ntpicprog

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Nol
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Sat Apr 28, 2007 3:27 pm

ntpicprog

Post by Nol »

Ik probeer al een paar dagen om een programma naar mijn pic te sturen,
Maar krijg steeds de melding "ERROR WRITING LOCATION" als ik op write druk.Als ik daarna op read druk zie ik dat hij maar 4 bytes goed heeft gescheven.
Kan iemand mij helpen?
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

ntpicprog

Post by Heino Peters »

Nol,

Er zijn een paar eerste zaken die je kunt controleren:
<ul><li>heb je de spanning voor de PIC processor aangesloten (5V)? </li><li>heb je de programmeerconnector er goed op zitten (draai hem anders een keer om, kan geen kwaad)?</li><li>heb je de juiste programmeer kabel gebruikt: figuur 15.27 als je een desktop PC hebt met 12V RS232 aansluiting (kun je met een scoop meten) of figuur 15.28 als je een notebook hebt met een 3V RS232 aansluiting.</li></ul>Ik hoop dat je hiermee verder komt. Lukt het dan nog niet, stuur me dan even een mailtje met je telefoonnummer zodat ik je telefonisch kan helpen. Succes!

Heino
Remy
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Sat Oct 06, 2007 11:02 pm
Location: Netherlands

ntpicprog

Post by Remy »

Hoi, had het zelfde probleem na het bouwen van de interface. Nadat ik de IO mudule af had, kon ik deze wel proggen. Wat er nu fout was weet ik niet. Maar ik heb de Interface v2.0 software in de PIC van de IO module gezet en later in de interface geplaatst. Een verse PIC in de IO module en daar de andere software opgezet. Alles werkt nu.

Hope it helps,

Remy
Gert
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Sat Nov 03, 2007 2:48 pm
Location: Netherlands

ntpicprog

Post by Gert »

Ik krijg ook de melding "Error writing location " wanneer ik de PIC processor van de interface wil programmeren. De voedingsspanning voor de PIC is goed aangesloten, het programmerlampje op mijn programmeerkabel licht op als ik data verstuur met ntpicprog. De spanning van de RS 232 aansluiting is 9 volt. Heeft iemand enig idee wat er fout gaat? Ik heb de workshop in groningen gevolgd en ben erg enthousiast over dit project. Het boek en de printjes had ik al eerder aangeschaft.
wimmer
Starting Member
Starting Member
Posts: 26
Joined: Fri Oct 12, 2007 10:15 pm
Location: Netherlands

ntpicprog

Post by wimmer »

Ik had dit probleem ook maar de spanning op mijn seriëele uitgang was 8 volt. Ik heb toen het schakelingetje uit het boek met de twee transistoren na gebouwd en dat werkt prima. Ik gebruik alleen geen 9V batterij. (had ik even niet op voorraad) Ik gebruik de 12V voeding die ik al beschikbaar heb om de I/O module's te van 12V te voorzien, dus een modulair RJ11 stekkertje er aan en je kan zo programmeren. Overigens was ik ook bij de workshop in Groningen en ben toen ook aan het virus geraakt.
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

ntpicprog

Post by Heino Peters »

Gert, Wim,

Ik denk dat jullie gelijk hebben met je analyse. Slim om die 12 Volt van het domotica netwerk te pakken. Daar was ik stom geoeg nog niet op gekomen. Wat ook nog wel eens fout gaat is dat de programmeerconnector verkeerd om op de print geklikt wordt. Ergaat dan niets kapot, maar hij doet het dan gewoon niet. De zwarte draad moet op de GND-aansluiting. Is moeilijk te zien op de print, maar als je weet dat het er op staat, dan kun je het zeker vinden. Verder leuk te horen dat jullie tijdens de workshop in Groningen met het domotica-virus geïnfecteerd zijn. Succes!

Heino
Gert
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Sat Nov 03, 2007 2:48 pm
Location: Netherlands

ntpicprog

Post by Gert »

Ik heb nu de interface schakeling en de i/o module klaar en de programma's naar de schakeling gestuurd. Bij de interface kreeg ik de melding "error writing location".Wat mij opviel is dat bij een voedingsspanning van 5,2V de interface dit probleem geeft en de i/o module niet. Ik heb de voedingsspanning verhoogd naar 5,7V en nu gaat het programmeren goed.
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

ntpicprog

Post by Heino Peters »

Gert,

Dat klinkt vreemd. Meestal is deze melding het gevolg van een te lage spanning op de MCLR ingang bij het programmeren. Dat komt dan meestal omdat de RS232 uitgang van de PC steeds vaker niet meer de spanning van 12 volt haalt. Voor RS232 communicatie geenprobleem, maar voor het programmeren wel. Probeer het anders eens met de programmer uit figuur 15.28 op pagina 230. Zorg wel voor een verse batterij, of gebruik hiervoor de 12 Volt aansluiting die je ook al op je bus hebt staan. Hij moet echt minimaal 9 Volt zijn: 8,5 Volt is onvoldoende om te kunnen programmeren.

