Versie 3.0.0.3

Alles m.b.t. de Homeseer Xanura PMIX35, CTX15, CTX35 HS3 Plugin van sddroog (Dutch Forum)

Moderator: stefxx

stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Versie 3.0.0.3

Post by stefxx »

En dan is hier versie 3.0.0.3: http://download.dedroog.com/HSPI_A10_3.0.0.3.zip

Om de Dim/Bright buttens te vervangen door Step up/Step down (bug in vorige versie bij sommige shutters): even het device openen en op "Done" klikken op de A10 tab.

New features:
- "Create unknown devices" finally implemented, now works as designed
- Network Impedance, Noise Detection, Noise Level and Voltage Level will only be logged when changed
- All lights on/All lights off implemented (to be used in event actions only)
- Manual extended code support implemented (to be used in event actions only)
- Manual device polling implemented from "Device management" page (asynchronous, interface does not show result but devices will get updated)

Fixes:
- Corrected device characteristics for LMM21, LMM22, LMM31, LMM32 and SW10 devices
- Extended shutter devices configured with "up, down, dim bright" buttens instead of "up, down, step up, step down" buttons
- When step-by-step dim gets to 100%, the device switches off instead of on
- Removed the creation of the (unused) status graphics for values -1 and 101 when creating a new device

Known issues:
- Probably not all device characteristics are correct for all devices; if a device does not behave as expected, let me know
- No support for preset dim devices (these devices are rare, normal dim and extended dim works fine)
- All lights on/All lights off command will not be reflected on HS3 device status/values
- HStouch "Toggle on/off" does not work correctly with HStouch Server 3.0.0.11 and below (bugzilla #1231)
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.3

Post by Bastiaan »

Dankje wel voor de nieuwe update.

Vooralsnog zie ik wel nog het oude versie nummer in de manager.
Je geeft niet aan in de changelog dat de A10 commando's nu zouden werken, maar dat doen ze nu dus toch lijkt het. Wel zie ik in al mijn events dat ik alle housecodes opnieuw moet instellen. Alles is leeg na de update.

Inderdaad staat mijn ZAIX12 device nu met de juiste teksten op de button.
ArnoB
Starting Member
Starting Member
Posts: 26
Joined: Sun May 12, 2013 12:32 am

Re: Versie 3.0.0.3

Post by ArnoB »

Allereerst: bedankt voor de update. Even na een snelle test:

De SW10 shutterschakelaar reageert nu op de wijziging van de values, alleen is hij niet helemaal te openen als ik de slider richting 100% sleep. Ik vermoed dat er nu dezelfde implementatie als de ZAX12 inzit met extended devicetype 1. Deze werkt niet lekker met de SW10 zoals ik al vermeld had in het vorige draadje voor de versie 3.0.0.2. extended devicetype 3 werkt wel goed. (32 stappen)

Verder:
1. loopt de rolluik bij step-down nog steeds helemaal naar beneden en haalt van de slider 6% af. Wat wel leuk is, is dat door nogmaals tijdens het naar beneden lopen hierop te drukken het rolluik te stoppen is. Hier wordt volgens mij standaard dim verzonden (${0x3E}9000LWF07F07FDIMFDIM68#)
2. bij step up telt bij de slider 6% op, maar het rolluik loopt helemaal naar boven. Volgens mij wordt standaard bright verzonden (${0x3E}9000LWF07F07FBGTFBGT6E#)
3. bij up gebeuren er vreemde dingen, namelijk hij loopt naar een schijnbaar willekeurige stand en value wordt met 8 verhoogt. Debug geeft aan: Raw send: ${0x3E}9000LWF[1]070B0137# dit had volgens mij gewoon het standaard X10-ON commando moeten zijn. Of is het hier functioneel de bedoeling dat hij tot de laatst gebruikte gedimde value omhoogloopt? Dit zou mijn schijnbaar willekeurige stand kunnen zijn. Ook wordt niet altijd iets verstuurd na het drukken op up.
4. de knop down werkt zoals verwacht ;-) Debug geeft: ${0x3E}9000LWF07F07FOFFFOFF6A#

Kun je mij vertellen wat het volgende commando precies inhoud?
${0x3E}9000LWF[1]070E013A# , hier kan ik geen wijs uit. Kon ook zo snel geen documentje vinden waar de extended X10 event opbouw omschreven staan.

