Ventilator control
Moderator: Ruud
Ventilator control
Doormiddel van een RFXcom luchtvochtigheidsensor en een X-10 aangestuurde ventilator probeer ik in de badkamer te voorkomen dat alles onder de condens komt.
De instelling op dit moment is dat HS bij een vochtigheid van meer dan 60% de ventilator voor 20 minuten aanzet.
Nu het buiten echter kouder wordt beslaan de ramen al bij een veel lagere vochtigheid.
Zijn er mensen die hiervoor compenseren (relative luchtvochtigheidberekenen)
Alvast bedankt,
Willem-Bram
De instelling op dit moment is dat HS bij een vochtigheid van meer dan 60% de ventilator voor 20 minuten aanzet.
Nu het buiten echter kouder wordt beslaan de ramen al bij een veel lagere vochtigheid.
Zijn er mensen die hiervoor compenseren (relative luchtvochtigheidberekenen)
Alvast bedankt,
Willem-Bram
- b_weijenberg
- Forum Moderator
Ventilator control
Zou je de Virtuele sensor DEW POINT daar voor kunnen gebruiken?
Ventilator control
Heb je toevallig ook een buitentemperatuur opnemer hangen?
Dan zou je eventueel bij een buitentemperatuur lager dan bijvoorbeeld 10 graden (deze waarde moet je proef ondervindelijk vast stellen want de isolatie waarde van je raam speelt hierbij een rol) een extra setpoint kunnen instellen zodat hij al bij 50% aangaat ipv de 60%.
Letop hierbij is het wel een risico want onder de 40% RV kan je woonklimaat als onprettig worden beschouwd.
Wat anders heb je toevallig niet meerdere snelheden op die ventilator?
Dan zou je eventueel bij een buitentemperatuur lager dan bijvoorbeeld 10 graden (deze waarde moet je proef ondervindelijk vast stellen want de isolatie waarde van je raam speelt hierbij een rol) een extra setpoint kunnen instellen zodat hij al bij 50% aangaat ipv de 60%.
Letop hierbij is het wel een risico want onder de 40% RV kan je woonklimaat als onprettig worden beschouwd.
Wat anders heb je toevallig niet meerdere snelheden op die ventilator?
- Jeroen Bartels
- Advanced Member
Ventilator control
Waarom zou je hem na 20 minuten uit laten gaan? Ikzelf gebruik deze opzet om ook de badkamer een beetje droog te houden maar laat de vertilator aan en uitgaan bij 65% luchtvochtigheid. de ene keer duurt dat namelijk langer dan de andere keer.
**Jeroen**
**Jeroen**
Ventilator control
Bert, dauwpunt temp zou inderdaad moeten kunnen werken. Ik had niet door dat ik die (virtueel) kon instellen.
Verder gebruik ik 20 minuten en een conditional trigger. Als na 20 minuten de vochtigheid nog boven 60% is, wordt het event opnieuw getriggerd. De tijdsvertraging zorgt ervoor dat de ventilator niet gaat aan/uit flikkeren. Verder is het een 3 snelheden ventilator, alleen de hoogste snelheid is gekoppelt aan de sensor. De middelste snelheid aan het licht en de laagste snelheid staat altijd aan.
Verder gebruik ik 20 minuten en een conditional trigger. Als na 20 minuten de vochtigheid nog boven 60% is, wordt het event opnieuw getriggerd. De tijdsvertraging zorgt ervoor dat de ventilator niet gaat aan/uit flikkeren. Verder is het een 3 snelheden ventilator, alleen de hoogste snelheid is gekoppelt aan de sensor. De middelste snelheid aan het licht en de laagste snelheid staat altijd aan.
-
- Advanced Member
Re: Ventilator control
Hallo allen,
Ik zou graag een vergelijkbare opstelling willen maken die glabbeek heeft in zijn badkamer.
De vochtigheid zou ik willen meten met een Oregon die ik in de badkamer wil plaatsen en die ook nog de temperatuur kan aangeven. Daarnaast lees ik dat de ventilator in 3 standen gebruikt wordt. Dit zou ik ook graag willen invoeren, maar de huisventilator bij mij heeft maar 2 standen. De aansluiting en de opstelling bij de ventilator zal voor mij het meest moeilijk worden, omdat ik niet zo´n grote elektro knobbel heb.
Kun je wat meer info geven (bv. dmv. foto´s) hoe je de opstelling hebt gemaakt en van de schakeling bij de ventilator. Ook zou verder info van de event welkom zijn.
Misschien zijn er andere die een vergelijkbare opstelling hebben gemaakt, die hun info willen uitwisselen.
Mvgr Wim