Succes,

Heino
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

ntpicprog

Post by Heino Peters »

Ik krijg regelmatig de opmerking dat het schrijven van software naar de PIC processor met NTPICPROG tot problemen leidt. Naast het verwisselen van aansluitingen of onvoldoende spanning op de COM-poort ben ik er inmiddels achter dat het gebruik van een relatief lange (langer dan 20 cm) niet afgeschermde kabel tussen de COM-poort en de aansluiting op de PIC processor ook problemen kan geven. De PCLK-lijn komt dan soms verstoord over. Je kunt dit oplossen door een afgeschermde kabel te gebruiken of door een condensotor van 100pF tussen PCLK en GND te plaatsen. De waarde van deze condensator is overigens niet kritisch. Plaats hem vlak bij de PIC-processor en niet aan de kant van de COM-poort. Met dank aan Jan Lichtenbelt die het probleem aan het licht bracht. Succes,

Heino
Maarten_24
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Tue Jan 13, 2009 11:25 pm
Location: Netherlands

ntpicprog

Post by Maarten_24 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Heino Peters</i>
<br />Ik krijg regelmatig de opmerking dat het schrijven van software naar de PIC processor met NTPICPROG tot problemen leidt. ......
Heino
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Heb ook alles al geprobeerd: twee transistor schakeling om zeker te zijn van voldoende hoge spanning, 100pF over PCLK naar ground, voedings spanning aan, kable is vast gemonteerd (kan dus niet omgedraaid zijn).
Gbruik WINPIC800, dan krijg ik tenminste niet the "error writing location", maar nu (bij het laden van het test-programma van hfst 15):
- er gebeurt wat want de Led knippert
- COM1 wordt geopend (was bij NTPICPROG vaak niet zo, maar kan aan de programmeerspanning gelegen hebben
- melding is ERROR wrting address 0x000000
written: 0x2801 read: 0x3FFF

Wat zou er verder aan de hand kunnen zijn?

with regards, Maarten_24
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

ntpicprog

Post by Heino Peters »

Maarten,

Het is heel moeilijk op afstand te beoordelen wat er bij jou mis gaat. Je kunt ook een heel andere weg in slaan en PICKIT2 aanschaffen. Dit is een PIC programmer van ongeveer 25 euro waarmee je via je USB poort kunt programmeren. Ook kun je hiermee debuggen. Het mooie is dat de MPLAB IDE deze kit ondersteunt. Het kost iets meer, maar levert je heel veel gemak. Maak wel even een verloopkabeltje tussen de PICKIT2 en de printconnector op je domotica print. De aansluitingen staan beschreven in de documentatie die je bij de PICKIT2 krijgt. Succes,

Heino
Maarten_24
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Tue Jan 13, 2009 11:25 pm
Location: Netherlands

ntpicprog

Post by Maarten_24 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Heino Peters</i>
<br />Maarten,

Het is heel moeilijk op afstand te beoordelen wat er bij jou mis gaat. Je kunt ook een heel andere weg in slaan en PICKIT2 aanschaffen.........
Heino
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Hieno, dat heb ik gedaan, wel ongeveer 53 Euro in totaal incl verzenden!
Veel mogelijkheden en programma namen:
" Microcontroller programmer..."
" Programmer to go..."
" Logic tool user..."
Enfin, alles aangesloten, zelfde fout: "program memory is not blank starting at address 0x000000"
Wat me verbaast is het feit dat nu de PICkit prgrammer de testschkeling (fig 15.28) voedt, en er blijkbaar geen >8 volt nodig is?

with regards, Maarten_24
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

ntpicprog

Post by Heino Peters »

Klopt, de PICKIT2 genereert zelf de programmeerspanning. Verdere informatie onder het topic PICKIT.

Heino
systemworks
Starting Member
Starting Member
Posts: 1
Joined: Sat Mar 07, 2009 7:05 pm
Location: Netherlands

ntpicprog

Post by systemworks »

Ook ik heb momenteel het probleem dat ik de pic procesor niet geprogrammeerd kan krijgen. Nu heb ik hier en daar wat getest en gedaan en constateert dat bij mijn de compoort 10 volt lieverd maar eenmaal aangesloten het weg vlooit naar niks, ook gecontroleerd of de programmeer kabel wel goed zat maar mocht niet baten.

Nu heb ik bij conrad een pic programmer besteld die ook geschikt is voor de pic 16f84a beetje het zelfde al de PICKIT2 wat hier eerder vermeld is, dus zal ik van de week eens uitproberen als ik hem binnen heb.
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

ntpicprog

Post by Tiz »

Hier weer hetzelfde probleem. Maar net als Remy treedt bij mij het probleem alleen op met de Interface Module, de IO module kan de PIC gewoon programmeren. Als je meeleest Heino, is dit voor jouw een bruikbare hint om te snappen wat er fout gaat? (overigens heb ik 1,8 meter verlengkabel op de COM, programmeerkabeltje van 10cm, geen condensator tussen PCLK en GND, en ongeveer 10V op de COM)
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”