Hoe moet ik beginnen met meten van mijn energie verbruik

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
martan
Starting Member
Starting Member

Post by martan »

Hallo,

Geheel nieuw maar zeker niet onbekend met elektronica.
Al enige tijd hou ik de website in de gaten van bwired.nl. Na wat lezen op de forums wordt het mij steeds onduidelijker.

Het leek mij een leuk idee om ook te gaan meten van mijn energie verbruik is. Ik wilde beginnen met gas water en licht.
Zelf heb ik een linux server draaien met mysql.

Mijn vraag is eigenlijk het volgende;
Wat komt er allemaal bij kijken om dit mogelijk te maken?
Ik heb een Siemens (T5129 D86B) kwh meter met een ledje wat knippers per 1000.

Op de website lijkt het zo eenvoudig dus zal het ook moeten lukken maar welke hardware / software heb ik dan nodig om deze start te kunnen maken.

Alvast bedankt voor jullie reacties
Bastiaan
Senior Member
Senior Member

Post by Bastiaan »

Je elektra kun je dan meten met een combinatie van RFXCOM devices. (http://www.RFXCOM.com) Neem een RFXmeter met puls counter en sensors, je kunt dan je Kwh meter LED uls oppikken en als je het bekende spiegeltje op de nummer 6 van je gas meter hebt kun je daar ook de omwentelingen tellen.
Voor water meten zul je waarschijnlijk zelf een watermeter met pulsgever erbij moeten zetten. Even zoeken en ook daar staan veel posts over.

Ontvangen met een RFXCOM ontvanger, die er ook in verschillende combinaties is. (USB/LAN/WAN en met verschillende frequesties voor verschillende doelen)

Over hoe je de zaak onder Linux kan inlezen krijg je vast hulp van anderen.
martan
Starting Member
Starting Member

Post by martan »

Ik zal eens kijken op de website en de vraag voor linux op een andere tophic plaatsen/lezen
Jfn
Member
Member

Post by Jfn »

I run my Domoticasystem under Linux too (Debian Lenny).

For measuring energyconsumption I use a 1-wire solution. Owfs (http://www.owfs.org) provides excellent support for 1-wire devices, making data accessible from perl/php etc.

- 1-wire to RS-232 interface: http://www.hobby-boards.com/catalog/pro ... ucts_id=28
- Counter: http://www.hobby-boards.com/catalog/pro ... ucts_id=42

RFXCOM is definately the easiest solution when it comes to plug-and-play, however it is more expensive than a 1-wire solution.
erisan500
Member
Member

Post by erisan500 »

Jfn,

would you be so kind explaining your 1-wire solution to measure energy consumption?

Thanks in advance.
Kroonen
Member
Member

Post by Kroonen »

Hoi

Zelf doe ik het ook onder linux en plaats ik het ook in een mysql database. Ik zou wel voor rfxcom gaan zodat je ook later water en gas kunt meten. Met heyu kun jet het uitlezen, en krijg je dus gewoon de waarde terug heyy rfxcount l2 krijg ik 2073545 terug, deze plaats je dus in mysql database, maak een scheduled cron job om het elk uur te meten, en maar ik veld waar het verschil van het afgelopen uur inzet en klaar is kees.
wwolkers
Member
Member

Post by wwolkers »

Ik ben ook bezig hiermee. Nieuwe woning op het oog, meteen maar de stroom in de gaten houden, bij voorkeur per groep :)

ik kwam uit op 8 van deze: http://www.my-messgeraet.com/jtlshop/in ... 5&lang=eng
leek mij een mooie prijs, en 1% afwijking moet kunnen. Okee, er zullen vast betere meters zijn, maar dan ook veel duurder :)
voor de daadwerkelijke monitoring komt er een linux machientje te hangen, met een oplossing zoals Digit ook al aangaf, iets a la de HA7Net. mooi ding :)
Digit
Global Moderator
Global Moderator

Post by Digit »

HA7Net is inderdaad een heel mooi apparaat, voor als je 1-Wire wilt gebruiken maar geen zin hebt om je te bemoeien met low-level timing en SKIP ROM en weet ik veel :-). In het begin heb ik dat ook wel gedaan, maar de HA7Net neemt je dat soort dingen allemaal uit handen. Met een HTTP aanroep doe je een 'read', en met een regular expression haal je de meetgegevens uit de response. Ideaal en de HA7Net draait hier al tijden volkomen probleemloos.
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”