Ik ben nog niet zo thuis in de script en functies binnen homeseer. Vandaar even de vraag.
Op de badkamer wil ik met de lichtschakelaar de ventilator aansturen op een speciale manier. Als ik binnen bv 10 seconden twee keer de schakelaar nogmaals gebruik, dan mag de ventilator aangaan.
Achter de schakelaar van de badkamer zit een SAIX12 en de ventilator (op zolder) heeft ook een SAIX12.
Nu is mijn vraag hoe zou ik dit kunnen doen?
En om een ventilator bv 45 minuten aan te laten gaan, kan ik dat doen met het aanmaken van een event welke dan na 45 minuten de ventilator weer uit zet?
script vraagje
Moderator: Ruud
- b_weijenberg
- Forum Moderator
script vraagje
Een script heb ik zo niet direct voor je maar een ander idee..
Als je een humidity sensor in de badkamer hangt kan je de ventilator schakelen op basis van het gemeten vochtigheidspercentage. Als de ventilator voor dat doel gebruikt wordt heb je een optimale aansturing.
Als je een humidity sensor in de badkamer hangt kan je de ventilator schakelen op basis van het gemeten vochtigheidspercentage. Als de ventilator voor dat doel gebruikt wordt heb je een optimale aansturing.
script vraagje
Op basis van humidity is natuurlijk de mooiste manier. Maar wat nou als binkiem ook een toilet in de badkamer heeft. Dan wil je misschien wel eens frisse lucht [:D] terwijl de humidity onder het ventilator niveau zit.
- Snelvuur
- Forum Moderator
script vraagje
je kan ook zoals pieter het heeft gedaan, een extra sensor bij de wc knop. Als dan iemand doortrekt, kan je de ventilator op een hogere stand zetten. Heb je een korte & lange druktoets, kan je er van uit gaan dat bij de lange druktoets iemand number 2 heeft gedaan.
// Erik (binkey.nl)
// Erik (binkey.nl)
-
- Member
script vraagje
Of je schakelt de ventilator in als het licht aangaat, en dan weer uit als het licht weer uit is en als de luchtvochtigheid weer okee is, maar met een minimumtijd van bijv 5 minuten (wsl geteld vanaf dat het licht uitgaat - genoeg om nare luchtjes weg te krijgen).
script vraagje
Gisteren avond in bed had ik nog wat ideeen die ik vanavond uit ga werken.
Ik ga overigens wel wat doen met een luchtvochtigheidmeter en RFXcom. Beide heb ik al binnen.
Daarnaast is het zo dat de wc inderdaad ook op de badkamer zit. Direct schakelen van de ventilator wil ik vermijden. Als bv mijn zoon of dochter snachts even naar de wc gaan, wil ik niet hebben dat de ventilator gaat draaien. Daarin tegen is het soms handig dat als ik weet dat er gedouched gebadderd gaat worden, je met een simpele handeling direct de ventilator kan aanzetten ipv wachten tot het vochtig wordt.
Ik ga overigens wel wat doen met een luchtvochtigheidmeter en RFXcom. Beide heb ik al binnen.
Daarnaast is het zo dat de wc inderdaad ook op de badkamer zit. Direct schakelen van de ventilator wil ik vermijden. Als bv mijn zoon of dochter snachts even naar de wc gaan, wil ik niet hebben dat de ventilator gaat draaien. Daarin tegen is het soms handig dat als ik weet dat er gedouched gebadderd gaat worden, je met een simpele handeling direct de ventilator kan aanzetten ipv wachten tot het vochtig wordt.
script vraagje
Binkiem,
ik zie meerdere mogelijkheden:
1. gebruik een dubbele schakelaar voor de SAIX12 in de badkamer, en gebruik de 2e schakelaar voor het bedienen van de ventilator m.b.v. het tweede adres
2. gebruik de gratis plugin PowerTrigger. Daarmee kan je een event triggeren indien je de schakelaar twee keer kort achter elkaar bedient.
3: gebruik conditionele events in Homeseer:
- Ventilator_AAN: (ventilator is OFF) AND (licht Badkamer changed to ON)
of als alternatief voor het onderscheiden van de grote en kleine boodschap en het badderen: (ventilator is OFF) AND (licht Badkamer licht Badkamer has been ON for at least 3 minutes)
- Ventilator_UIT: (ventilator is ON) AND (licht Badkamer has been OFF for at least 15 minutes)
#3 werkt perfekt voor mij. Je kan eventueel de condities uitbreiden met een tijdsvenster, om de ventilator niet in te schakelen tijdens de nachtelijke uren.
Maurice
ik zie meerdere mogelijkheden:
1. gebruik een dubbele schakelaar voor de SAIX12 in de badkamer, en gebruik de 2e schakelaar voor het bedienen van de ventilator m.b.v. het tweede adres
2. gebruik de gratis plugin PowerTrigger. Daarmee kan je een event triggeren indien je de schakelaar twee keer kort achter elkaar bedient.
3: gebruik conditionele events in Homeseer:
- Ventilator_AAN: (ventilator is OFF) AND (licht Badkamer changed to ON)
of als alternatief voor het onderscheiden van de grote en kleine boodschap en het badderen: (ventilator is OFF) AND (licht Badkamer licht Badkamer has been ON for at least 3 minutes)
- Ventilator_UIT: (ventilator is ON) AND (licht Badkamer has been OFF for at least 15 minutes)
#3 werkt perfekt voor mij. Je kan eventueel de condities uitbreiden met een tijdsvenster, om de ventilator niet in te schakelen tijdens de nachtelijke uren.
Maurice
script vraagje
Maurice,
Optie 3 ziet er goed uit.
Middels de tutorials ben ik er ondertussen achter hoe je zoiets kunt maken.
Rene
Optie 3 ziet er goed uit.
Middels de tutorials ben ik er ondertussen achter hoe je zoiets kunt maken.
Rene