Ik heb het volgende idee:

is het mogelijk bij het klikken van step/up en step/down 100/32ste van de slider (=3,125%/32 stappen) erbij op cq af te trekken en als extended commando devicetype 3, het juiste value te berekenen en mee te sturen voor de stand?
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.3

Post by stefxx »

Bastiaan wrote:Vooralsnog zie ik wel nog het oude versie nummer in de manager.
Dat is een bugje in HS3. Herstart HS3 of verwijder de plugin eerst door op het rode X-je te drukken en het versie nummer ververst.
Bastiaan wrote:Je geeft niet aan in de changelog dat de A10 commando's nu zouden werken, maar dat doen ze nu dus toch lijkt het.
Dat zit een beetje verscholen in deze twee regels :D
- All lights on/All lights off implemented (to be used in event actions only)
- Manual extended code support implemented (to be used in event actions only)
Bastiaan wrote:Wel zie ik in al mijn events dat ik alle housecodes opnieuw moet instellen. Alles is leeg na de update.
Ja, ik heb die code zo verbouwd dat me dat niet verbaasd. Sorry!
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.3

Post by stefxx »

ArnoB wrote:1. loopt de rolluik bij step-down nog steeds helemaal naar beneden en haalt van de slider 6% af. Wat wel leuk is, is dat door nogmaals tijdens het naar beneden lopen hierop te drukken het rolluik te stoppen is. Hier wordt volgens mij standaard dim verzonden (${0x3E}9000LWF07F07FDIMFDIM68#)
Dat lijkt me een niet-standaard A10/X10 implementatie van de SW10.
ArnoB wrote:3. bij up gebeuren er vreemde dingen, namelijk hij loopt naar een schijnbaar willekeurige stand en value wordt met 8 verhoogt. Debug geeft aan: Raw send: ${0x3E}9000LWF[1]070B0137# dit had volgens mij gewoon het standaard X10-ON commando moeten zijn. Of is het hier functioneel de bedoeling dat hij tot de laatst gebruikte gedimde value omhoogloopt? Dit zou mijn schijnbaar willekeurige stand kunnen zijn. Ook wordt niet altijd iets verstuurd na het drukken op up.
Ja dat is bij design, bedoeld voor dimmers. Maar of het voor shutters ook zo handig is vraag ik me tijdens het tikken van dit bericht af... misschien moet dat er maar weer uit voor shutters. Of optioneel maken. Wat denk je?
ArnoB wrote:Kun je mij vertellen wat het volgende commando precies inhoud? ${0x3E}9000LWF[1]070E013A#
LineWrite, Extended code, F07, data1 (0E hex), data2 (01 hex, in dit geval een shutter code), checksum 3A.
ArnoB wrote:Ik heb het volgende idee:
Zoals gezegd, ik zal eens nadenken hoeveel werk ik zal stoppen in het ondersteunen van dit toch wat rare niet-standaard device. Wordt vervolgd.

Heb je nog getest of locale acties (op de SW10) teruggemeld worden aan Homeseer?
ArnoB
Starting Member
Starting Member
Posts: 26
Joined: Sun May 12, 2013 12:32 am

Re: Versie 3.0.0.3

Post by ArnoB »

Volgende bug gevonden betreffende de voltage setting:

Bij het starten van HS3 wordt altijd het volgende commando gegeven bij het initialeren van de A10 plugin:
Jan-01 23:50:22 A10 PMIX35 configured for 2500 mV
Jan-01 23:50:22 A10 Raw send: ${0x3E}9000TV25009C#


Pas als je handmatig in de A10-settings het dropdown menu verzet wordt de spanning correct op 5 volt gezet, de dropdown staat wel op 5000mV, maar moet hem even ergens anders opzetten en terug naar 5000:
Jan-01 23:53:43 A10 PMIX35 configured for 5000 mV
Jan-01 23:53:43 A10 Raw send: ${0x3E}9000TV50009A#
Jan-01 23:52:40 A10 PMIX35 configured for 4999 mV
Jan-01 23:52:40 A10 Raw send: ${0x3E}9000TV4999B4#

Maar na het opnieuw opstarten wordt de pmix35 weer op 2500mV ingesteld, ondanks dat deze op 5000mV staat geconfigureerd.
ArnoB
Starting Member
Starting Member
Posts: 26
Joined: Sun May 12, 2013 12:32 am

Re: Versie 3.0.0.3

Post by ArnoB »

Lokale acties worden niet teruggemeld. De SW10 is een 1-way device.
Ik zou het zeer op prijs stellen als je de SW10, ook al is deze niet standard juist zou willen implementeren in de driver. Vooral de standen 0-100% als extended type 3 is voor mij heel waardevol. Bij het up sturen naar de laatst bekende stand gaan is voor mij niet handig. Ik zou het prettiger vinden als Up, gewoon helemaal open is.

