Status device realtime verbruik

Forum over de RFXCOM plugin (DUTCH forum)

Moderator: b_weijenberg

Post Reply
snowboarder
Member
Member
Posts: 50
Joined: Sat Oct 06, 2007 8:59 pm
Location: Groningen

Status device realtime verbruik

Post by snowboarder »

Ik heb een rfxcom pulse module in gebruik voor het uitlezen van het verbruik in Kwh in mijn meterkast. ( via de led 480 pulsen is 1 Kwh )

Nu zou ik graag in homeseer een status device aanmaken waarbij ik het realtime verbruik kan uitlezen.
is dit mogelijk met een script ?

marcel
www.myhomecontrol.nl
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Status device realtime verbruik

Post by b_weijenberg »

even geduld, er komt zeer binnenkort een plugin update met een instant power device.
snowboarder
Member
Member
Posts: 50
Joined: Sat Oct 06, 2007 8:59 pm
Location: Groningen

Status device realtime verbruik

Post by snowboarder »

Geweldig ,dan maar even wachten op de plugin update [:)]

www.myhomecontrol.nl
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Status device realtime verbruik

Post by Digit »

Het is best lastig om met een RFXPulse module een beetje goede benadering te krijgen van de realtime usage, volgens mij. Voornaamste factor daarbij is het met (minimaal) 30 sec. interval binnenkomen van een nieuwe counter-stand, vooral bij een grote dynamiek in het werkelijke realtime verbruik.
Bij veranderingen krijg je of een soort naijl effect waarbij het langer duurt voordat het berekende wattage de werkelijke waarde goed benadert, of het berekende wattage levert een soort blokgolf op die 'danst' tussen 2 waarden, afhankelijk van of en hoe zwaar je gaat middelen. Een gulden middenweg zal er ook best zijn, maar nadat ik hier in een grijs verleden eens een sheetje aan heb gewaagd, was de conclusie dat ik het maar beter achterwege kon laten. Ben dus wel benieuwd wat dit oplevert.
User avatar
Jeroen Bartels
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 627
Joined: Sun Jul 20, 2008 1:23 pm
Location: Netherlands

Status device realtime verbruik

Post by Jeroen Bartels »

Maar het gemiddelde verbruik over de laatste 30 seconden is toch ook prima?
Als je nog meer 'realtime' wil kan je volgens mij beter plugwise oid gaan gebruiken.
Gewoon doorbouwen aan die update hoor ;-)
mo046
Member
Member
Posts: 186
Joined: Thu Nov 08, 2007 4:12 pm
Location: Netherlands

Status device realtime verbruik

Post by mo046 »

Ik test nu ca. 2 weken een beta versie van RFXCharts waar de instant power reading is ingebouwd. Ik gebruik een RFXPower, de oude vesie dus met 0.01 kWh resolutie. Verder heb ik een Owl (Cent-a-meter). In Homeseer worden beide instant power readings weergegeven, die voor de Owl is gecorrigeerd voor de actuele netspanning (gemeten met mijn UPS).

Ik kan de conclusie van Digit wel onderschrijven, de verschillen zijn soms erg groot, soms wel 2 maal. Het verschil is dat de Owl elke 6 seconden een aktuele stroomwaarde geeft, omgerekend naar wattage. De RFXPower-waarde is het verschil tussen de laatste 2 metingen, omgerekend naar verbruik per uur. Ik heb de indruk dat deze omrekening wat onnauwkeurigheden oplevert, misschien in afrondingen.

Maar als indicatie is het niet verkeerd. de Owl is ook niet altijd even nauwkeurig, zeker bij lage stromen geeft deze te veel aan. Mijn idle verbruik is ca. 300 W, gemeten met de RFXPower en geverifieerd met de KWH-meter in de meterkast. De Owl meet dan echter ca. 500 W.


** Maurice **
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Status device realtime verbruik

Post by Lennart »

Het "probleem" van de resolutie van de metingen heb ik ook. Ik zou met name graag het momentane vermogen van de zonnepanelen zichtbaar willen maken, maar dat heeft nu juist een zeer variabel karakter.

Ik heb zelf eens wat zitten spelen met grafieken om actueel verbruik/opbrengst zichtbaar te maken, maar je komt er inderdaad niet helemaal uit.

Je registreert elke meting die binnenkomt van de RFXMeter. Dat is eens per 30 seconden (of meer, indien je dat instelt, maar laten we van de beste resolutie uitgaan). Overigens is het nooit precies 30 seconden, aangezien het wat tijd kost om e.e.a. te verwerken. Vervolgens bereken je het gemiddelde verbruik over de periode tussen deze meting en de vorige meting (op basis van de ontvangsttijd). Deze metingen zet je in een grafiek. De tussenperiode tussen twee metingen varieert, dus daar moet je bij het uitzetten van waarden op letten.

Een artefact dat je nu ziet is het volgende: een apparaat gebruikt continu heel weinig energie. Dat betekent dat er lange tijd dezelfde meterwaarde wordt doorgestuurd. Op een gegeven moment is er voldoende energie verbruikt om een pulse te geven/de RFXMeter 1 op te hogen en ontvang je die waarde. Probleem: is er nu continu energie verbruikt sinds het begin van de vorige waarde, of is er alleen in de laatste 30 seconden (wat meer) energie verbruikt?

Idem bij een wat hoger verbruik: je zit met afrondingen/sync-problematiek. Vlak na het verzenden van een meting door de RFXMeter kan de energiemeter een pulse geven/de RFXMeter 1 opgehoogd worden. Die wordt pas na 30 seconden geregistreerd. Maar die pulse zou ook maar net voor het verstrijken van die 30 seconden geregistreerd kunnen zijn. Gevolg: bij continu verbruik een jojo-effect in je grafiek (de blokken waar Digit het over heeft) en bij niet continu verbruik kun je er eigenlijk nog minder van zeggen.

Het effect wordt verergerd door het gebruik van een RFXPulse i.c.m. een elektriciteitsmeter met een lage resolutie (bijvoorbeeld slechts 500 pulsen per kWh). Om elke 30 seconden 1 pulse te zien, heb je dan al een verbruik nodig van 240 Watt.

Graag zou ik iets bouwen als op http://www.pv-solar24.info/ maar dat gaat niet lukken met de huidige RFXCOM setup.

Als iemand een idee heeft voor een meter/oplossing met een hogere resolutie (zeg: meting van het echte momentane vermogen en het verzenden daarvan eens per 6 seconden), dan hoor ik het graag!

Edit:

In dit grafiekje is het blokken-effect wel aardig zichtbaar (in dit geval voor opbrengst):

Image

Lennart
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Status device realtime verbruik

Post by b_weijenberg »

De nieuwste versie van de RFXCOM plug-in is in BETA beschikbaar. Deze versie is inmiddels stabiel en de meeste, zo niet alle, fouten zijn opgelost.

Deze versie heeft de mogelijkheid om Virtual Sensors te configureren voor elektra, gas en water die het momentane verbruik weergeven.
Met de RFXMeter op 30 sec. interval krijg je de grootst mogelijke nauwkeurigheid maar dat houdt dan ook gelijk in dat er elke 30 seconden 5, 10 of 15 RF packets verstuurd worden afhankelijk van de hoeveelheid geinstalleerde modules. Ik denk dat een 2 minuten interval een goede gulden (of is het euro) middenweg is voor de meeste configuraties.

Ook zijn er Wind Chill, Heat Index en Dew Point sensors toegevoegd.

Als je de BETA versie van de plug-in wilt downloaden stuur dan een email of PM.

Bert
Post Reply

Return to “Homeseer Rfxcom Plugin Forum”