Test programma domotica interface

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Arco
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Mon Oct 29, 2007 4:26 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Arco »

Hallo DMB,

Bedankt voor het voorbeeld. Het heeft wat moeite gekost, maar het werkt! Hardstikke mooi om het domoticanetwerk eindelijk werkend te zien.

Alleen door de upgrades is de pc traag geworden. Vooral verder ontwikkelen VB.NET 2005 Express is geen pleziertje. Dus ik ga voor de downgrade door zelf in VB6 te programmeren.

Is het iemand gelukt om met een VB6-programma het domoticanetwerk aan te sturen (dus zonder .NET framework) ?
Ratje, is het je nog gelukt ? Kun je me dan de sourcecode opsturen ?

Groeten,
Arco
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Test programma domotica interface

Post by Bwired »

Hoi Arco,
Ik neem aan dat je een oudere pc hebt?
Studio Express 2005 met framework moet gewoon goed draaien.
Groet.Pieter
Arco
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Mon Oct 29, 2007 4:26 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Arco »

Hallo Pieter.
Het is inderdaad een wat oudere pc. Ongeveer 9 jaar oud met een AMD Duron 700 MHz, 64 MB Ram en een harde schijf van 2GB. Eerst stond er Windows 98 SE op, en dat ging vlot. Alleen Studio Express 2005 draait niet onder Windows.
Na de upgrade met Windows 2000 met NFTS was er nog maar 440 MB harde schijf ruimte vrij. Het systeem is dan wat trager, maar het is te doen. Totdat ik Studio Express 2005 ga gebruiken. Het lijkt dan wel een koffiemolen, veel herrie en niet vooruit te branden.
Systeemontwikkeling is dan niet te doen. Het liefst ga ik over naar Studio Express 2005, VB6 wordt al een oudje. Maar performance is het sleutelwoord.

Weet iemand of de performance veel beter wordt met een schone W2K installatie ipv een upgrade en FAT blijf gebruiken ?

Groeten,
Arco
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Test programma domotica interface

Post by RDNZL »

Je moet er echt meer geheugen in stoppen, dan zal het beter gaan, 64Mb is veel te weinig!
Dan gaat het systeem geheugen swappen naar disk, dat veroorzaak dat koffiemolen geluid. ;-)
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Test programma domotica interface

Post by Digit »

Hoi Arco,
Ik denk niet dat teruggaan naar FAT je wat zal brengen, eerder het tegendeel denk ik. Schone installatie misschien wel, maar misschien zit dat meer "tussen mijn oren". Ik zou er iig wat meer geheugen ingooien, maar dan alleen maar als ik er gratis aan kan komen, want ik zou aan een dergelijk systeem geen geld meer uitgeven, maar bv. gaan inzetten als Domotica-PC (daar zal ie snel genoeg voor zijn) en voor software-ontwikkeling uitkijken naar een nieuw of goed 2e hands machientje.
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Heino Peters »

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar BASIC onder MS-DOS draait als een tierelier. Uiterlijk niet zo mooi natuurlijk, maar bij normaal gebruik zie je dat toch niet. Ik hoop nog een keer de tijd te krijgen goede en ook voor anderen bruikbare software op te zetten. Draaien op een embedded kaartje en klaas is Kees.

Heino
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Test programma domotica interface

Post by Bwired »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arco</i>
<br />Hallo Pieter.
Het is inderdaad een wat oudere pc. Ongeveer 9 jaar oud met een AMD Duron 700 MHz, 64 MB Ram en een harde schijf van 2GB. Eerst stond er Windows 98 SE op, en dat ging vlot. Alleen Studio Express 2005 draait niet onder Windows.
Na de upgrade met Windows 2000 met NFTS was er nog maar 440 MB harde schijf ruimte vrij. Het systeem is dan wat trager, maar het is te doen. Totdat ik Studio Express 2005 ga gebruiken. Het lijkt dan wel een koffiemolen, veel herrie en niet vooruit te branden.
Systeemontwikkeling is dan niet te doen. Het liefst ga ik over naar Studio Express 2005, VB6 wordt al een oudje. Maar performance is het sleutelwoord.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Wat meer geheugen zal al veel verschil maken.
Wat moet/kan er in, ik heb hier nog e.a. liggen.
Groet.Pieter
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

Arco,

Goed om te horen dat het werkt.
De VB .net hakt er inderdaad wel in op een 64 Mb systeem.
Als je de source compileert en linkt voor het maken van een .exe dan is de gevraagde processortijd ongeveer 75% minder.

