hdmi matrix op com poort

Forum over Homeseer scripts (DUTCH forum)

Moderators: TANE, Ruud

Post Reply
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

hdmi matrix op com poort

Post by r_255 »

Sinds kort zijn hdmi x switches redelijk betaalbaar en ik heb er hier een staan met een rs-232 poort
met als doel deze op te nemen in de hst interface.

Wat het apparaat doet is een van de 4 inputs doorschakelen naar een van de 4 outputs.
dit gebeurt vrij spartaans met 4 druk knoppen op het apparaat zelf en deze geeft dan de status weer op het 4 digits tellende diplay.

Bijv :

1111

(Dat wil zeggen dat alle hdmi outputs op input 1 geschakeld staan )

Of
1414

( Nu staat output 1 en 3 op input 1 en 2 en 4 op input 4 )

Het tabbeletje in de handleiding meld dat via hyperterminal met een key press A, B, C of D ( capitals) de matrix getoggled kan worden.
Helaas is dat ook de enige funktie en is de matix niet direct naar een poort te zenden via een commando. Ook slaat de matrix een input over mocht deze niet aktief zijn. Wel zend de matrix netjes de status terug van de zojuist geschakelde uitgang.

Het eind doel is om deze status te tracken in een hs device zodat ik uiteindelijk deze weer kan uitlezen in hst en kan zien welke input er op welk scherm aktief is.


Mijn 1e doel het aan sturen van de extender via de rs232 poort is inmiddels gelukt en viel reuze mee...
na wat zoeken kwam ik op het hs forum dit scriptje tegen om een lg tv te sturen via de seriele poort

sub main()
hs.OpenComPort 5,"9600,N,8,1",1,"",""
hs.SendToComPort 5,"ka 0 01"+vbcr
hs.closeComPort(5)
end sub

Even de juiste instellingen voor mijn compoort gewijzigd en de te verzenden code naar deze : hs.SendToComPort 12,("A") aangepast en het werkt zowaar.
Nu nog uitpluizen hoe ik de retour gestuurde status in een device kan onder vangen ( iemand sugesties/pointers ? )

Het enige wat het device in terminal weergeeft is een 1 , 2 , 3 of een 4 als een van de letters op het toetsenbord is ingedrukt ( geen enter ter bevestiging )
en deze waarde wil ik dus in een devicecode gaan bijhouden zodat ik per output de status in hst kan zien. Heb alleen nog geen flauw idee...

Kwalitatief kwa beeld werkt het prima en heb ik nog geen vreemde dingen ontdekt.
voor de geintereseerde in de hardware, het is dit model :

HDTM0404
HDMI-Hub-HDMX0404-.jpg
HDMI-Hub-HDMX0404-.jpg (45.98 KiB) Viewed 4057 times
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: hdmi matrix op com poort

Post by Bwired »

Handig device inderdaad en te sturen via RS232 :)
Dank voor de info
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Re: hdmi matrix op com poort

Post by r_255 »

*off topic*

Overigens heb ik deze nog gespot, net even beter en goedkoper
http://www.monoprice.com/products/produ ... 1&format=2

Die switched ook direct naar een poort via rs232 ipv toggle tot dat je de juiste ingang hebt.
en $163 is natuurlijk een erg mooi bedrag voor een 4 poorts hdmi x switch.

Ook de hdmi 1.4 kabels van de action van 2,95 eu zijn prima te gebruiken.
edek
Member
Member
Posts: 68
Joined: Thu Sep 02, 2010 9:46 pm
Location: Netherlands

Re: hdmi matrix op com poort

Post by edek »

R_255, heb je al iets kunnen maken in HS waarbij je de status kunt uitlezen? Ik wil ook iets dergelijks maken, maar dan voor aansturen van Somfy rolluiken en zonneschermen. Ik moet ook via de compoort commando's versturen, en kan de status uitlezen door een commando te sturen waarna je een post ontvangt op de com poort. Dat aansturen lukt wel met een script, maar ik wil de status terug zien in een device. Ook al hebben we beide een ander doel, de weg erheen lijkt mij gelijk. Ben jij nog verder gegaan met die HDMI matrix?
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Re: hdmi matrix op com poort

Post by r_255 »

Kijk even naar de syntax van :
hs.GetComPortData

dat in combi met het mailtje moet je wel wat verder helpen.
Post Reply

Return to “Homeseer Scripts Forum”