Versie 3.0.0.5

Alles m.b.t. de Homeseer Xanura PMIX35, CTX15, CTX35 HS3 Plugin van sddroog (Dutch Forum)

Moderator: stefxx

stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Versie 3.0.0.5

Post by stefxx »

Update: versie 3.0.0.7: domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=77& ... 278#p67385

Na de testversie voor de SW10 waar al wat nieuwe features en fixes inzaten, nu weer tijd voor een stabiele release, versie 3.0.0.5: http://download.dedroog.com/HSPI_A10_3.0.0.5.zip

Helaas moeten bestaande events wel weer nagelopen worden en de house/devicecodes en commands opnieuw ingesteld. Laatste keer :)

Installation: Unzip the package in the HS3 root directory. Select the correct COM port from the Plug-ins menu and activate the A10 module.
Configuration through the "Plug-ins" menu, or by clicking on the A10 label on the Manage Plug-ins page.

New features:
- Device images added (existing devices needs reopening and saving on the A10 tab)
- All event triggers and event actions implemented, incl. Extended codes and All lights on and off (existing events will need some rework, sorry)

Fixes:
- Better handling and validation of device triggers and actions in events
- All Lights On/All Lights Off no longer require a device code

Known issues:
- Probably not all device characteristics are correct for all devices; if a device does not behave as expected, let me know
- No support for preset dim devices (these devices are rare, normal dim and extended dim works fine)
- All Lights On/All Lights Off command will not be reflected on HS3 device status/values (no way of checking if a device is configured to accept the "All Lights" codes)
- HStouch "Toggle on/off" does not work correctly with HStouch Server 3.0.0.11 and below (bugzilla #1231)
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.5

Post by Bastiaan »

Mijn events zijn dit maak ongeschonden uit de update gekomen. Hoefde niets aan te passen. Bij het opnieuw saven van de devices had ik wel iets geks:
Ik zette een device op UM7602 en klikte DONE. Vervolgens is het hele device uit de lijst verdwenen en krijg ik niet meer terug. In de events wordt hij nog wel gezien dus het is niet een geval van delete maar niet tonen.
Bij alle andere werkt het prima.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by stefxx »

Bastiaan wrote:Mijn events zijn dit maak ongeschonden uit de update gekomen. Hoefde niets aan te passen. Bij het opnieuw saven van de devices had ik wel iets geks:
Ik zette een device op UM7602 en klikte DONE. Vervolgens is het hele device uit de lijst verdwenen en krijg ik niet meer terug. In de events wordt hij nog wel gezien dus het is niet een geval van delete maar niet tonen.
Bij alle andere werkt het prima.
Raar... en ook dat je events het nog doen, bij mij was dat wel anders...

Ik zou HS3 even herstarten, het lijkt alsof er iets blijft "hangen"?
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.5

Post by Bastiaan »

Restart had ik al gedaan maar ik kan het zelfs herhalen:
Maak een A10 device aan, zet het type op UM7602 en het komt niet meer te voorschijn....

Het plaatje staat keurig in de folder dus het moet type gerelateerd zijn.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by stefxx »

Ik kan het niet reproduceren. Niet als ik een UM7206 aanmaak, en ook niet als ik een bestaand device verander in een UM7206.

Weet je zeker dat het device niet gefilterd of hidden is?
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.5

Post by Bastiaan »

AH toch gevonden, door de devicetype aanpassingen werd er natuurlijk ook een nieuwe filter optie aangemaakt en die wordt "by default" niet aangezet. Lekker handig weer maar probleem lag dus hier.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.5

Post by Bastiaan »

Ik vond dit wel een leuke:

Jan-04 09:11:51 Warning Plugin A10 is not responding but it is still running, not restarting yet.

:-)

Dit bericht verscheen een aantal keren en eindigde met een HS3 wat niet meer reageerde op management. (wilde niet meer naar /interfaces)
Op de server bleek een A10 crash window te hangen. Nadat ik op ok klikte werkte HS3 weer, de plugin geeft geen error maar A10 werkt niet meer.
In de log stond waarom:

Jan-04 09:23:44 A10 PMIX35 send position configuration failed
Jan-04 09:23:44 A10 PMIX35 voltage configuration failed
Jan-04 09:23:44 A10 PMIX35 not found
Jan-04 09:23:44 A10 Comport open exception: The given port name does not start with COM/com or does not resolve to a valid serial port.Parameter name: portName
Jan-04 09:23:44 Info Plug-in A10 has connected successfully
Jan-04 09:23:44 Info Remote application or plugin has connected: 127.0.0.1:64158
Jan-04 09:23:44 Info Remote application or plugin has connected: 127.0.0.1:64157
Jan-04 09:23:44 Warning I/O interface A10 is down, executable is not running, restarting ...
Jan-04 09:23:14 Info Plugin A10 with instance: has disconnected
Jan-04 09:21:51 Warning Plugin A10 is not responding but it is still running, not restarting yet.