Ik zou graag een vergelijkbare opstelling willen maken die glabbeek heeft in zijn badkamer.
De vochtigheid zou ik willen meten met een Oregon die ik in de badkamer wil plaatsen en die ook nog de temperatuur kan aangeven. Daarnaast lees ik dat de ventilator in 3 standen gebruikt wordt. Dit zou ik ook graag willen invoeren, maar de huisventilator bij mij heeft maar 2 standen. De aansluiting en de opstelling bij de ventilator zal voor mij het meest moeilijk worden, omdat ik niet zo´n grote elektro knobbel heb.
Kun je wat meer info geven (bv. dmv. foto´s) hoe je de opstelling hebt gemaakt en van de schakeling bij de ventilator. Ook zou verder info van de event welkom zijn.
Misschien zijn er andere die een vergelijkbare opstelling hebben gemaakt, die hun info willen uitwisselen.
Mvgr Wim

Ik heb zelf de huisventilatie met een 3 standen schakelaar (laag/uit, normaal, hoog). Het enige wat ik schakel is de 2de fase met een SAIX12, gevolg:
SAIX uit: stand laag
SAIX aan: stand volgens schakelaar ( in mijn situatie altijd hoog)
Daarnaast een Oregon sensor in de badkamer liggen in de buurt van de douche om de reactie tijd te verkorten en false positives uit te sluiten.
Vervolgens 2 events gemaakt in HS: Het verschil tussen activeren en reset heb ik gedaan om veelvuldig aan/uit schakelen te voorkomen.
Enige waar ik nog naar opzoek ben is hoe ik het zomer/winterverschil er in krijg. Ik zat zelf te denken om een script te maken wat kijkt naar de laatste 2 tot 4 waarden in de RFXCOM database, en berekend of er binnen 5 a 10 minuten een verschil van zeg 15% ontstaat.
SAIX uit: stand laag
SAIX aan: stand volgens schakelaar ( in mijn situatie altijd hoog)
Daarnaast een Oregon sensor in de badkamer liggen in de buurt van de douche om de reactie tijd te verkorten en false positives uit te sluiten.
Vervolgens 2 events gemaakt in HS: Het verschil tussen activeren en reset heb ik gedaan om veelvuldig aan/uit schakelen te voorkomen.
Enige waar ik nog naar opzoek ben is hoe ik het zomer/winterverschil er in krijg. Ik zat zelf te denken om een script te maken wat kijkt naar de laatste 2 tot 4 waarden in de RFXCOM database, en berekend of er binnen 5 a 10 minuten een verschil van zeg 15% ontstaat.
-
- Advanced Member
Alvast hartelijk dank voor de info.
Ik heb een paar vragen:
1. Wat is een SAIX12. Is dat een zwave schakelaar?
2. Wordt de Oregon direct uitgelezen in Homeseer?
Mvgr Wim

Ik heb een paar vragen:
1. Wat is een SAIX12. Is dat een zwave schakelaar?
2. Wordt de Oregon direct uitgelezen in Homeseer?
Mvgr Wim

De SAIX12 is een X10 schakelaar van Xanura, maar in dit geval kan je elke standaard aan/uit schakelaar die met HS werkt kiezen. Alternatieven kan je vinden verder op het forum.
De Oregon verzend zijn data draadloos naar de RFXCOM (www.rfxcom.com) receiver die zijn gegevens weer in HS zet. Hoe dit werkt kan je ook op het forum vinden, of op de website van RFXCOM.
De Oregon verzend zijn data draadloos naar de RFXCOM (www.rfxcom.com) receiver die zijn gegevens weer in HS zet. Hoe dit werkt kan je ook op het forum vinden, of op de website van RFXCOM.
-
- Advanced Member
I heb een Oregon via het RFXcom systeem lopen.
Ik zie in Homeseer hierin maar 1 waarde in vermeld staan.
Dit is dan voldoende om de event aan te sturen?
Mvgr Wim

Ik zie in Homeseer hierin maar 1 waarde in vermeld staan.
Dit is dan voldoende om de event aan te sturen?
Mvgr Wim

-
- Advanced Member
Hieronder mijn event geplaatst.
Zou dit in orde zijn?
Momenteel werk ik met een plugwise circle, maar dat gaat nog veranderen.
Mvgr Wim

