Script beveiligingssensoren

Forum over Homeseer scripts (DUTCH forum)

Moderators: TANE, Ruud

Post Reply
Herbus
Member
Member
Posts: 363
Joined: Mon Mar 27, 2006 12:28 pm
Location: Netherlands

Script beveiligingssensoren

Post by Herbus »

Ik zoek naar een handige manier om het volgende te bereiken:

Mijn alarmsysteem schakelt in drie blokken: area 1, area 2 en area 3
Ik wil drie virtual devices aanmaken die aangeven of de detectoren die in deze blokken vallen veilig zijn.
Bijvoorbeeld:
Virtual device: AREA 1 heeft de waarde "veilig" als device Z1, Z4, Z8, Z13 en Z14 niet verstoord zijn. Is een van de detectoren verstoord (open, sabotage etc..) dan is de waarde van AREA 1: "verstoord".
Dit geldt hetzelfde voor Area 2 en 3 en de detectoren die hierin vallen.

Nu dacht ik dat met een script te doen dat continue doorloopt (is dit handig...?) en globaal de volgende structuur heeft:

Start
'opvragen status detectoren in area 1
var = 0
if zone 1 <> 0 '0 is onverstoord
var = var +1
endif
if zone 4 <> 0
var = var +1
endif
etc......
if var > 0
area 1 = verstoord
endif

'opvragen status detectoren in area 2
var = 0
if zone 3 <> 0
var = var +1
endif
etc......
if var > 0
area 2 = verstoord
endif

'opvragen status detectoren in area 3
var = 0
if zone 5 <> 0
var = var +1
endif
etc......
if var > 0
area 3 = verstoord
endif

Loop terug naar start

Is dit een beetje een handige manier (voor iedere device/detector een endif)
Is het een bezwaar dat dit script 24/7 blijft doorlopen?

Ben benieuwd naar jullie visie.

Herbus


<font size="1">Homeseer 2.3.0.19, HSTouch (Albatron Touchscreen), VB plugin for communication with alarmpanel
ACT TI203, ActiveBackup, DooNetwork, BLDeviceMatrix, Jon00 Web page builder
RFXCom, RFXCharts, RFXMeter (gas, electricity, water), Oregon THGR 228 N,
Modules: Xanura SAIX12/DAIX12, KaKu (fridge), SM10 (doorbell)</font id="size1">
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Script beveiligingssensoren

Post by Bastiaan »

Een loop is een enorme aanslag op je systeem. Je kunt beter om de minuut pollen, lijkt me snel genoeg. Je kunt ook bij een 'status' change van een van de device het script aanroepen. Lijkt me het allerbest.
Herbus
Member
Member
Posts: 363
Joined: Mon Mar 27, 2006 12:28 pm
Location: Netherlands

Script beveiligingssensoren

Post by Herbus »

Bedankt voor de info.
Ik heb de info wel 'realtime' nodig. Ik wil de device AREA 1 namelijk gebruiken om te controleren of ik het alarmsysteem kan inschakelen. Zo kan ik de toets 'naar bed' op m'n touchscreen van kleur laten veranderen als er ingeschakeld kan worden. Als AREA 1 verstoord is (er staan detectoren in alarm) kan kan er geen inschakel commando naar het alarmsysteem, is AREA 1 veilig wel. Idem voor AREA 2 en 3.

Op basis van statuschange gaat volgens mij niet werken. Stel voor dat er twee detectoren verstoord zijn. Als een van beide veilig wordt kan ik AREA 1 niet op veilig zetten. De andere detector is immers nog onveilig.
Of ik moet bij een statuschange de status van de andere devices controleren en dan AREA 1 aanpassen. Ook moet ik het opstarten van HS regelen. Bij een opstart moeten alle devices gecontroleerd worden. Als een device verstoord is, is er geen statuschangen maar moet de AREA wel onveilig gezet worden.
Wordt een hele brei van code vrees ik.

Alternatief is om tijdens het inschakelcommando de devices te controleren. Is alles veilig -> inschakelen, zijn er een of meerdere devices verstoord -> niet inschakelen en terugmelden.
Terugmelden kan dan eventueel in een virtual device.

Nog wel even een gepuzzel.


<font size="1">
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Script beveiligingssensoren

Post by Rene »

Je kan triggeren op een status wijziging van een van je sensoren. Als je dan als actie een script draait die de device value van je area met 1 verhoogd of verlaagd, afhankelijk van of een sensor onveilig of veilig afgeeft, dan kan je vervolgens triggeren op een value change van de area om aan te geven of een area veilig is of niet en hoef je niet te lopen en hebt toch real time de info.

Rene.
Herbus
Member
Member
Posts: 363
Joined: Mon Mar 27, 2006 12:28 pm
Location: Netherlands

Script beveiligingssensoren

Post by Herbus »

Goed idee, ik kom er wel [:)]
Moet ik alleen wel bij het opstarten van HS de value van de area verhogen op basis van het aantal detectoren dat onveilig is. Anders staat de teller op nul terwijl er open detectoren zijn.

Bedankt voor de tip, ga ermee aan de slag.

<font size="1">
Post Reply

Return to “Homeseer Scripts Forum”