koppelen Homeseer en S7-300

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
olivier
Starting Member
Starting Member

koppelen Homeseer en S7-300

Post by olivier »

hallo,

ik zag de voorstelling van Homeseer op de Elektor domotica dag in eindhoven en het leek mij wel wel wat.

ik heb mijn "home besturing" met een S7-300 PLC gemaakt.
de verwarming,sproeisysteem en de verlichting draait hierop probleemloos en dit nu toch al 10 jaar.
om de gebruiksvriendelijkheid (WAF) hier een beetje op te krikken denk ik er aan om er homeseer en htouch aan toe te voegen.
ook om er een alarmcentrale en afstandsbediening via Iphone bij te voegen.

ik zou graag willen weten hoe ik een koppeling zou kunnen maken tussen beide systemen

kan iemand mij op weg zetten?
olivier
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: koppelen Homeseer en S7-300

Post by TANE »

Hallo Olivier,
Welkom op het forum.
S7-300 is een redelijk onbekend systeem hier op het forum.
Het lijkt meer op een industrial systeem ..

Wat zijn de aanstuur mogelijkheden van S7-300?
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
Digit
Global Moderator
Global Moderator

Post by Digit »

Deze PLC's komen inderdaad uit de hoek van de industriele automatisering.
Ik heb er echter te weinig verstand van om er iets zinnigs over te zeggen.
Ik heb een jaar of 20 geleden wel eens met PLC's gewerkt, maar ik ga ervan uit dat er in die wereld sindsdien ook wel het een en ander veranderd zal zijn... :?:
phoenixb
Advanced Member
Advanced Member

Post by phoenixb »

Hallo Olivier,

Gebruik je de Siemens S7 in combinatie met Profibus voor bijvoorbeeld je aansturing van je verwarming en sproeisysteem?

Want Profibus is nog een grote onbekende in de Homeseer omgeving.

Ik ben zelf niet helemaal thuis in het databse gebruik van HS maar wellicht dat iemand het volgende kan aanvullen.
Je kan de S7 op een OPC laten draaien zodat je voor je de S7 kan gebruiken waarbij je HS gaat gebruiken om die OPC database uit te lezen en aan te sturen voor mee gebruikers gemak (WAF).
Hierna kan je rustig aan alles overzetten naar de diverse modules die eenvoudiger te gebruiken zijn in HS

Gr,

Post by olivier »

hallo iedereen,

bedankt voor de snelle respons

De S7 komt inderdaad uit de industriële hoek.
de centrale PLC is een S7 -300 en heeft als communicatiemogelijkheden: Profibus,Ethernet en ModbusRTU
het sproeisysteem en alsook de verlichting worden bestuurd door I/O modules die in het huis en de tuin verspreid zijn en verbonden zijn via Profibus met de centrale PLC
de verwarming was er eerst en draait op een TWIDO PLC van telemecanic die via ModbusRTU zijn status doorgeeft aan de centrale PLC.

Dus een oplossing met Profibus zou perfect zijn, maar ik hoop er niet teveel op,alhoewel het een afgeleide is van het seriële RS-485 protocol en misschien toch bij iemand bekend is.

ik denk dat het mogelijk moet zijn om via een Opc server data te schrijven en lezen in een Access of MySql database, maar hoe word er dan met HS gelinkt ?
olivier
Digit
Global Moderator
Global Moderator

Post by Digit »

OPC (in het verleden ook wel eens mee gespeeld :) ) is COM/DCOM based. Dan is het inderdaad heel eenvoudig om je OPC data in een Excel sheet te zien bewegen (de combinatie met Access heb ik nooit geprobeerd), maar een link met Homeseer heb je dan nog steeds niet.

Ik denk dat je toch richting een (te ontwikkelen) Plugin moet denken om een koppeling tot stand te brengen.
olivier
Starting Member
Starting Member

Post by olivier »

is dat te doen om een plugin te schrijven?
zijn er voorbeelden beschikbaar?
van uit de S7 kan ik een communicatie over TCP/IP of ISO over TCP opzetten.
maar dan zou er in HS een cliënt moeten geschreven worden, en ik weet niet of ik dit wel zou aankunnen ik ben namelijk geen held in VB of C++.

is er ergens uitleg te vinden,of zijn er leden die dit al voor elkaar gekregen hebben.
olivier
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”