Zou dit in orde zijn?
Momenteel werk ik met een plugwise circle, maar dat gaat nog veranderen.
Mvgr Wim

- Attachments
-
- event_ventilator_homeseer.jpg (18.65 KiB) Viewed 9209 times
Wim,
Paar tips..
Begin eerst met verwijderen van vertraagde device huisventilatie.
Als je met vertraging werkt kan een tweede event gestart worden wat voor verrassingen kan zorgen.
Je hebt een dubbele vertraging in.
voor het overzicht zou ik altijd voor 1 gaan.
nu heb je twee
Wait 20 min
Dealy 10 min.
Paar tips..
Begin eerst met verwijderen van vertraagde device huisventilatie.
Als je met vertraging werkt kan een tweede event gestart worden wat voor verrassingen kan zorgen.
Je hebt een dubbele vertraging in.
voor het overzicht zou ik altijd voor 1 gaan.
nu heb je twee
Wait 20 min
Dealy 10 min.
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
-
- Advanced Member
Bedankt Enver.
Ik heb de event aangepast en denk dat ik het nu goed heb. Zie hieronder.
Vraagje: Hoe komt Post-it aan de invoer van: has been off for at least 7 minutes.
In welk tabblad staat dit?
Mvgr Wim

Ik heb de event aangepast en denk dat ik het nu goed heb. Zie hieronder.
Vraagje: Hoe komt Post-it aan de invoer van: has been off for at least 7 minutes.
In welk tabblad staat dit?
Mvgr Wim

- Attachments
-
- event_ventilator_homeseer.jpg (25.8 KiB) Viewed 9174 times
Onder het tabblad Trigger zit een functie "Apply conditions"
Ik heb deze ingebouwd om te voorkomen dat hij steeds aan en uit gaat als hij op de grens zit (tesamen met het verschil in vochtigheid tussen event activeren en reset).
Ik heb deze ingebouwd om te voorkomen dat hij steeds aan en uit gaat als hij op de grens zit (tesamen met het verschil in vochtigheid tussen event activeren en reset).
Ik heb hier een laatst ook naar gekeken. Ik heb de luchtvochtigheid elke minuut gemeten en gekeken of er een eenduidig patroon te herkennen is als de douche aan gaat en wanneer de ventilator aan moet gaan en wanneer uit. Momenteel gaat de ventilator aan als het licht aan gaat en hij gaat uit 10 minuten nadat het licht uitgaat. Maar het is niet altijd noodzakelijk om het licht te laten branden tijdens het douchen.Enige waar ik nog naar opzoek ben is hoe ik het zomer/winterverschil er in krijg. Ik zat zelf te denken om een script te maken wat kijkt naar de laatste 2 tot 4 waarden in de RFXCOM database, en berekend of er binnen 5 a 10 minuten een verschil van zeg 15% ontstaat.
Mijn idee was om elke 10 minuten de luchtvochtigheid in een virtual device op te slaan, en te kijken of de huidige waarde meer dan 10 a 15 % hoger ligt dan de opgeslagen waarde. Dan moet de ventilator aan want dat duidt op het gebruik van de douche. Dit moet de invloed van zomer/winter, of de verwarming, op de vochtigheid compenseren. Maar het bleek niet eenvoudig omdat het een relatieve luchtvochtigheid betreft. Deze neemt deze bij hoge temperaturen veel minder toe dan bij lage temperaturen als de douche aan staat (warme lucht kan meer vocht opnemen bij gelijke relatieve luchtvochtigheid dan koude lucht). Dus niet de relatieve maar de absolute luchtvochtigheid moet gemeten worden is een betere maat om te triggeren.
Voor het uitschakelen van de ventilator wilde ik het afnemen van de vochtigheid op dezelfde manier als hierboven beschreven gebruiken. Maar het blijkt dat na het inschakelen de luchtvochtigheid meteen flink afneemt terwijl ik nog sta te douchen. Dus dan zou de ventilator weer snel uitschakelen. Met het gevaar van telkens in- en uitschakelen (als je lang genoeg douchet).
Voorlopig heb ik de ontwikkeling even stop gezet omdat ik denk dat het probleem iets gecompliceerder is dan ik in eerste instantie dacht, en ik wel een betrouwbare aansturing wil.
Misschien dat we hier gezamenlijk een goede oplossing kunnen vinden.
** Maurice **