De buttons step up en step down hebben niet zo veel zin denk ik en verwacht dat het juist verwarrend werkt. Ik denk dat de bediening al intuïtief genoeg is als je met de slider naar een stand kan slepen. Maar als je dit wel wilt implementeren zul je in de plugin de huidige stand moeten bijhouden denk is. Maar dit werkt weer juist verwarrend want een lokale bediening kan niet geregistreerd worden --> dus step/up of step/down is altijd t.o.v. laatste homeseer aansturing en niet altijd t.o.v. huidige stand
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.3

Post by stefxx »

ArnoB wrote:Volgende bug gevonden betreffende de voltage setting:
Die kan ik helaas niet reproduceren. Wat staat er in de <Homeseer directory>\Config\A10.ini? Er zou iets moeten staan als:

[Interface]
TransmitVoltage=5000
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.3

Post by Bastiaan »

Nog wat (positieve) feedback:
Het issue met het niet goed mee lopen van de status bij mijn DAIX12's lijkt in deze versie een stuk beter. Ik ben ook van PMIX35 gewisseld die op een andere fase hangt maar het lijkt nu allemaal prima te werken.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.3

Post by stefxx »

ArnoB wrote:Ik zou het zeer op prijs stellen als je de SW10, ook al is deze niet standard juist zou willen implementeren in de driver. Vooral de standen 0-100% als extended type 3 is voor mij heel waardevol. Bij het up sturen naar de laatst bekende stand gaan is voor mij niet handig. Ik zou het prettiger vinden als Up, gewoon helemaal open is.
Ik heb er behoorlijk wat code voor moeten omgooien, dus even een tussentijdse test versie of ik op de goede weg ben. De SW10 (en SW12, ik neem aan dat die soortgelijk is...) worden nu aangestuurd met device type 3. Bij Up gaat hij niet meer naar de laatst bekende stand (dat was nogal onzinnig voor een shutter device) en ook de "step up/step down" buttons zijn verwijderd want dat wordt niet goed ondersteund door de SW10.

Graag testen en bevindingen terugmelden. Ik weet niet of deze versie al stabiel genoeg is om te laten draaien daarna, maar dat moet je zelf weten... ik heb er zelf weinig aan getest :D

Versie 3.0.0.4: http://download.dedroog.com/HSPI_A10_3.0.0.4.zip

New features:
- Attempt to support the SW10 (and SW12?) through non-standard shutter codes

Fixes:
- Switch device off/on multiple times within a few seconds left device switched off
- Return to last known shutter position removed as this is only usefull for dimmers
- Removed "step up" and "step down" for SW10 and SW12 as these devices respond will full up and full down on BGT and DIM commands

Known issues:
- Probably not all device characteristics are correct for all devices; if a device does not behave as expected, let me know
- No support for preset dim devices (these devices are rare, normal dim and extended dim works fine)
- All lights on/All lights off command will not be reflected on HS3 device status/values
- HStouch "Toggle on/off" does not work correctly with HStouch Server 3.0.0.11 and below (bugzilla #1231)
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.3

Post by stefxx »

Bastiaan wrote:Nog wat (positieve) feedback:
Het issue met het niet goed mee lopen van de status bij mijn DAIX12's lijkt in deze versie een stuk beter. Ik ben ook van PMIX35 gewisseld die op een andere fase hangt maar het lijkt nu allemaal prima te werken.
Goed om te horen!
ArnoB
Starting Member
Starting Member
Posts: 26
Joined: Sun May 12, 2013 12:32 am

Re: Versie 3.0.0.3

Post by ArnoB »

Vreemd genoeg krijg ik de 5000mV bug welke ik gisteren keer op keer gereproduceerd kreeg na het starten van HS, nu ook niet meer gereproduceerd. Laten we dit maar als opgelost beschouwen.

Betreffende de SW10 aanpassing --> GEWELDIG! :D :D :D Jonge jonge, wat ben ik hier blij mee. Het werkt perfect, direct naar stand sturen, open/sluiten alles werkt naar behoren. Ik ga vanavond een begin maken met het omzetten van alle overige devices van HS2 naar HS3. Mijn rolluiken waren namelijk de enige showstopper welke ik had, maar dankzij je A10 plugin is het helemaal en supernetjes opgelost.

Als ik andere zaken tegenkom laat ik het vanzelfsprekend weer weten.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.3

Post by stefxx »

Ik had niet verwacht dat het allemaal in 1 keer zou werken... maar wel leuk om te horen natuurlijk!
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.3

Post by Bastiaan »

Ik probeer het ALL OFF commando te gebruiken in een event en kom daar niet helemaal uit:
Screen Shot 2014-01-03 at 10.53.01.png
Screen Shot 2014-01-03 at 10.53.01.png (16.63 KiB) Viewed 13250 times

Volgens mij is bij dat commando geen huiscode nodig maar zonder dat kan het event niet gemaakt worden.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.3

Post by stefxx »

Bastiaan wrote:Volgens mij is bij dat commando geen huiscode nodig maar zonder dat kan het event niet gemaakt worden.
All Lights On en All Light Off werken per housecode. En schakelen dan alle (ondersteunde) unit codes aan of uit. Maar je moet inderdaad ook een unit code selecteren, maar die maakt verder niet uit. Ik zal proberen dat laatste te verbeteren in de volgende versie.
Post Reply

Return to “Homeseer PMIX35, CTX15, CTX35 - Plugin HS3”