Serial commands TT vs TC

Dit is de Nederlandse tak van het Forum voor de Opentherm gateway (OTGW) van Schelte

Moderator: hvxl

Post Reply
OmeLoeks
Starting Member
Starting Member

Serial commands TT vs TC

Post by OmeLoeks »

Hier een vraagje over de serial commands om de ingestelde temperatuur te regelen.
Zoals ik het begrijp uit de documentatie kan je de temperatuur (setpoint) op 2 manieren instellen:
  • TT=temperature
    Temperature, Temporary — Temporarily change the thermostat setpoint. The thermostat program will resume at the next programmed setpoint change. Values between 0.0 and 30.0 are allowed. A value of 0 indicates no remote override is to be applied.
    Examples: TT=19.5, TT=0
    TC=temperature
    Temperature, Constant — Change the thermostat setpoint. The thermostat program will not change this setting. Values between 0.0 and 30.0 are allowed. A value of 0 cancels the remote override.
    Examples: TC=16.0, TC=0
Ik had verwacht dat TT het setpoint aanpast van de thermostaat en dat deze door de thermostaat pas weer wordt aangepast nadat de volgende fase van het ingestelde programma ingaat.
Bij TC zal ik verwachten dat dit de thermostaat instelt op de 'continu modus', waarbij de ingestelde temperatuur vasthoudt tot deze handmatig wordt aangepast of tot dat handmatig het programma wordt vervolgt.

Echter blijkt het hier anders te werken:
  • TT: De temperatuur wordt 'zeer' tijdelijk ingesteld, maar wordt doorgaans binnen 1 tot 2 minuten door de thermostaat weer teruggezet op de instelling die bij de fase van het lopende programma hoort.
    TC: De temperatuur wordt ingesteld en blijft ingesteld tot dit handmatig wordt aangepast of de het TC=0 commando wordt gestuurd. Dit werkt dus wel zoals verwacht.
Het probleem dat ik hiermee heb, is dat Home Assistant (HA) een TT command stuurt wanneer je in HA de temperatuur aanpast met als resultaat dat de temperatuur maar zeer tijdelijk wordt aangepast. Ik wil natuurlijk dat de temperatuur wordt aangepast tot dat de volgende fase van het programma ingaat of tot ik het handmatig weer aanpas.

Ligt dit aan mij? Begrijp ik het niet? Kan iemand hier dit wellicht verklaren of toelichten?

--------------------------------------------------------------
OTGW versie:
  • Firmware Version: 0.10.3+e334c42 (Robert van den Breemen)
    PIC Firmware Version: 5.8
    PIC Device ID: pic16f88
Thermostaat:
  • Honeywell Chronotherm Touch
Ketel:
  • Remeha Avanta
Home Assistant:
  • 2025.1.4
hvxl
Senior Member
Senior Member

Re: Serial commands TT vs TC

Post by hvxl »

OmeLoeks wrote: Thu Feb 27, 2025 7:00 pm Ik had verwacht dat TT het setpoint aanpast van de thermostaat en dat deze door de thermostaat pas weer wordt aangepast nadat de volgende fase van het ingestelde programma ingaat.
Bij TC zal ik verwachten dat dit de thermostaat instelt op de 'continu modus', waarbij de ingestelde temperatuur vasthoudt tot deze handmatig wordt aangepast of tot dat handmatig het programma wordt vervolgt.
Het is inderdaad de bedoeling dat het zo werkt.

Heb je misschien de twee commando's met verschillende temperaturen getest? De Honeywell Chronotherm Touch heeft namelijk de vervelende beperking dat hij via Opentherm alleen op hele graden kan worden ingesteld. Als je bijvoorbeeld TT=19.5 hebt getest gaat het niet werken. Als je daarna TC=20 test, werkt dat wel. Maar TT=20 zou ook moeten werken.

Kun je een log aanleveren van zo'n TT actie?
Schelte
OmeLoeks
Starting Member
Starting Member

Post by OmeLoeks »

Zoals ook al door jou op het Tweakers forum was gesuggereerd, blijkt de thermostaat de oorzaak te zijn. Deze accepteert helaas geen halve graden als override.

Ik zal proberen dit weekend een log te genereren en aan te leveren.
hvxl
Senior Member
Senior Member

Post by hvxl »

Als het duidelijk is dat het aan die halve graden ligt, dan is het niet meer nodig om een logfile te maken.
Schelte
Post Reply

Return to “Opentherm Gateway Forum (NL)”