De inleiding was dat ik een Kaku switch teste die via RFXCOM een X10 commando /device zet.
Vlak daarvoor een event aangemaakt waarbij het ontvangen van een X10 B9 een event triggered. IK moet Bert even vragen of de RFXCOM plugin alleen de device zet of ook een X10 commando binnen het systeem genereerd. De switch staat tenslotte als Output device. Uiteindelijk loste alleen een volledige restart van HS alle issues op.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by stefxx »

Die melding over een verkeerde comport zie ik af en toe ook. Bugje in HS, als een plugin herstart geeft hij altijd "COM1" mee, of iets anders waar het woord "COM" niet eens in voorkomt. Maar de echte vraag is waarom de plugin überhaupt herstart moest worden.

Als je nog een keer een crash window ziet (ongeacht de oorzaak) zie ik die graag. Wat de oorzaak ook is, een crash dient zo veel als mogelijk voorkomen te worden natuurlijk...
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Versie 3.0.0.6

Post by stefxx »

Bug fix release. Ik heb enkele crashes gezien bij de event triggers, en ik was ook nog niet tevreden hoe eea geïmplementeerd was. Dus hier versie 3.0.0.6. Geen echte nieuwe functies dus, behalve dat je nu ook event triggers op extended data kunt zetten met willekeurige data1 en data2.

Download: http://download.dedroog.com/HSPI_A10_3.0.0.6.zip

New features:
- Event triggers and actions changed, only relevant options are shown and validation errors avoided by implementing dropdowns for extended data
- Implemented device trigger "All" for Extended data1 and data2

Fixes:
- Even better handling and validation of device triggers and actions in events (and to avoid typedef crashes)

Known issues:
- Probably not all device characteristics are correct for all devices; if a device does not behave as expected, let me know
- No support for preset dim devices (these devices are rare, normal dim and extended dim works fine)
- All Lights On/All Lights Off command will not be reflected on HS3 device status/values (no way of checking if a device is configured to accept the "All Lights" codes)
- HStouch "Toggle on/off" does not work correctly with HStouch Server 3.0.0.11 and below (bugzilla #1231)
- Restart of plugin (especially after failure) fails because bug in HS3 (ComPort reverts to COM1 or 1, bugzilla #771)
ArnoB
Starting Member
Starting Member
Posts: 26
Joined: Sun May 12, 2013 12:32 am

Re: Versie 3.0.0.5

Post by ArnoB »

3.0.0.4 heeft 2 dagen stabiel gedraaid en ik heb inmiddels afscheid genomen van HS2 dank zij je A10 plugin. Alle devices zijn inmiddels werkend op HS3, veel scripts heb ik kunnen vervangen door events doordat de rolluiken nu netjes op stand te sturen zijn vanuit de events. Ik ga meteen versie 3.0.0.6 testen. Als ik dingen tegenkom zal ik het meteen melden. Bedankt weer!
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by stefxx »

Dank voor je positieve bericht!
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.5

Post by Bastiaan »

Idem hier. Ben geheel over op HS3 omdat het toch een groter verbetering is op flink aantal punten. Mede door deze plugin en Bert's RFXCOM heb ik een hoop kunnen versimpelen.
Wat me maanden zeuren bij Homeseer heeft gekost, zet jij in paar weken veel beter op poten. Misschien toch verstandig om er een topic op het Homeseer forum aan te wijden. Ongetwijfeld zijn er ook Engelstalige die hier baat bij hebben.
Als je daar zelf geen zin in hebt doe ik het voor je. Ook wederom mijn dank dat je hier zo opgedoken bent en iets moois hebt afgeleverd.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Versie 3.0.0.7

Post by stefxx »

Nog een bug fix release. Er rust duideijk geen zegen op event triggers en actions :? Ik kwam er vanmorgen achter dat device actions niet meer aangemaakt en gewijzigd konden worden in de 3.0.0.6 versie...

Download: http://download.dedroog.com/HSPI_A10_3.0.0.7.zip
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Versie 3.0.0.5

Post by Bastiaan »

Voor de grap een tweede instance aangemaakt en naar mijn tweede PMIX laten wijzen. Ook dat werkt vlekkeloos.
Start allemaal mooi op. Ook handig om dat duidelijk te zien in de log. Beide hebben overigens firmware 1.01, iemand een hoger nummer?
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by stefxx »

Bastiaan wrote:Voor de grap een tweede instance aangemaakt en naar mijn tweede PMIX laten wijzen. Ook dat werkt vlekkeloos.
Start allemaal mooi op. Ook handig om dat duidelijk te zien in de log. Beide hebben overigens firmware 1.01, iemand een hoger nummer?
Beetje verbaasd ben ik wel. Want ik heb dat nooit kunnen testen :-)

En nee, mijn PMIX35 heeft ook versie 1.01.
Post Reply

Return to “Homeseer PMIX35, CTX15, CTX35 - Plugin HS3”