Bij mij draait hs in een virtual machine die niet continu in een backup meedraait. Om te voorkomen dat er moeizaam gemaakte scripts enz verdwijnen leek het mij handig om ervoor te zorgen dat er automatisch een backup wordt gemaakt.
Homeseer maakt zelf al een backup maar die staat nog steeds op de machine zelf. Handig is dat je gelijk een versie beheer hebt.
Als start heb ik een backup script gemaakt wat dagelijks om 1:02 draait
Sub Main
hs.BackupDB
End Sub
Daarna is er in program files een mapje met tools gemaakt. In dit mapje een batch file + sendEmail.exe ( http://caspian.dotconf.net/menu/Software/SendEmail/) gezet.
De batchfile zorgt ervoor dat er een aantal mappen naar de server worden gekopieerd waarna er een mailtje wordt gestuurd dat de kopieer actie uitgevoerd is. Ik weet niet 100% zeker of ik alle mappen heb meegenomen die echt belangrijk zijn maar denk het wel.
@echo off
:: variables
set drive=\\<ip_adres_server>\backup
set backupcmd=xcopy /s /c /d /e /h /i /r /y
rem echo ### Backing HS Scripts, db en plugwise db...
%backupcmd% "C:\Program Files\HomeSeer HS2\Config\Backup" "%drive%\homeseer\config"
%backupcmd% "C:\Program Files\HomeSeer HS2\Scripts" "%drive%\homeseer\scripts"
%backupcmd% "C:\Program Files\Plugwise\Plugwise Source\db" "%drive%\plugwise\db"
%backupcmd% "C:\Program Files\Plugwise\Plugwise Source\www" "%drive%\plugwise\www"
:: use below syntax to backup other directories...
:: %backupcmd% "...source directory..." "%drive%\...destination dir..."
rem echo ### Backup Complete!
rem pause
sendemail -f <afzender xx@yy.zz> -t <bestemming aa@bb.cc> -s <smtp server>:25 -xu <loginnaam> -xp <wachtwoord> -u "Backup HS & Plugwise gereed." -m "Backup van homeseer configuratie files + scripts en plugwise database afgerond"
daarna in geplande taken een taak gemaakt die iedere nacht om 2:09 draait.
Als ik iets vergeten ben vul het dan aan. Als het eenvoudiger kan laat het weten.
Automatische backup van HS en plugwise
je kan ook gebruik maken van BLbackup of active backup.
beide nemen ook open files mee.
in HS wordt ook netjes de status van aangegeven device bijgewerkt.
beide nemen ook open files mee.
in HS wordt ook netjes de status van aangegeven device bijgewerkt.
ok ga ik naar kijken. ik had op homeseer gezocht naar backup maar niets gevonden.
neemt blbackup of activebackup ook plugwise mee? Ik kon in de plugwise map niet echt files vinden die recent waren bijgewerkt maar gokte op db en www map.
btw als ik bovenstaand gebruik krijg ik geen foutmeldingen van open files en ook in de backup geen 0 bytes bestanden.
neemt blbackup of activebackup ook plugwise mee? Ik kon in de plugwise map niet echt files vinden die recent waren bijgewerkt maar gokte op db en www map.
btw als ik bovenstaand gebruik krijg ik geen foutmeldingen van open files en ook in de backup geen 0 bytes bestanden.
Ik gebruik ook Actiebackup. Werkt super. Aan de hand van de status van een device (0=error, 1=ok) kan je zien of er problemen zijn met de backup. Volgens mij wordt deze plugin niet meer ondersteund maar dat was voor mij geen probleem.
Succes
Herbus (Jos)
<font size="1">
Succes
Herbus (Jos)
<font size="1">
Blbackup heeft als voordeel versie management en zip files.
Ik maak met BLbackup ook backups van plugwise
Ik maak met BLbackup ook backups van plugwise
Gebruik ook de active backup plugin. Werkt prima met een event waarbij mijn externe HD wordt aangezet en na de backup weer wordt uitgezet. Wordt om 03:00 s'nachts uitgevoerd en ik kan elke dag idd de status van de backup controleren ahv de devicestatus
@chak. Wat heeft jou doen besluiten om voor BLbackup ipv active backup te kiezen?
-
- Advanced Member
Ik zag deze topic al een tijdje niet meer actief is, maar toch wil ik een paar vragen stellen over backuppen.
Ik heb het programma active backup lopen dat rond 04.00 's nachts een backup maakt op de pc waar HS en plugwise op draaien.
Is het met dit backup programma ook mogelijk om via het thuisnetwerk kopies van de backup op een andere pc te zetten?
Wordt er van een draaiend systeem met draaiende programma's wel een goede backup gemaakt of moeten eerst de programma's gestopt worden om diverse data te backuppen. Bij een image maken moeten alle programma's uitstaan.
Ook ben ik erg benieuwd waarom er gekozen wordt voor een bepaald backup programma.
Mvgr Wim [:)][;)]
Ik heb het programma active backup lopen dat rond 04.00 's nachts een backup maakt op de pc waar HS en plugwise op draaien.
Is het met dit backup programma ook mogelijk om via het thuisnetwerk kopies van de backup op een andere pc te zetten?
Wordt er van een draaiend systeem met draaiende programma's wel een goede backup gemaakt of moeten eerst de programma's gestopt worden om diverse data te backuppen. Bij een image maken moeten alle programma's uitstaan.
Ook ben ik erg benieuwd waarom er gekozen wordt voor een bepaald backup programma.
Mvgr Wim [:)][;)]
- Jeroen Bartels
- Advanced Member
Het enige wat ik daar van weet is dat als je een update van HS maakt terwijl het programma actief is er een wachtwoord staat op de sample.mdb database.