Nieuwe Modules DAIX12, SAIX12 en IMX10

Forum about Xanura, Eaton Holec and Marmitek and other brand X10 and A10 devices.
Bwired
Administrator
Administrator

Post by Bwired »

(DUTCH News ARTICLE) Including new Hotelswitch Actor
Per 25 februari a.s. introduceert Eaton Holec drie nieuwe XanuraHome-modules ter vervanging van tien huidige modules. Een drastische reductie in het aantal type modules dat tot nu toe leverbaar is. Met minder componenten wordt XanuraHome-huisautomatisering overzichtelijker, biedt meer functies, is flexibeler inzetbaar en eenvoudiger te projecteren en te implementeren. De drie nieuwe modules zijn voorzien van verbeterde firmware met extra mogelijkheden.

De schakelactoren (SAIX12 en DAIX12) zijn voorzien van een 230 V-ingang. Dit is een belangrijke wijziging in de wijze van aansluiten en brengt een aantal interessante extra mogelijkheden met zich mee.

<h3>Drie nieuwe modules vervangen tien huidige modules!</h3>
Image

XanuraHome overzichtelijker en flexibeler

Per 25 februari a.s. introduceert Eaton Holec drie nieuwe XanuraHome-modules ter vervanging van tien huidige modules. Een drastische reductie in het aantal type modules dat tot nu toe leverbaar is. Met minder componenten wordt XanuraHome-huisautomatisering overzichtelijker, biedt meer functies, is flexibeler inzetbaar en eenvoudiger te projecteren en te implementeren. De drie nieuwe modules zijn voorzien van verbeterde firmware met extra mogelijkheden.

De schakelactoren (SAIX12 en DAIX12) zijn voorzien van een 230 V-ingang. Dit is een belangrijke wijziging in de wijze van aansluiten en brengt een aantal interessante extra mogelijkheden met zich mee.

Drie nieuwe modules vervangen tien huidige modules!

Kenmerken en voordelen
Overzichterlijker productenpakket
Eenvoudiger te projecteren en implementeren
Uitbreiding van het aantal te realiseren functies
Flexibeler inzetbaar
Kortere reactietijd in directe schakelingen
Eenvoudiger te programmeren
Logistiek voordeel als gevolg van minder verschillende inbouwmodules
Installatie met minder componenten te realiseren (prijsvoordeel)
Verbeterde firmware

Benodigde componenten vanaf nu heel eenvoudig te bepalen:
SAIX12 = Schakelen
DAIX12 = Dimmen
IMX10 = Versturen van commando's

<h3>Nieuw: 230 V-ingang op SAIX12 en DAIX12</h3>
Een van de grote veranderingen bij de nieuwe modules is dat twee van de drie XanuraHome-modules een 230 V-ingang hebben gekregen. Het gaat hier om de SAIX12 en de DAIX12. Dit betekent dat het schakelen dan wel dimmen van de module wordt bepaald door het al dan niet aanwezig zijn van een 230 V-spanning op de ingang. Door deze gewijzigde manier van aansluiten is het mogelijk om wissel- en kruisschakelingen binnen een elektrische groep met slechts een module uit te voeren. Hierdoor kan een XanuraHome-installatie met minder modules worden opgezet en is de reactietijd verkort.
Image

<h3>Let op: Potentiaalvrije ingangen blijven op de IMX10</h3>
De multifunctionele interface heeft, net als zijn voorgangers, potentiaalvrije ingangen die rechtstreeks op de schakelaar of impulsdrukker moeten worden aangesloten. Op de schakelaar of impulsdrukker wordt geen spanning aangesloten. Dit betekent dat er geen
230 V op de ingangen aangesloten mag worden want dit zal de module onherstelbaar beschadigen. Houd hier rekening mee!

Samengevat:
Actoren = 230 V-ingangen
Interface = potentiaalvrije ingangen

Image

meer info:
http://www.xanurahome.nl/nieuwsbrief_1-2008/index.html

Handleiding SAIX12 http://www.bwired.nl/Images/How/saix12.pdf
Handleiding DAIX12 http://www.bwired.nl/Images/How/daix12.pdf
Handleiding IMX10 http://www.bwired.nl/Images/How/imx10.pdf

Pieter Knuvers
www.bwired.nl Online House in the netherlands. Domotica, Home Automation.
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Snelvuur »

Dat is mooi nieuws.. scheelt weer voor mij in het nieuwe huis. Vooral de wisselschakelaar is handig. Gaan de prijzen nog omhoog/omlaag?