De sourcecode moet makkelijk om te zetten zijn naar VB6.
Alleen het openen van de seriele poort, het afvragen van de receive buffer e.d. zal iets anders zijn, maar het principe zal niet veranderen. Laat even weten welke problemen je tegenkomst in VB6.

Heino, is het misschien een idee dat je het MSDOS Basic programma openbaar maakt voor de aansturing van je netwerk?
Met VB .net op een 64Mb computer is het knippen van een gat in de omheining sneller dan het wachten op de respons van de lus van de poort. De ingewijden zullen bovenstaande opmerking wel begrijpen.
Met een beetje Uri Geller gaat het ook altijd beter.

DMB
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Test programma domotica interface

Post by Bwired »

[:D]
Arco
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Mon Oct 29, 2007 4:26 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Arco »

Hallo allemaal,
Het probleem ligt dus bij de hoeveelheid RAM. Ik zal eens kijken of ik extra geheugen kan krijgen. Pieter: ik zal nazoeken welk geheugen in de pc past. Alvast bedankt voor het aanbod.

Een aparte ontwikkelomgeving is ook een goede. Zeker handig als straks het domoticasysteem in werking is.

En Heino, er is niets mis met DOS en Basic. Uiteindelijk moet er een goed werkend en onderhoudbaar systeem staan. Hoe je het doet hangt af van de beschikbare hardware en je eigen kennis. Ik koos voor VB6 omdat ik dat ken en het goed op mijn W98-systeem draaide.

Maar ja, toen kreeg ik het zelf niet aan de gang, zie mijn eerdere posts. Toen maar het testprogramma van DMB uitgeprobeerd. Mijn probleem in VB6 is dat ik alleen de code 8 teruglees (Foutcode 8 = Commando begint niet met FF of > 0,5 s tussen bytes). Maar ik weet niet of steeds hetzelfde gegeven wordt uitgelezen, of steeds een nieuwe 8 wordt teruggestuurd. Met DMB's testprogramma gaat het wel goed, dus de domoticahardware werkt. In de code van DMB wordt een byte verzonden/ontvangen, terwijl ik in VB6 met strings werk. Misschien is dat het probleem, maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

Zie het attachment voor de VB6 code. Het is prototypecode om te kijken of een computer het domoticanetwerk kan aansturen. Er zit al wat in uit DMB's voorbeeldcode. Het kan nog niet omgaan met met wachtmodus in nieuwe v3 PIC software. Als iemand de fout in mijn VB6 code kan vinden, dan kan ik daar verder mee gaan.

Tot slot ben ik wel nieuwsgierig naar de hints van de ingewijden. Maar eerst de basis goed krijgen.

<b>Download Attachment:</b> [img]images/icon_paperclip.gif[/img] VB6 test prog 120408.zip<br />4.04 KB
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

Arco,

Ik heb je code bekeken.
Volgens mij is het probleem dat je FF als string verstuurd.

strTerugCode = AansturenCOM("FF") ' Startcommando

Deze verstuur je met

MSComm1.Output = StrSend

De string "FF" bestaat uit 2 characters dus 2 bytes.
De ASCII waarde van een 'F' is hex 46.
Er worden dus 2 bytes met hex 46 naar de interface verstuurd.
Deze verwacht echter een Hex FF als startcommando en reageert met een foutcode.

Een hex getal kun je in VB aangeven met b.v. &HFF.

Een serialportmonitor is ook makkelijk om te controleren wat er verstuurd en ontvangen wordt.

Hiermee kun je ook de output van het testprogramma vergelijken met je eigen programma.

Even googlen naar b.v. "Free Serial Port Monitor 3.31".

Succes.

DMB
Arco
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Mon Oct 29, 2007 4:26 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Arco »

DMB, bedankt. Ik ga er mee aan de slag.
flybywire
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Sat Jan 10, 2009 2:20 am
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by flybywire »

DMB,

Graag wil ik je test programma uitbreiden.
Kun je me de code van versie 2.0 eens mailen of posten ?
Updates zal ik natuurlijk terug posten.


groeten
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

Flybywire,

Ik ben verder gegaan met de versie 2.0 en heb mijn wijzigingen nog niet gereed door tijd gebrek.
Wat zou je willen toevoegen aan de V2.0?
Stuur anders even een pm.

DMB
flybywire
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Sat Jan 10, 2009 2:20 am
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by flybywire »

DMB ..
Ik heb niet genoeg posts voor PM.

Maar de gas/electra module ben ik aan het uitlezen. Versie 1.5 heb ik al geupdate ..
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”