netwerk (zie figuur 6.2 op pagina 57 voor de juiste aansluitingen). Verder ga ik er van uit dat je de PIC processor al voorzien hebt van de software, anders is dat de reden (zie § 15.2.2 op pagina 228). Succes,

Heino
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

Ratje,

Ik heb een bericht naar je emailadres gestuurd.

DMB
Gert
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Sat Nov 03, 2007 2:48 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Gert »

Heino, Bert bedankt voor de reactie. Ik heb de .net framework geinstaleerd waardoor het programma het gelijk goed deed. Op het interface bordje had ik zelf wat geprutst waardoor inderdaad de voedingsspanning van het lcd schermpje niet goed was. Alles werkt nu.
Patrick
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Sun Dec 02, 2007 1:01 pm
Location: Belgium

Test programma domotica interface

Post by Patrick »

Ik kan via het testprogramma van DMB niets gestuurd krijgen omdat mijn seriële poort van XP niet opent.
De software voor de pic heb ik via een oudere pc met WME geïnstaleerd, maar hier kan ik dan NET.Fr weer niet updaten tot V2.0.,de updates voor WME zijn niet meer beschikbaar.

weet hier iemand raad mee?

Patrick
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

Patrick,

Weet je zeker dat geen ander programma de seriele poort geclaimd heeft?. B.v. Een modem of iets dergelijks.

DMB
Patrick
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Sun Dec 02, 2007 1:01 pm
Location: Belgium

Test programma domotica interface

Post by Patrick »

DMB,

Bij apparaatbeheer was COM1 juist ingesteld en correct werkend volgens windows.
Ik heb dan toch een harde reset uitgevoerd zodat alles opnieuw volgens fabrieksinstellingen was ingesteld.
En ja hoor, nu werkt de poort perfect.Ga nu alles grondig testen.

Bedankt voor de tip, waarschijnlijk was er toch een of ander apparaat dat deze instellingen gebruikte.

Gr,

Patrick
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”