// Erik (binkey.nl)
Bwired
Administrator
Administrator

Post by Bwired »

De wisselschakelaar is inderdaad grandioos en werkt perfect. Ik heb de actor in actie gezien. Xanura is de laatste tijd flink aan de weg aan timmeren met nieuwe modules. Van de prijzen ben ik niet op de hoogte, ik denk dat daar eind feb meer nieuws over zal komen.
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Snelvuur »

Ben benieuwd, alleen die zal ik niet zo snel op marktplaats.nl denk ik tegen komen. :)

// Erik (binkey.nl)
MindBender
Advanced Member
Advanced Member

Post by MindBender »

Ik gebruik n SAIX10 al jarenlang zo:
Image
Dat mag eigenlijk niet, weet ik ook wel, maar het geeft geen problemen.
Voorwaarden zijn wel dat de nul-draad tussen de eerste schakelaar en de module niet te lang is en dat er geen grote verbruikers van dezelfde nul-draad gebruik maken. Anders zou de nul-stroom namelijk voor een spanningsverschil tussen die twee punten kunnen zorgen dat groot genoeg is voor spontage schakelacties of zelfs schade aan de module.
DMB
Member
Member

Post by DMB »

Blijkbaar is Holec er toch na 5 jaar achter gekomen dat het Xanura spul traag is, b.v. als je 4 AIX'en en 1 SAIX in de hal hebt zitten.
De huisgenoten lopen meestal direct naar de schakelaar met de SAIX en slaan de schakelaars van de AIX'en over.

Een groot voordeel van deze nieuwe modules is de mindere belasting van b.v. de fasekoppelaar.
Bij veel hotelschakelingen in een woning is de fasekoppelaar druk met het doorgeven van de signalen, vooral als er ook nog een statusmelding actief is.

De meeste kinderziekten zoals voeding en EMC problemen zullen nu wel verholpen zijn in deze serie.
De voeding in de DAIX10 modules was ook al een verbeterd ontwerp en heeft het nu al 4,5 jaar vol gehouden. Dit heeft een van de andere modules (AIX, SAIX, DIX2, AIX12, SAX1) bij mij nog niet gehaald.
(Ongeveer 50 modules in maart 2003 geplaatst.)

Vorig jaar waren er maar 7 modules defect.
In 2003 waren dit er 43, die trouwens keurig door Holec zijn omgeruild.

Er zit dus progressie in de betrouwbaarheid van de Xanura modules.

Wel handig dat er nu minder verschillende typen zijn zodat de reservevoorraad beperkt kan blijven.

Ondanks bovenstaande kritiek heeft het A10 gebeuren mijn voorkeur boven wireless, met name over grote afstanden zoals voor de buitenverlichting, oprit e.d.

DMB
l0rien
Starting Member
Starting Member

Post by l0rien »

Mooie verbeteringen! Dan wacht ik nog even met aanschaf van mijn eerste set.

Een ding begrijp ik dan nu niet meer:
Ik zit in veel kamers met een serie impulsdukker. Voorheen zou dat DIX1 icm 2 DAX10 betekenen. Nu lijkt het erop dat het een IMX10 icm 2x DAIX12 moet worden, maar dan gebruik ik de DAIX12 puur alleen als actor?

Het is me nog steeds een raadsel of iedereen die actoren nu in zijn centraaldozen propt of dat dat op een andere manier gaat. :S
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

heel mooi...:)

hoop dat er ooit ook een micromodule voor de SW10 komt.
Bwired
Administrator
Administrator

Post by Bwired »

Daar zit ik ook op te wachten, ik heb Xanura hier een lange tijd geleden om verzocht. Ik zal nog eens een balletje opwerpen!
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

PCLbus (ElekHomica) heeft een micro module en ook betaalbaar.

SW10 module is de meeste onprofessionele product van Xanura die ze hebben
Deze is echt aan vervanging toe.
Installateurs zijn ook niet te spreken over deze module.
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Snelvuur »

Beetje feedback van zo'n module is handig, als je niet thuis bent en je thuis automatisering wil de zonnewering omhoog gooien omdat je heb gemeten dat het gaat regenen of hard waaien dan wil je wel zeker zijn dat hij werkt of omhoog is omdat je anders een kapotte zonnewering hebt. Ik was hier laatst nog over in discussie met de mensen die xanura zouden doen in mijn nieuwe huis en die konden hier ook geen correcte oplossing voor geven. Ze konden wel allerlei fratsen maken zodat het zou gaan werken maar dan had ik zoveel modules nodig dat ik het liever met de hand doe voor die prijs :)

// Erik (binkey.nl)
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

PCLbus is ook twee weg..
Kan de modules niet meer terug vinden op de site van elekhomica..
http://x10-hk.com/store/product_info.ph ... cts_id=178
Xanura heeft duidelijk mijn voorkeur.
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by Snelvuur »

Zo'n module is opzich wel intressant. Anders ga ik daar wel voor, daar zit feedback op. Goed huis duurt nog lang dus ik heb nog genoeg tijd om alternatieven te zoeken.

// Erik (binkey.nl)
MindBender
Advanced Member
Advanced Member

Post by MindBender »

Nu nog een fatsoenlijke oplossing voor rolluiken en zonneweringen...
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

een nieuwe SW10/ZAX dus
Post Reply

Return to “X10, A10 Xanura Marmitek Forum”