afvangen van x10 command van een afstandbediening

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

pleaseask
Member
Member

Post by pleaseask »

Is het mogelijk om binnen Homeseer een signaal dat via een afstandbediening en ontvangen wordt door TM13 af te vangen?

De TM13 stuurt het X10 commando het lichtnet op. Het zou mooi zijn als mijn CM11 dit signaal ook oppakt. Zodat ik het op een af andere manier binnen Homeseer weer kan uitlezen.

Gr,

Edwin
Alexander
Global Moderator
Global Moderator

Post by Alexander »

Ik weet niet beter dan dat de CM11 dat gewoon doet?

Alexander
Lempens
Member
Member

Re: afvangen van x10 command van een afstandbediening

Post by Lempens »

Volgens mij laten de CTX15 en de PMIX35 ook alles zien wat er op het netwerk verstuurt wordt. Anders heeft het verzenden van status berichten ook geen zin.
pleaseask
Member
Member

Post by pleaseask »

mmm Maar hoe krijg ik het dan voor elkaar?
Als ik nu een x10 commando via de afstandbediening stuur kom ik niets tegen in mijn logging.

Gr Edwin
Homeseer 3 Pro on Windows 10 / Zwave

Edwin.
Rene
Global Moderator
Global Moderator

Post by Rene »

Misschien moet je toch wat duidelijker zijn en meer informatie geven. Op welke huiscode staat je afstandsbediening geconfigureerd en op welke je TM13? Waar bevindt de TM13 zich in je huis en waar de CM11? Wat probeer je te doen met de afstandsbediening? Wat is het voor afstandsbediening?
Rene.
pleaseask
Member
Member

Post by pleaseask »

okee.. ik zal proberen om het zo duidelijk mogelijk te maken :)

Afstandbediening => huiscode I , marmitek type 08972 EU
TM13 => huiscode I en is in de meterkast geplaatst
CM11 => op zolder ( naast de pc )

Wat doe is dat ik een x10 commando via de afstandbediening verstuur naar de TM13 ( dat bijvoorbeeld het tuinpad verlichting aan gaat.)
Wat ik wil is dat het x10 commando, wat via het lichtnet wordt vertuurd, ook wordt afgevangen door CM11.
Waardoor ik bijvoorbeeld dmv een vbscript de status van het device in Homeseer kan aanpassen.
(Van Off naar On).
Zoals mijn configuratie nu is, zie ik dat niet. De status veranderd alleen als er een "event" plaats vind die ik in homeseer heb aangemaakt. (op een bepaalde tijd)

Ik begrijp uit de replies dat het mogelijk zou moeten zijn,maar de vraag is hoe.
Langzamerhand begin ik Homeseer te ontdekken..

gr,

Edwin

Edwin.
Rene
Global Moderator
Global Moderator

Post by Rene »

OK duidelijk. Dit heb ik ook gehad. De afstand tussen TM13 en CM11 is te groot. Prik de TM13 maar eens in de CM11 (er bovenop), dan zal je zien dat het wel werkt. Ik had mijn CM11 in de garage en de TM13 in de woonkamer. Nadat ik beide in de meterkast had geplaatst kwam alles wel goed door. Het probleem wordt veroorzaakt door de geringe gevoeligheid van de CM11.
Rene.
pleaseask
Member
Member

Post by pleaseask »

@Rene:
Dank je voor de uitleg. Jammer dat de cm11 niet zo gevoelig is...
Houdt in dat ik een extra stukje Hardware moet gaan aanschaffen...
Belkin LAN-USB Hub.. :D

Edwin.
Rene
Global Moderator
Global Moderator

Post by Rene »

Die heb ik ook gebruikt om m'n CM11 naar de meterkast te kunnen verplaatsen;-)
Rene.
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by TANE »

Als je de oude versie van CM11 hebt (RS232) kan je deze verlengen met CAT5 kabel.
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
Rene
Global Moderator
Global Moderator

Post by Rene »

Er is maar een versie van de CM11, volgens mij, de versie die als USB versie wordt gekocht heeft een RS232-USB kabel erbij. In eerste instantie had ik deze verbinding via een UTP splitter verlengd, later heb ik dit toch via een Belkin gedaan omdat ik dan vrij was op welk systeem ik Homeseer zou hosten.
Rene.
Carlo
Member
Member

Post by Carlo »

De "opvolger" van de CM11 die ik ken is de CM15. Deze heeft een USB aansluiting en ondersteunt ook draadloos X10.
Ik heb beide getest en kom tot de conclusie dat in mijn testopstelling de CM15 gevoeliger is.

De seriële kabel voor de CM11 kun je inderdaad probleemloos verlengen. Als je CAT5 kabel gebruikt, kun je het best 1 getwist paar gebruiken voor de TX met Ground en 1 paar voor de RX met ground. Hier blijft het goed werken op 20 meter CAT5e kabel (ik had zo snel geen andere kabels om te kunnen testen).

Mijn beide TM13 modules blijken overigens veel storing te produceren en blokkeren soms zelfs andere X10 berichten, heeft iemand anders ook deze ervaring?
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator

Post by b_weijenberg »

Als je al een RFXCOM receiver aan Homeseer hebt gekoppeld heb je geen TM13, of andere X10 ontvanger meer nodig.

Enable X10 ontvangst in de RFXCOM ontvanger en zet in de RFXCOM X10 configuratie de huiscodes die je door wilt laten op STATUS ONLY. Je ontvangt dan de X10 afstandbedieningen en MS13 motion sensors in Homeseer.
Eventueel kan je ook FULL CONTROL opgeven op de RFXCOM X10 config pagina, dan worden de ontvangen X10 commando's ook direct door Homeseer naar de CM11 (of andere X10 lichtnetinterface) gestuurd.
Rene
Global Moderator
Global Moderator

Post by Rene »

Bert, ik ben het niet helemaal met je eens. De TM13 zet de ontvangen RF commando's direct op de power line. Dit betekent dat indien Homeseer niet werkt je toch je lichten etc. zou kunnen bedienen. De RFXCom zet de RF signalen door naar Homeseer en is afhankelijk van Homeseer om de signalen op de power line te zetten. Als Homeseer het dus niet doet, kan je je lichten etc. niet meer bedienen met de afstandsbediening. Vandaar dat ik je ook gevraagd hebt wat de mogelijk heden zijn als je een CTX15 inbouwd in RFXCom.
Rene.
Carlo
Member
Member

Post by Carlo »

Edwin, heb jij overigens wel maar 1 fase in jouw woning?
Zonder een fase-koppelaar worden namelijk geen X10 berichten van de ene fase naar de andere fase doorgegeven.
Als je helemaal geen berichten van de meterkast naar de zolder krijgt, kan dat ook nog het probleem zijn.
Overigens is het het beste om juist de controller (jouw CM11) in de meterkast te plaatsen, omdat vanuit dat punt alle elektriciteitskabels naar de gehele woning verdeeld zijn.
Om de CM11 vanuit jouw meterkast te kunnen laten werken, terwijl deze op de PC op zolder is aangesloten, zijn beide opties mogelijk:
- De RS232 kabel verlengen met CAT5 (goedkoopste oplossing, zeker als je geen netwerk naar jouw meterkast zou hebben).
- Een RS232 naar Ethernet omzetter, om via het netwerk te verlengen (duurdere oplossing, waarbij ook nog steeds een (netwerk)kabel nodig blijft).
Voor de tweede optie heb je een USB-RS232 kabel nodig als een USB-LAN port (http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=8&t=4055) wilt gebruiken.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”